Для цього Мінсоцполітики розробило ряд законопроєктів, які схвалені урядом і подані до Верховної Ради. Їх мета — оптимізація сфери застосування прожиткового мінімуму, підвищення його розміру і розмірів державних соціальних гарантій.
У чому суть цих законопроєктів
Ці документи передбачають:
- нову методологію визначення та застосування прожиткового мінімуму виключно для основних соціальних гарантій (мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії за віком, державної соціальної допомоги, яка є для людини основним джерелом доходів);
- впровадження базових величин для розрахунку соціальних виплат (надбавок, підвищень, додаткової пенсії, пенсії за особливі заслуги, щомісячної допомоги), які встановлюються до пенсії або державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії;
- введення базових величин для розрахунку стипендій, максимальних розмірів виплат, компенсаційних виплат, а також одноразових виплат (допомоги);
- впровадження базової величини для грошових платежів і зборів та базової величини для адміністративних зборів.
У міністерстві відзначили, що передбачається прискорене підвищення прожиткового мінімуму для розрахунку соціальних виплат, які є основним джерелом доходів.
У 2022 році підвищення має відбутися на 14%, в 2023-му — на 15%, в 2024 році — на 25%.
Одним із пріоритетів Міністерства соціальної політики на 2021 рік залишається введення розрахунку реального прожиткового мінімуму та визначення на його основі базових соціальних гарантій.
Контекст
З 1 грудня 2020 року в Україні планово збільшився розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб — з 2197 грн до 2270 грн.
При цьому в Мінсоцполітики розрахували, що прожитковий мінімум для працездатних осіб повинен бути на рівні 4100 грн на місяць проти 2270 грн, встановлених зараз.
Читайте також: Кабмін запропонував по-новому розраховувати прожитковий мінімум
Що відомо про прожитковий мінімум
Прожитковий мінімум — це вартісна оцінка споживчого кошика, що включає мінімальні набори продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг, необхідних для збереження здоров'я людини і забезпечення його життєдіяльності.
В Україні фактично існує два види прожиткового мінімуму: встановлений на рік законом про держбюджет і фактичний, який щомісяця розраховується Мінсоцполітики.
У період 2009−2014 років фактичний мінімум не перевищував офіційний більш, ніж на 25%. Потім різниця почала збільшуватися і до вересня 2019 року фактичний прожитковий мінімум перевищував законодавчо встановлений більш ніж вдвічі.
Читайте також: Прожитковий мінімум хочуть прив'язати до рівня середньої зарплати за рік