Автомобілі — один з найбільш оподатковуваних об'єктів, якими володіють українці. При їхній купівлі сплачується ПДВ, акциз та мито (якщо авто не вітчизняного виробництва).

При кожній заправці автомобіля сплачується ПДВ та акциз з пального. Причому частка податків у кінцевій ціні літра бензину становить до 40%.

Але це ще не все. Якщо вартість автомобіля в 2021 році перевищує 2,25 млн грн, покупцю доведеться додатково сплатити ще 25 тис грн транспортного податку, або, як його називають, «податку на розкіш». Сплачувати цю суму необхідно не один раз, а кожного року, доти, доки авто не виповниться 5 років.

Що таке транспортний податок

За своїм призначенням транспортний податок є податком на майно. Таким самим як податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (квартира або гараж), та плата за землю.

Розмір сплати транспортного податку не залежить від вартості авто. Його ставка фіксована — 25 тис грн на рік за кожен автомобіль, що підлягає оподаткуванню. Сплачується транспортний податок до місцевих бюджетів.

Платниками податку є як фізичні особи, так і юридичні особи. Хоча сплачують вони його по-різному. Юридичним особам потрібно розраховувати податок самостійно і розбивати платежі протягом усього року.

Громадянам про необхідність сплати повідомляє місцева податкова служба. Після отримання повідомлення у власників дорогих авто є два місяці на те, щоб перерахувати увесь річний платіж.

Читайте також: Податок на розкіш: Мінфін пропонує переглянути оподаткування дорогих автівок

Як сплачують транспортний податок

Транспортний податок прив’язаний до вартості автомобіля та його віку.

Оподатковують авто, що коштують понад 375 мінімальних заробітних плат. Тобто у 2021 році податок справляють з автомобілів вартістю понад 2,25 млн грн.

Другий критерій, за яким визначають, чи справлятиметься податок з автомобіля, є його вік. В залежності від марки, під сплату підпадають авто, не старше 5 років.

Аби платники податків не ламали собі голови у спробах розібратися, чи мають вони платити податок чи ні, це за них робить уряд. Щороку Міністерство економічного розвитку публікує перелік марок та моделей автомобілів, які підлягають оподаткуванню.

Цьогоріч у цьому переліку 172 моделі 16-ти марок авто переважно з бензиновими двигунами. По ряду моделей — з дизельними, гібридними та електричними двигунами.

Перелік складають відповідно до затвердженої урядом методології. У ній, зокрема, враховують вік авто: чим машина старша — тим менша її вартість.

Сплачувати податок потрібно щороку, доти, доки авто не підпадатиме під критерії Мінекономрозвитку. Тобто, власники нових Range Rover Sport робитимуть це 2 рази, а Porsche Panamera Turbo S чи Ferrari 488 GTB — 5 разів.

Розробники «податку на розкіш» врахували всі можливі варіанти для уникнення непорозумінь при його адмініструванні. Якщо 5 років такому автомобілю виповниться посеред року, то сплачувати необхідно лише за ті місяці, коли автівці не було 5 років.

Якщо автомобіль, який підлягає оподаткуванню, змінив свого власника, то податок платить як попередній, так і новий власник. Однак кожен з них платить лише за ті місяці, протягом яких авто перебувало у їхній власності.

У разі викрадення автомобіля сплачувати за той час, що автомобіль не перебуває у власника, не потрібно. Нарахування відновиться з поверненням автомобіля його власнику.

Єдине, що не врахували автори ідеї оподатковувати розкішні авто — це відповідальність за його несплату. Якщо власник автомобіля за понад 2,25 млн грн не сплатить 25 тис грн, то на нього накладуть штраф в сумі 340 грн. Максимальне покарання — 1020 грн, при повторній несплаті.

Читайте також: Євробляхери обвалять ціни на б/у авто

Як платять українці

Незважаючи на досить високу ставку податку — 25 тис грн за автомобіль — надходження від нього до місцевих бюджетів є мізерними та не перевищують кількох десятих відсотка від усіх громад.

Ба більше, третій рік поспіль надходження від нього скорочуються. Як свідчать дані Державної податкової служби, у 2018 році обсяг коштів, перерахованих для сплати транспортного податку, досягав 315 млн грн, а за підсумками 2020 року — лише 202 млн грн.

По-перше, це пов’язано з тим, що скорочується й сам перелік авто, з яких потрібно платити податок. По-друге, зменшення надходжень від транспортного податку пов’язане ще й з тим, що українці стали купувати менше автомобілів, зокрема люксових.

Тенденція до зменшення надходжень від транспортного податку, швидше за все, продовжиться й у 2021 році. Цьогоріч перелік автомобілів, з яких потрібно сплачувати податок, скоротився до 172 моделей, що вдвічі менше, ніж у 2019 році. Це зменшує й кількість платників «податку на розкіш», яких серед громадян у 2020 році було лише 2962 особи.

Читайте також: Власників авто середнього класу змусять платити податок на розкіш

Чи можна уникнути сплати податку на розкіш

Наразі єдиною зачіпкою, яка дозволяє не платити транспортний податок, є технічні характеристики автомобіля, що прописані у переліку Мінекономрозвитку — об'єм двигуна та тип пального.

«Якщо брати автомобіль у базовій комплектації з переліку Мінекономрозвитку, то звичайно, що він підпадає під критерії і з нього необхідно сплатити транспортний податок. Однак, якщо комплектація інша, відрізняється від зазначеної у переліку, то це вже є достатньою причиною для оскарження нарахування податку у суді», — зазначає керуючий партнер адвокатського об'єднання «Місечко та Партнери» Володимир Місечко.

Наприклад, якщо об'єм двигуна автомобіля не 3000 кубічних сантиметрів, як встановлено Мінекономрозвитку, а 2999 кубічних сантиметрів, то у його власника є всі шанси не сплачувати податку. Суди у таких випадках, як правило, стають на сторону власника авто.

У разі, якщо платник податків вирішить оскаржити нарахування через суд, то податкова не стане нараховувати на його податковий борг штрафи та пеню, адже такий борг вважатиметься неузгодженим до завершення судового процесу.

Іншого способу не платити транспортний податок, окрім як оскаржувати його нарахування у суді, немає.