Ухвалення законопроєктів пройшло на тлі акцій протестів євробляхеров, які вимагали внести до порядку денного ВР інший законопроєкт — № 3704. У ньому пропонується інша формула розмитнення, але головне — збільшення транспортного збору з власників нових авто.

Але в підсумку громадська організація АвтоЄвросила, яка відстоює інтереси бляхерів, дала відмашку на припинення протестів і заявила, що домагатиметься змін умов розмитнення в проєкті до другого читання. Тож, у підсумковому документі можуть бути зміни.

Читайте також: Власники евроблях виявилися в пастці. Масово отримують штрафи на 170 тисяч

Також залишається чимало питань щодо запуску нового пільгового розмитнення. По-перше, чи всі авто зможуть переоформити за формулою, по-друге, як масове розмитнення євроблях вплине на авторинок. Адже не виключено, що власники блях почнуть масово позбавлятися від цих авто, що може позначитися на середніх цінах в сегменті старих іномарок.

Що записано в проєктах

Нагадаємо основні нововведення проєктів № 4643-д і 4644-д:

 — Пільговому розмитненню підлягають авто, які були ввезені в Україну до 31 січня 2020 року і знаходяться в режимі тимчасового ввезення або транзиту.

 — Легкове авто на іноземній реєстрації має бути не нижче стандарту Євро-2 (під цю категорію підпадають авто, випущені в 1995 р і пізніше), а вантажне — не нижче стандарту Євро -5 (з 2009−2010 рр).

 — На одну людину можна розмитнити по одному авто з наступних категорій: легкове, вантажне або причіп.

 — Режим пільгового розмитнення діятиме 180 днів з дати набрання чинності законом. Закон вступає в силу за 2 місяці з моменту публікації. По цьому пункту можливі зміни. У «АвтоЄвросілі» анонсували переговори з профільним комітетом з перегляду термінів розмитнення в проекті до другого читання.

 — Розмитнення авто буде проводитися за формулою: базова ставка + Ve + Fe, де базова ставка, прив'язана до віку авто. Вона становить від нуля (для авто до 9 років) до 150 євро (для 15-річних машин). Ve — об'єм двигуна в кубічних сантиметрах помножений на коефіцієнт. Коефіцієнт залежить від об'єму двигуна і варіюється від 0,2 до 0,5. Fe — ставка податку, яка залежить від типу двигуна. Вона становить 100 євро для всіх авто, крім гібридних і електрокарів (для них ставка — нульова).

 — ПДВ будуть розраховувати не з повної вартості авто, як зараз, а від суми, розрахованої за формулою. Тобто, якщо за формулою за розмитнення нарахують 600 євро, то ПДВ — 20% від цієї суми або 120 євро.

 — Ввізне мито в розмірі 10%, яке зараз діє при імпорті всіх автотранспортних засобів, при пільговому розмитненні не нараховуватиметься.

Таким чином загальна сума розмитнення будь-якої євробляхі не повинна перевищити тисячу євро, а в багатьох випадках буде ще меншою. Це, безперечно, головний плюс проектів, адже багато євробляхерів не розмитнюють авто саме через ціни.

Читайте також: Схема з евробляхамі закрита: як тепер заощадити на ввезення авто

Виграють власники дорогих авто

На відміну від попередніх формул розмитнення, включаючи чинну, в новій формулі не враховується вартість авто.

З одного боку, це плюс, оскільки забрано одну з найбільш корупціоних складових, — відзначають в Інституті досліджень-ний авторинку.

Завищення вартості авто на митниці давно вже стало проблемою номер один для власників старих іномарок. Адже всі податки (ПДВ, ввізне мито, тобто, в цілому третина від вартості транспортного засобу) залежали від того, в яку суму оцінять авто.

Митниця ж часто оцінювала вище реальної вартості, причому, нерідко — в рази. Це аргументували тим, що, мовляв, водії занижують інвойси. Митники взяли на озброєння так звану методику Швака, коли при оцінці авто враховується його ціна в салоні, ступінь зносу, середній цінник на вторинному ринку. Тобто, виходила цифра в буквальному сенсі зі стелі. А, щоб отримати більш низьку оцінку, доводилося шукати «своїх» брокерів, послуги яких коштували недешево (до 500 доларів і вище).

Якщо ж нові проекти отримають статус законів, завищеної оцінки вдасться позбутися.

З іншого боку, як каже один з керівників «АвтоЄвросили» Олександр Чернявський, розмитнення виходить «несправедливим», адже однакову суму доведеться платити і за дороге авто, і за іномарку економ-класу.

Читайте також: Поліція почала штрафувати водіїв «евроблях»

«Чим новіше і, відповідно, дорожче авто, тим менше доведеться заплатити. Розмитнення елітних авто обійдеться дешевше, ніж бюджетної малолітражки», — відзначають експерти Інституту досліджень авторинку.

Наприклад, розмитнення авто за 3 тисячі євро та за 30 тисяч євро з приблизно однаковими вихідними даними (тип двигуна і його обсяг) буде коштувати в районі тисячі євро. Але для авто за 3 тисячі це 30% вартості, а для машини за 30 тисяч — тільки 3%.

«Вічні» євробляхі і розпродаж на авторинках

«З прийняттям законів за пільговим розмитненням спливе і ряд практичних питань», — говорить голова адвокатського об'єднання «Кравець і партнери» Ростислав Кравець.

Одне з головних — як переоформити авто, якщо з документами на нього є проблеми. А таких випадків буде чимало. Адже свого часу авто на єврономеах оформлялися на іноземних власників або зарубіжні фірми (литовські, польські), в тому числі, «одноденки».

За декілька років багато формальних європейських власників спробували позбутися проблемного майна, а деякі фірми давно закрилися. Тобто, знайти «власника», щоб він зняв з обліку авто за місцем реєстрації і оформив угоду купівлі-продажу з українським водієм, вдасться далеко не всім.

Що робити тим, хто не зможе переоформити документи — питання відкрите. Адже згідно з вітчизняним законодавством не зняті з іноземної реєстрації автомобілі до митного оформлення в Україні не допускаються.

Глава компанії AutoConsulting Олег Омельницький вважає, що багато євробляхерів можуть відмовитися розмитнювати авто за новою формулою і через ціну. «Вона все ж відмінна від нуля, а ті, хто купував авто за 500 євро, навряд чи захочуть платити за переоформлення тисячу», — говорить експерт.

Втім, з урахуванням того, що на сьогодні по дорогах країни їздить 500−750 тис євроблях, навіть розмитнення частини з них може буквально підірвати ринок.

Справа в тому, що зараз євробляхи фактично не впливають на вже сформовану цінову кон'юнктуру українського ринку б/у авто. На перепродаж виставляються авто, які пройшли розмитнення за досить високими розцінками, і ці витрати враховані в ціннику.

Наприклад, BMW 520 2009 року випуску на українському спеціалізованому майданчику з продажу авто коштує близько $ 11 тис. Але в Німеччині ціна аналогічного автомобіля — всього близько $ 6 тис. Тобто, якщо власник такого авто на євробляхах розмитнить його за тисячу євро, то зможе виставити машину на перепродаж за $ 7,5−8 тис і при цьому не тільки покриє всі витрати, а й заробить.

Тоді як для власника авто, розмитненого в минулі роки, такий цінник — суцільні збитки.

Ще більший ціновий розрив може бути по дорогих іномарках, розмитнення яких раніше коштувало ціле багатство, а з прийняттям нової формули подешевшає в рази.

«Можливі тимчасові спотворення цін на автомобілі. Розмитнені за спеціальними умовами машини можуть з'явитися в продажу за цінами нижче ринкових. Особливо — елітні авто, різниця за якими може становити до декількох десятків тисяч доларів», — відзначають в Інституті досліджень авторинку.

Зрозуміло, що потенційним покупцям б/у авто така ситуація вигідна, адже з'являється можливість заощадити. Але для продавців старих іномарок це загрожує суцільними розчаруваннями, так як доведеться віддавати авто з значним дисконтом.