Ціни на українських АСЗ зростають вже декілька місяців поспіль. Попередні спроби їх стримати не мали успіху. Нагадаємо: у квітні Нафтогазова асоціація (до неї входить 14 великих оптових, роздрібних і переробних підприємств) підписала з Мінекономіки меморандум.
Читайте також: В Україні можливі зміни в розмірі податків — Шмигаль
У ньому продавці палива зобов'язалися формувати цінники «на умовах вільної конкуренції і з урахуванням кон'юнктури на світових ринках» (за даними наших джерел — не вище 30 гривень за літр бензину А-95). У свою чергу, Мінекономіки пообіцяло боротися із «сірими» АЗС, які сьогодні контролюють близько 50% всього ринку.
Ціни на паливо в травні: плюс 15−20 коп щотижня
За даними консалтингового агентства «А-95», тільки з 7 до 11 травня бензин і дизель подорожчали на 10−50 копійок.
Середній цінник на бензин марки А-95 по країні склав 29,1 гривню, а на дизель — 28,29 гривень, що укладається в умови меморандуму заправників з Мінекономіки.
Але в деяких мережах планка в 30 гривень за літр вже перевищена. Скажімо, на KLO А-95 продається за 30,39 гривень, на Shell — за 30,14 гривень, на Socar — 31,98, в мережі «Паралель» — за 30,8, «Нефтек» — за 31,39 гривень.
Заправники пояснюють травневу націнку зростанням цін на нафту і нафтопродукти на світовому ринку. З початку квітня нафтові котирування злетіли з $62 до близько $70 за барель. Нафтопродукти на європейському ринку (звідки в Україну постачається багато бензину) за цей же час подорожчали на 7−12%.
Дорожчають також нафтопродукти в українському опті. Цінники на дизель за останній місяць зросли на 10% (до 24.02 гривень за літр), на бензин — на 8% (до 26,56 гривень за літр А-92 і до 27,42 гривень на А-95).
При цьому роздрібні ціни весь цей час зростали не так сильно, як оптові, тому АЗС можуть і далі їх підвищувати. Додатковим поштовхом для зростання цінників може стати і подальше підвищення світових котирувань на нафту.
Читайте також: Що стоїть за високими показниками зростання економіки в квітні
«Нафта стрибала до 70 доларів за барель. Тому зростання цін триватиме — в травні ще плюс 1,2 гривень на літрі», — говорить Сергій Куюн. Керівник спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев прогнозує, що щотижня до кінця травня і бензин, і дизель на АЗС дорожчатимуть в середньому на 15−20 копійок.
«Якщо ж долар не втримають, і він піде в зростання, то ми побачимо додаткове зростання цін на табло», — додав Олександр Мельничук.
Декларування цін не допоможе
Меморандум з Мінекономіки спрацював лише на короткий час і вже з травня деякі заправки вийшли за межі обіцяних 30 гривень за літр бензину А-95. Найближчим часом число таких «відмовників» від домовленостей з МЕРТ тільки зростатиме.
Влада теж не поспішає виконувати взяті на себе зобов'язання — закривати «сірі» заправки.
«Звіт силовиків щодо березневого дорученням прем'єра про боротьбу з тінню на ринку нафтопродуктів був намічений на 15 квітня, але не відбувся досі. Та й ніхто особливо не чекає від цього звіту будь-яких сенсацій, адже всім і так видно — найбільші міні-НПЗ працюють», — говорить керівник агентства «А-95» Сергій Куюн.
Навіть без звіту силовиків щодо боротьби з нелегальними АЗС зрозуміло, що успіхи, м'яко кажучи, скромні: «бочки», як, і раніше, працюють, хіба що їх стало трохи менше. Але кардинально проблему «сірого» бензину це все одно не вирішує.
За даними Сергія Куюна, на сьогоднішній день понад 20% ринку бензину — в тіні, тобто, він випускається на міні-НПЗ без сплати акцизу.
«За наймінімальнішими оцінками близько 3 млн тонн бензину, дизеля і автогазу йде повз каси на АЗС. Через це у 2021 році втрати скарбниці на акцизах і ПДВ складають понад 22 млрд гривень. Що це означає для ринку? Хто купує паливо з міні-НПЗ, не платить акциз, той має можливість тримати ціни на колонці нижче собівартості легального палива. Як показує наш ціновий моніторинг, таких станцій — близько 50% ринку.
Зрозуміло, продажі також перетікають в «тінь», забираючи у «білих» гравців виручку при незмінності витрат. Що змушені робити ті, хто працює легально? — Підвищувати торгову націнку, щоб на меншій кількості проданих літрів покривати колишній обсяг витрат. При цьому характерно, що питання у Кабміну виключно до «білих» гравців, а не тих, хто залазить до скарбниці", — пояснює Куюн.
Боротися з нелегалами вирішили самі заправники. Нафтогазова асоціація запустила рекламну кампанію, закликаючи водіїв не купувати «сіре» паливо. Але чи спрацює цей заклик, якщо є можливість заощадити кілька гривень на літрі — велике питання.
Влада ж, схоже, вирішила використовувати останній аргумент — ввела декларування цін на бензин.
Кабмін ще наприкінці квітня затвердив постанову № 450, згідно з якою про зміну роздрібної ціни на нафтопродукти більш ніж на 1% АЗС повинні попереджати за 20 днів — з економічним обґрунтуванням надбавки.
Щоб реалізувати механізм цінового декларування, нафтопродукти внесли до списку соціально значущих товарів. У ньому також числяться гречка, макарони, молоко, хліб, яйця, курятина, мінеральна вода, вершкове масло. Цей перелік з'явився минулого року, коли уряд взявся за цінники в продуктових магазинах.
Але у випадку з їжею зростання цін все одно не вдалося зупинити. Скажімо, яйця за останній рік подорожчали майже вдвічі, хліб — на 17%, гречка — більш ніж на третину тощо.
Тож навряд чи декларування спрацює і у випадку з автомобільним паливом.
Просто заправки почнуть декларувати підвищення цін «із запасом»: «надсилатимуть повідомлення про підвищення на 10 гривень за літр через кожні 20 днів», — говорить Куюн.
Тим паче, що обгрунтування нових цінників мережі можуть надати. Вони ще не вибрали резерв для подорожчання за минулі місяці. Скажімо, якщо світові ціни на нафтопродукти за лютий-березень цього року зросли на 5,1−5,6 гривень, то на вітчизняних АЗС — тільки на 4,4 гривні. Тобто, в «запасі» у мереж є ще, як мінімум, гривня надбавки до ціннику.
Чи буде дефіцит дизеля і автогазу
Увесь квітень нафторинок жив страшилками про можливий дефіцит дизеля і автогазу. Скорочення поставок очікували в травні. Дефіцит могли спровокувати перебої з імпортом російського ресурсу «Роснафти» (постачальник якого — Proton Energy — відмовився від роботи на українському ринку після того, як силовики зачистили близькі до нього заправки) і зупинка на планові ремонти білоруських НПЗ.
«Ростанафта» закривала близько 25% потреб нашого ринку в дизелі і автогазі. Тому без цього ресурсу нам загрожує чимала «діра», яку незрозуміло чим закрити", — пояснює директор з маркетингу та розвитку мережі «БРСМ Нафта» Олександр Мельничук.
«У квітні чітко проглядався прогнозний дефіцит в травні. Крім випадання з ринку 35 тисяч тонн обсягів „Роснафти“, на 20−23 тисяч тонн планували скоротити поставки білоруські виробники і російський „Лукойл“. Реалізація такого сценарію могла б створити помітне ресурсне напруження і зростання цін, оскільки замістити такий обсяг було б проблематично», — пояснили в «А-95».
Але ці ризики не виправдалися. Принаймні, щодо газу.
За даними «А-95», імпортні поставки в травні можуть скласти близько 120 тисяч тонн, а загальний баланс ринку — понад 170 тисяч тонн, чого вистачить для забезпечення попиту.
Раніше планувалося, що Мозирський НПЗ скоротить поставки в травні з 9−10 тисяч до 2 тисяч тонн через ремонт. Але завод переніс ремонт, і поставки в травні збережуться на колишньому рівні.
Також планував скоротити поставки Речицький ГПЗ. Але в підсумку підприємство готується відвантажити не тільки 100% TERM-контрактів, а й декілька тисяч тонн спотового обсягу.
У травні з'явилися і пропозиції ресурсу «Роснафти» від компанії SOCAR (очікується до 10−12 тисяч тонн).
Тому автогаз, хоч і дорожчає, але не так значно, як міг би, в разі дефіциту. З 30 квітня до 7 травня ціна на опті зросла на 100 гривень за тонну (до 24 290 гривень). У роздробі за цей час скраплений газ подорожчав на копійку — до 15,71 гривень за літр. На тлі зростання цін на бензин і дизель це пройшло практично непомітно.
При цьому, готуючись до можливого травневого дефіциту, трейдери запаслися газом, поставленим морем (з Азербайджану, Туреччини тощо). Тому зараз на ринку навіть є надлишок ресурсу. Що тисне на ціни.
Скажімо, 11 травня деякі трейдери продавали на дрібному опті газ за 23,4−24,2 гривень за тонну, що трохи дешевше, ніж на початку травня. Тож цілком можливо, що на автогаз до кінця травня навіть будуть знижки.
Що ж стосується дизеля, то тут ситуація складніша. «Потрібно поставити з альтернативних джерел (окрім Білорусі та РФ) близько 250 тисяч тонн. Раніше рекорд таких поставок був 150 тисяч тонн. 250 тисяч тонн — це 40% ринку, тому зростання цін може бути серйозним», — зазначив Сергій Куюн.
Щоправда, як каже Мельничук, запаси дизеля на нашому ринку активно поповнюються, зокрема, заходять морські партії через Миколаїв і Херсон. Тож, на його думку, дефіциту вдасться уникнути.
«Але ось розкрутити ціни на грунті страшилок про дефіцит продавці цілком можуть», — підсумував Рябцев.