Ракета New Shepard компанії Blue Origin доставила корабель під назвою RSS First Step на орбіту. Дата польоту 20 липня обрана не випадково: 52 року тому цього дня на Місяць висадилися американські астронавти Ніл Армстронг і Едвін Олдрін.
Все за планом: політ пройшов без інцидентів.
Останні два десятиліття відомий бізнесмен Джефф Безос більшу частину свого часу приділяв Amazon, але водночас стабільно продавав акції технологічного гіганта для фінансування розробки Blue Origin — на суму $1 млрд на рік і навіть більше. Крім ракети New Shepard, компанія займається розробкою орбітальної ракети New Glenn, ряду ракетних двигунів і місячного посадкового модуля з екіпажем.
► Підписуйтеся на «Мінфін» в Instagram:
головні новини про інвестиції та фінанси
Що має відбутися
Екіпаж Blue Origin планує піднятися в капсулу за півгодини до запуску і приблизно через 20 хвилин запустити двигун ракети. New Shepard буде постійно прискорюватися до більш ніж триразової швидкості звуку, і після від'єднання від прискорювача капсула, як очікується, досягне висоти понад 340 тис. футів (або понад 100 км). Таку висоту зазвичай називають лінією Кармана, хоча США також визнають нижню межу в 80 км як край космосу, і тому ті, хто перетинає цю позначку, визнаються урядом як астронавти.
Blue Origin вестиме пряму онлайн-трансляцію запуску, як і під час минулих тестових польотів. Вебтрансляція компанії запланована на 7:30 за східним часом у вівторок, старт очікується о 9:00 за східним часом.
Потім після пари хвилин плавання в умовах мікрогравітації ракета-носій New Shepard повертатиметься на Землю. Ракета-носій попрямує назад, щоб спробувати приземлитися на бетонний майданчик поруч із місцем запуску, запустивши двигун, щоб сповільнитися, і витягаючи чотири «ноги», аби приземлитися.
Капсула з пасажирами спочатку повернеться на Землю у вільному падінні, а потім розгорне парашути.
Перевірте себе: Чи готові ви інвестувати в акції США?
Ракета і капсула
Ракета-носій і капсула зверху багаторазового використання. Blue Origin вперше випробувала капсулу в жовтні 2012 року, а ракетний прискорювач — у квітні 2015 року.
Ракета New Shepard, що має 60 футів заввишки, приводиться в рух одним двигуном BE-3, який працює на рідкому паливі, що генерує тягу в 110 тис. фунт-футів над рівнем моря і здатний знижувати потужність до менш 20% для повільних і м'яких посадок.
Капсула розрахована на 6 пасажирів. Повністю автономна, під час запусків на борту немає пілота-людини. Капсула знаходиться під тиском, з системою клімат-контролю і має найбільші ілюмінатори. Сидіння капсули оснащені п'ятиточковим ременем безпеки з одним випуском, а для додаткової безпеки в разі виникнення надзвичайної ситуації є власний аварійний двигун, який може спрацювати в будь-якій точці безпосередньо перед або під час запуску, щоб швидко відвести екіпаж від ракети.
Blue Origin має два обертових ракетних прискорювача New Shepard, NS3 і NS4, перший з яких використовується для вантажних польотів, а другий — для польотів з екіпажем.
Команда
57-річний Джефф Безос навряд чи потребує представлення. Але його зв'язок з космічними польотами і пристрасть до них мають значення. Магнат електронної комерції виріс, натхненний висадкою «Аполлона» на Місяць, і перебував під сильним впливом вчення космічного провидця Джерарда О'Ніла під час навчання в Прінстоні.
Марк Безос, 53 роки, молодший брат Джеффа, другий заявлений пасажир першого польоту людини в космос. Пожежний-доброволець, який проживає в Скарсдейлі, штат Нью-Йорк, Марк Безос сказав у відео Blue Origin, що він «навіть не очікував», що його брат «полетить першим рейсом», не кажучи вже про себе.
Функ є піонером авіації і в свої 82 роки стане найстаршою людиною, яка літала у космос. Вона мріяла про політ у космос довше, ніж будь-хто з інших пасажирів — вона була однією з так званих «Меркурій 13», групи жінок, які пройшли ті самі випробування, що й астронавти НАСА, але ніколи не дістали шанс полетіти в космос.
18-річний Демен, що з'явився в останній момент у групі, зайняв місце анонімної людини, яка минулого місяця запропонувала $28 млн за останнє місце в цьому рейсі на відкритому аукціоні. Батько Демена, Джос, генеральний директор приватної інвестиційної компанії в Нідерландах, був учасником відкритого аукціону, який, за словами Blue Origin, «отримав місце в другому рейсі», хоча й не виграв аукціон.
Ринок космічного туризму стартував
Ринок космічного туризму — це молода частина космічної економіки, яка складає більше $420 млрд.
У квітні 2021 року Blue Origin оголосила, що планує почати продаж квитків на майбутні поїздки на New Shepard. Аукціон Blue Origin міг принести прибуток в $28 млн, але місце на суборбітальному космічному кораблі зазвичай набагато дешевше.
Virgin Galactic історично продавала бронювання на суму від $200 тис. до $250 тис. за квиток, а нещодавно стягнула з італійських BПC близько $500 тис. за квиток за навчальний космічний політ.
Орбітальні місії Маска обходяться дорожче, ніж суборбітальні польоти: НАСА платить SpaceX близько $55 млн за місце для польотів на Міжнародну космічну станцію.
Читайте також: Річард Бренсон у космосі: 5 цікавих фактів про цю подію
Єдина пряма конкуренція компанії на ринку доставки космічних туристів у космос — це Virgin Galactic Річарда Бренсона, сектор, відомий як суборбітальний туризм. SpaceX Маска готується до своєї першої приватної місії під назвою Inspiration4 у вересні, але компанія відправляє свої капсули подалі в космос для багатоденних польотів.
Контекст
Blue Origin — космічна компанія, заснована Джеффом Безосом у 2000 році, вже понад десяти років тестує прототипи своєї ракети і капсули New Shepard.
Місія Blue Origin — створити «майбутнє, в якому мільйони людей житимуть і працюватимуть у космосі на благо Землі», і Безос розглядає політ 20 липня як наступний крок до досягнення цієї мети.