Чому злетіли продажі нових авто
Динаміка продажів нових авто в березні приємно здивувала продавців. Адже в перші два місяці року, навпаки, спостерігався спад продажів. Але в березні вони зросли на рекордні 45%.
За словами представника компанії Nissan Україна Володимира Іванова, продажі їх бренду в березні зросли більш ніж на 44%, у порівнянні з лютим.
«У деяких дилерів приріст продажів ще вищий — вдвічі. Це дозволило нівелювати спад ринку, який спостерігався в січні і лютому цього року. У підсумку, за перший квартал сегмент нових авто вийшов в плюс на 5,2%», — розповів нам голова Autoconsulting Олег Омельницький.
На перший погляд, такий ажіотаж на тлі загальної економічної і політичної ситуації виглядає дивно. Але у експертів знайшлося пояснення того, що відбувається.
По-перше, за словами Олега Омельницького, з початком весни традиційно стартує «високий сезон», і попит починає оживати. Цього року цю тенденцію посилили «мертві» січень і лютий — на ринку сформувався відкладений попит, а ті, хто планував покупку авто, але відкладав її, минулого місяця все ж зважилися на придбання.
Читайте також: З наступного року іномарки почнуть розмитнювати за новою схемою
«Додатковим стимулом для багатьох став локдаун і недоступність транспорту. Ті, хто збирався, наприклад, купити в сім'ю другу машину, поспішили до салонів», — додав Омельницький.
По-друге, в березні були окремі «вікна» валютних коливань. Тому ті, хто мали в запасі долари, могли вигідно їх здати і купити авто в гривневій ціні дешевше, адже салони не змінюють прайси на хвилі короткострокових коливань курсу.
По-третє, збільшився вибір автомобілів. Ті моделі, які покупці пригледіли ще минулими місяцями, але яких не було в наявності, в березні нарешті потрапили в роздріб. А оскільки статистика фіксує саме автореєстрації, цифри збільшилися за рахунок вже давно обраних авто (люди їх забронювали і навіть внесли передоплату).
Володимир Іванов пояснює бум продажів декількома факторами: наявність вибору авто в мережі, привабливі ціни і поліпшені умови кредитування за програмою Nissan Finance (ставка 0,01% річних).
На рекордні продажі змогли вийти, в першу чергу, саме компанії, які пропонують різні кредитні програми. «Кредити — це однозначно драйвер зростання ринку. Деякі дилери та імпортери компенсують покупцям частину ставки за банківськими кредитами, в результаті авто можна купити під реальну ставку в 7% річних», — зазначає Омельницький.
У компанії Renault Україна розповіли, що давно орієнтуються на кредитні продажі і активно працюють над поліпшенням умов кредитування. Таким чином, до 50% усіх проданих фізособам машин реалізуються в кредит.
«У нас діє програма Renault Бонус зі ставкою 11,9% у гривні, але при цьому клієнт отримує знижку від 30 000 до 90 000 гривень, залежно від моделі або обраної пакетної пропозиції. Пакетна пропозиція Renault Бонус+ включає сервісний контракт на 3 або 5 ТО, а знижка на автомобіль зростає в залежності від придбаного пакета. Так, максимальна знижка надається на Renault Бонус+, що включає 5 ТО. На прикладі моделі Sandero вартість ТО, включеного в щомісячний платіж, дорівнює 1 гривні на день», — кажуть у пресслужбі Renault Україна.
Елітні авто розкуповують ще швидше
Ринок нових авто багато в чому рухають українці, доходи яких за час пандемії не тільки не зменшилися, але навіть збільшилися. Цю тенденцію підтверджує статистика продажів дорогих автомобілів.
Скажімо, продажі Mercedes у березні зросли майже на 82%, Land Rover реалізували на 86,6% більше, ніж в лютому. Приріст за BMW — 41,1%, за Audi — 41,6%. «Середнячок», за європейськими мірками, Volkswagen, який у нас належить, скоріше, до цінової категорії «середній плюс», а багато моделей конкурують за цінником з елітними іномарками, в березні приріс в продажах на 79,3%.
Дилери розповідають, що частими гостями в салонах минулого місяця були чиновники, бізнесмени, які заробляють на ринку ліків і медичних послуг, а також «дорожники». Оновлювали авто також менеджери середньої та вищої ланки фармацевтичних, будівельних, медичних компаній, продуктового рітейлу, аграрних підприємств. За словами Омельницького, недорогі малолітражки активно купували корпоративні клієнти — під різного роду розвезення.
У той же час в рази зменшилася кількість дрібних підприємців — бізнес багатьох зараз у занепаді, на ринку — повна невизначеність. Тож представники дрібного бізнесу вирішили відкласти питання оновлення авто до кращих часів.
Шукають кросовери і недорогі авто
Що шукають українці в автосалонах? «Загальна тенденція — зміцнення і навіть невелике зростання сегмента кросоверів (SUV) — на них припало понад 70% продажів. Тобто, запит ринку зараз очевидний — авто з підвищеною прохідністю», — кажуть в Renault Україна.
Про такі ж переваги покупців розповідає і Володимир Іванов. «Найчастіше обирають саме кросовери», — говорить він.
«Кросовери — це однозначний тренд ринку. На їх частку припадає вже 73−75% продажів», — додав Омельницький.
За його даними, на першому місці в топ-списку березневих автопродажів опинився бренд Renault. Поліпшив свої позиції Volkswagen. За рахунок зростання продажів майже на 80%, він зміг увійти до топ-5 найпопулярніших авто березня. Вперше після довгої перерви потрапив до десятки найбільш продаваних нових авто китайський Chery.
Зрозуміло, що «китайців» рухає, в першу чергу, ціна. Збільшення попиту на бюджетні авто підтверджує також статистика за іншими марками економ-сегмента. Так, продажі ВАЗів у березні злетіли на 105,4%, а Ravon — на 105,6%.
Читайте також: Євробляхери обвалять ціни на б/у авто
За преміальним сегментом спостерігалася жорстка боротьба брендів. Так, продажі Lexus, незважаючи на бум на ринку, в березні просіли на 20%, а його частку ринку забрав Land Rover.
Бестселером на ринку нових авто за перший квартал 2021 року став автомобіль Toyota RAV-4. За три місяці першу реєстрацію отримало 1478 авто цієї моделі, — відзначають в «Укравтопромі». Також до п'ятірки увійшли Renault Duster (1269 шт.), KIA Sportage (1182 шт.), Nissan Qashqai (653 шт.) та Renault Sandero (639 шт.).
Замовляють із США і активно перепродують
Але ще активніше, ніж автосалони, українці атакували ринки старих машин.
За даними «Укравтопрому», в березні вживаних авто було продано майже в чотири рази більше, ніж нових — 34,8 тисяч. І це тільки по авто, які вперше пройшли українську реєстрацію, тобто, мова йде про постачання старих іномарок з-за кордону. Цей сегмент за рік виріс на рекордні 87%, а за місяць (у порівнянні з лютим 2021 року) — на 27%.
Це пояснюється як розширенням пропозиції (збільшилася кількість компаній, які пропонують авто з США, Канали, Кореї, Німеччини тощо), так і стабілізацією поставок.
У карантин багато «гонщиків», які раніше доставляли іномарки з Європи, виявилися відрізаними від свого бізнесу. Але поступово з'явилися нові схеми, в тому числі, і доставка автомобілів на евакуаторах. Таку доставку масово забезпечують зараз водії із західних регіонів країни, які мають дозволи на роботу в ЄС.
Коштує така послуга близько 500−600 євро. Але на вартості авто цей додатковий платіж практично не позначився. Через підвищену пропозицію продавці просто не можуть підняти цінники, тому діляться з «постачальника» своїм прибутком.
За даними Інституту дослідження авторинку, в березні також помітно зросли перепродажі авто на внутрішньому ринку — всього їх було понад 85,8 тисяч, тоді як, наприклад, в лютому — 70,3 тисячі.
Тобто, українці активно змінюють авто. У підсумку, за даними «Укравтопрому», ринок уживаних автомобілів займає вже майже 80% всього ринку
Переваги покупців старих автомобілів з-за кордону виглядають так:
- Volkswagen (5,7 тис. авто),
- Ford (3,2 тис.),
- Renault (2,9 тис.),
- Skoda (2,8 тис.),
- Hyundai (2,4 тис.).
А ось за електромобілями на перше місце несподівано вирвався Chevrolet Bolt — 387 реєстрацій за перший квартал цього року.
Чи буде «розпродаж» авто
У компаніях очікування щодо карантинного квітня поки що не озвучують. «Коментувати передчасно. Давайте дочекаємося підсумків місяця», — каже Володимир Іванов.
Разом з тим, експерти кажуть про декілька драйверів зростання, які допоможуть ринку нових авто і далі триматися в плюсі. Це, по-перше, очікуване зниження кредитних ставок банками, по-друге, оновлення корпоративних парків авто, по — третє, відкриття ринку землі влітку цього року.
Багато українців, які продадуть свої паї, напевно, пустять частину грошей на «розкіш» і обиратимуть авто. Також ситуація на ринку залежатиме від поставок авто — чи багато буде новинок і чи вчасно вони до нас доїдуть.
За словами Олега Омельницького, в квітні в кількісному вираженні варто очікувати березневих показників або трохи менше (тобто, близько 9 тисяч авто). Але ось у відсотках може бути черговий рекорд через низьку порівняльну базу. У квітні минулого року сервісні центри МВС практично не працювали, тож реєстрацій авто було дуже мало.
За сегментом вживаних авто інтриг також вистачає. Головна — чи підпише президент закон про пільгове розмитнення авто на європейських номерах. Вчора Верховна Рада на позачерговому пленарному засіданні прийняла закон, яким встановлюється пільгова ставка для розмитнення євроблях.
Читайте також: Схема з євробляхами закрита: як тепер заощадити на ввезенні авто
Набуття чинності цього документа дозволить узаконити величезну кількість євроблях (їх до 500 тисяч). Звичайно, частина машин надійде на вторинний ринок перепродажів. А так як куплені свого часу вони були дешево, а розмитнення буде недорогим (до тисячі євро), власники зможуть продавати їх набагато дешевше, ніж інші водії, які у свій час платили за розмитнення по повній.
Різниця в цінниках може скласти на окремі моделі по кілька тисяч доларів. Це загалом призведе до зниження цін на старі іномарки. Багато водіїв, які вже приглядають вживане авто, спеціально взяли паузу, і чекають визначеності із законом, розраховуючи, що ціни впадуть і їм вдасться заощадити. Чи буде в Україні великий автомобільний розпродаж — стане зрозуміло вже найближчим часом.