Тому НБУ докладає зусиль, аби всі учасники ринку вчасно ознайомилися із новими правилами та вимогами. Зокрема, цього тижня НБУ провів декілька зустрічей з компаніями, які надають та планують продовжувати надавати колекторські послуги.
►Підписуйтеся на «Мінфін» в Instagram:
головні новини про інвестиції та фінанси
Спочатку — про дедлайни
Перший дедлайн. Усі компанії, які планують надавати колекторські послуги в України — врегульовувати борги на користь кредиторів — повинні зареєструватися в спеціальному Реєстрі колекторських компаній. У строки з 14 липня до 13 серпня потрібно подати до Національного банку повний пакет документів на реєстрацію.
Важливо! Такі чіткі строки встановив закон. І Національний банк не має права їх розширити чи змінити.
Другий дедлайн — 14 жовтня. Після цього дня всі кредитори — банки та фінансові компанії - повинні будуть розірвати договори про надання колекторських послуг з тими компаніями, інформація про які не з’явилася в Реєстрі. Адже це означатиме, що такі колектори або не виконали вимоги і не зареєструвалися, або не відповідають вимогам закону.
Вимоги, які дозволять працювати з боргами громадян
Завдання Національного банку як регулятора — забезпечити, щоб на ринку колекторських послуг працювали прозорі компанії із бездоганною репутацією, які не вдаються до неетичних методів стягнення боргів.
Тому НБУ планує встановити відповідні вимоги до колекторських компаній, а саме вимоги до:
- ділової репутації як компанії, так і її власників та керівників;
- прозорої структури власності;
- кваліфікації керівників компаній тощо.
Ці вимоги НБУ планує затвердити упродовж найближчого місяця. А колекторські компанії під час реєстрації повинні будуть подати документи, які свідчать про їх відповідність.
Читайте також: Нацбанк навчить колекторів бути коректними
Заходи впливу
Новий закон передбачив низку заходів впливу за порушення під час врегулювання боргів як для колекторів, так і для кредиторів.
Національний банк повинен узгодити свої нормативно-правові акти з вимогами закону. Тому на сьогодні регулятор обговорює з професійною спільнотою і громадськістю документ, яким НБУ вносить зміни до Порядку застосування заходів впливу до небанківських фінустанов. У ньому також НБУ передбачить заходи впливу за порушення вимог законодавства про захист прав споживачів, а також встановить спеціальні заходи впливу для небанківських фінустанов зі статусом колекторських компаній.
Що заборонено колекторам
- Колекторам забороняють для врегулювання простроченої заборгованості зазіхати на права і свободи боржника, а також його близьких чи представників. У законі згадується, зокрема, заборона на шантаж, погрози та дії, які можуть зашкодити життю, здоров'ю чи діловій репутації.
- Колекторам напряму заборонили взаємодіяти з боржником чи його близькими за власною ініціативою в період з 20-ї години вечора до 9- години ранку, а також у вихідні, святкові та неробочі дні.
- Також колекторам не можна взаємодіяти з боржниками більше двох разів на добу (якщо вони самі не дали на це згоду).
- Національний банк, застосовуючи заходи впливу, враховуватиме характер та обставини порушення, його причини, його наслідки та зусилля, які компаній вжила, аби усунути порушення.
- Колектори не мають права приховувати номер телефону, з якого телефонують боржнику, або адресу, з якої йому пишуть; використовувати функцію автоматичного додзвону більше 30 хвилин на добу; повідомляти про заборгованість третіх осіб (якщо можливість взаємодії з ними не була прописана у кредитному договорі).
- Окрім того, колектори повинні фіксувати кожну взаємодію з боржником за допомогою відео або звукозаписувального пристрою. Такі записи колекторська компанія має зберігати упродовж трьох років з моменту взаємодії.
- Колекторам також заборонили обробляти персональні дані осіб боржника та пов'язаних із ним осіб, які не давали на це згоду. Наприклад щодо графіка роботи, місць та часу відпочинку, зустрічей з друзями та рідними тощо.
Читайте також: Як рефінансування кредитів від Ocean. credit допомагає вибратися з кредитної ями
Що дозволено колекторам
- Для врегулювання простроченої заборгованості колектори, згідно із законом, можуть вдаватися до телефонних та відеопереговорів, а також особистих зустрічей. При цьому проведення таких зустрічей можливе лише з 9-ї години ранку до 19-ї години вечора і лише за умови, якщо боржник надав на це письмову згоду або висловив готовність зустрітися під час телефонної розмови.
- Місце і час такої зустрічі підлягають обов'язковому попередньому узгодженню.
- Колектори можуть зв'язуватися з боржником за допомогою текстових і голосових повідомлень, а також за допомогою поштових відправлень із позначкою «Вручити особисто» — за місцем проживання чи місцем роботи.
- Під час першого спілкування з боржником представник колекторської компанії повинен назвати своє ім'я, суму простроченої заборгованості, а також правову підставу свого звернення.
- Після цього боржник зможе витребувати відповідні документи у кредитодавця, і той має надати їх упродовж 7 робочих днів. До цього часу якимось чином взаємодіями з боржником щодо стягнення боргу заборонено.