Про виклики для бізнесу, ризики появи нових штамів Covid-19 та прогноз впливу пандемії на туристичну галузь, розповідає керівник департаменту туризму та авіації української страхової компанії ЕКТА Денис Головко.
Фото: ЕКТА
Наскільки небезпечний штам Дельта?
Штам коронавірусу «Дельта» вперше виявили восени минулого року в Індії. За попередніми оцінками, цей різновид коронавірусу є в 1,6 раза більш заразним, ніж штам «Альфа» (британский вид вірусу), та в 2,26 раза частіше призводить до госпіталізації. За даними ВООЗ, зараз він вже виявлений у 135 країнах світу, тому можна стверджувати, що цей варіант Covid-19 стає найпоширенішим і, можливо, останнім штамом. Адже після того, як вірус підбере собі найкращий варіант для функціонування в організмі людини, його еволюція сповільнюється. Звісно, ми не можемо стверджувати напевне. До того ж з’явився бразильський штам Гама, перші випадки якого вже зафіксовані у Росії, а також низка інших. Він, як і Дельта, поширюється швидше, ніж попередні. Однак, поки що немає підстав очікувати витіснення індійського варіанта.
Варто зауважити, що всі зареєстровані в ЄС вакцини захищають від нового штаму, хоча і з меншою ефективністю. Адже мутації вірусу недостатньо, щоб повністю уникнути попереднього імунітету або вакцини. Це підтвердив на брифінгу керівник відділу вакцинації ЕМА Марко Кавалері. Тому вакцинування є одним з найефективніших засобів боротьби з новою хвилею коронавірусу.
Фото: ЕКТА
Знову локдаун? Що туристичній галузі очікувати від Дельта?
Туризм — це один з найбільш постраждалих від пандемії секторів, перспективи розвитку якого ще досі не визначені. Так, Всесвітня рада з подорожей і туризму (WTTC) оцінює, що у всьому світі збитки вже сягнули більш ніж $4,5 трлн, а кількість робочих місць у цій сфері скоротилася на 18,5% (близько 62 млн робочих місць). За 2020 рік в Україні втрати оцінюються у понад 1,9 млрд гривень.
Сьогодні все залежить від того, наскільки серйозним буде карантин. Тому основне завдання зараз, для тих хто хоче зупинити вірус та повернутися до звичних умов життя, які були до кінця 2019 року — вакцинуватися. Це значно зменшить шанси на мутації Covid-19 та розповсюдження нових штамів. Зараз більшість країн послаблюють карантинні обмеження, але жодна країна не знімає їх повністю. Американський центр з контролю і профілактики захворювань (CDC) знову рекомендує навіть вакцинованим громадянам носити маски.
За прогнозами експертів, такого карантину, як у 2020 році, більше не буде, адже люди адаптувалися жити з новою хворобою. Втім, за найгіршим сценарієм, захворюваність на Covid-19 восени може зрости на 30−40% у порівнянні з минулим роком. Вже стає очевидно, що у вакцинованих людей буде більше привілеїв під час локдауну та подорожей за кордон. Запровадження ковід-паспортів спростить умови в'їзду до країн та надасть можливість перебування там без карантинів і ПЛР тестів.
У ЄС вакциновано лише 43% дорослого населення, але показники вакцинації суттєво різняться між країнами. Наприклад, населення Мальти вакциновано майже на 80%, а Болгарії — лише на 15%. Тому Єврокомісія планує посилити обмеження на поїздки по Європі, поки не буде досягнуто запланованого рівня вакцинації населення. Все це негативно вплине на сферу економіки та туризму не лише в Україні, але і по всьому світу.
У 2019 році вклад туризму у світову економіку склав 10,4% або $9,2 трлн, а у 2020 році ця галузь втратила близько $4,5 трлн, а її вклад у світовий ВВП скоротився на 49,1%. При цьому загальне сповільнення світової економіки сягнуло 3,7%, як говориться у звіті WTTC. Що буде далі — поки невідомо, однак залишається сподіватися на швидку та ефективну вакцинацію і відкриття кордонів.
Туроператори постраждають?
За даними ролінгового дослідження туристичної динаміки в Україні, більша частина опитаних збирається провести цьогорічну відпустку на Батьківщині, і лише кожен десятий планує виїхати за кордон, третина українців — не визначились. Ця статистика є сумною для туристичних операторів. По-перше, зменшується попит на поїздки за кордон. По-друге, за результатами дослідження, найбільш поширений відпочинок в Україні — пляжний (29,8%), до моря мандрівники добираються на авто (33,1%), на автобусах та маршрутках — стільки ж, решта — подорожує залізницею. Послугами туристичних операторів користуються переважно для міського відпочинку, популярність якого в Україні складає 7,9%.
Крім того, все більшої популярності набирають авторські подорожі з меншими туристичними групами та неординарними маршрутами. За статистикою, найбільше подорожує молодь, яка і надає перевагу турам нового формату, а не тим, що пропонують «ветерани» туристичного бізнесу.
Також проблемою є те, що автобусні поїздки у декілька країн втрачають свою актуальність через закриті кордони, а туристи, які вже декілька разів були у Туреччині та Єгипті, організовують самостійні подорожі у відкриті країни.
Сьогодні туроператорам потрібно шукати нові стратегії залучення клієнтів, розробляти цікаві маршрути подорожей, у тому числі і по Україні. Лише відкритих кордонів недостатньо. Ми повинні розвивати туризм всередині країни і залучати як українців, так і іноземних громадян. Як влучно зазначила Лариса Петасюк, заступниця міністра культури: «Кожне десяте робоче місце у світі — у сфері туризму. Ми повинні адаптуватися до ситуації, яка зараз склалася, та працювати над створенням робочих місць, розвивати регіони та залучати якомога більше туристів».
Як штам Дельта відіб'ється на страхових компаніях?
Lloyd`s of London, провідний ринок страхування Великобританії, у своєму щорічному фінансовому звіті спрогнозував, що внаслідок коронавірусу ця сфера постраждає на $203 млрд, а виплати збитків, які пов'язані з Covid-19, стануть рекордними за всю історію існування страхової галузі.
У 2021 році продовжується скорочення українських страховиків. За 11 місяців їх кількість зменшилася на 24 компанії. За прогнозами експертів, в Україні у другій половині 2021 року очікується поступове збільшення динаміки фінансових показників. Однак, драйвери росту компаній змінюються: якщо в доковідні часи потужним фактором страхування виступав ОСАГО, то у 1 першому кварталі 2021 року, за даними інтернет-журналу «Фориншурер», на передній план вийшло страхування КАСКО. Також збільшився попит на медичне страхування, але із початком пандемії наповнення медичних страхових полісів зазнало суттєвих змін. Найбільших втрат зазнає туристичне страхування. Платоспроможність населення через постійні карантини падає, а кордони більшості країн все ще закриті.
Безперечно, штам Дельта не покращить ситуацію на ринку страхування. Щоб витримати удар та успішно функціонувати в умовах постійних змін, туристичні та страхові компанії вже сьогодні мають прийняти ряд важливих рішень, серед яких активне впровадження e-commerce та віддаленої роботи співробітників. Понад 80% взаємодій страхових компаній з клієнтами відбуваються через сайти або мобільні застосунки. Модернізація веб ресурсів, спрощення системи оформлення страхового поліса та запровадження штучного інтелекту для підтримки клієнтів — це вже не майбутнє. Це наша реальність. Втім, лише 57% страхових компаній по всьому світу мають партнерські програми з банками, хоча це в рази спрощує процедуру покупки поліса.
«Наприклад, у ЕКТА ми розробили швидку оплату на сайті або в чат-ботах Viber та Telegram з підтримкою оплати через Apple Pay чи Google Pay. Крім того, в чат-ботах є можливість автозаповнення даних, необхідних для страхового поліса, через зчитування інформації з фото закордонного паспорту або ще простіше: просто підтвердити передачу даних у застосунку „Дія“. У постковідні часи основною цінністю компанії є інтереси клієнтів та розширення страхових послуг з вигодою для них», — розповідає Денис Головко.
За даними Enterprise Technology Research, кількість співробітників, які працюють віддалено, зросте на 34,4% у 2021 році. Це допоможе уникнути скорочення робочих місць за рахунок зменшення статті витрат. До того ж 48.6% з 1000 опитаних IT-директорів повідомили, що продуктивність їхніх працівників підвищилася з тих пір, як вони почали працювати віддалено.
Ті компанії, які швидко зорієнтувалися, оптимізували свої бізнес-процеси та налаштували цифрові канали продажів, зможуть пережити майбутній локдаун з мінімальними втратами. Втім, страховикам варто бути готовими до труднощів та касових розривів протягом довгого періоду часу у зв’язку зі зменшенням туристичного потоку.
Отже, запровадження нових страхових продуктів, багатоканальне залучення клієнтів із диверсифікацією сегментів ринку та активна діджиталізація дадуть можливість компаніям пережити сьогоднішню кризу та можливий осінній карантин. Сподіваємось, що з кожним роком рівень культури страхування в Україні зростатиме, а страхові компанії, шляхом оптимізації своїх продуктів, заохочуватимуть клієнтів до покупки страхових полісів. Адже за прогнозами експертів, Covid-19 став поштовхом до того, що в майбутньому відсоток туристів, які купують страховку, збільшиться.