Скільки насправді має тривати мораторій
Урядова постанова № 89 дозволила податківцям проводити:
- • тимчасово зупинені перевірки, які розпочалися до 18 березня 2020 року;
- позапланові перевірки підприємств, які сформували податковий кредит за рахунок ризикових операцій з придбання товарів/послуг;
- планові документальні перевірки;
- документальні перевірки щодо строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
- позапланові документальні перевірки.
Фактично, Кабінет Міністрів дав можливість податковим органам проводити документальні перевірки попри пряму норму Податкового кодексу про дію мораторію на ревізії під час карантину.
Однак, чи будуть правомірними дії податківців, які керуються урядовим карт-бланш?
Обмеження на проведення документальних та фактичних перевірок передбачено пунктом 51−2 підрозділу 10 розділу
Читайте також: Як сплачувати податки геймерам
Він запроваджує мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок з 18 березня 2020 року по останній день місяця (включно), в якому завершується дія запровадженого Кабміном карантину.
Виключення — документальні позапланові перевірки, що проводяться за зверненням самого підприємства у разі його реорганізації чи закриття або якщо компанія претендує на відшкодування ПДВ.
Черговою постановою Кабміну № 1236 карантин продовжений до 28 лютого 2021 року. Таким чином, мораторій на проведення перевірок має тривати щонайменше до початку березня 2021 року.
Що робити підприємствам
Стаття 2 Податкового кодексу (ПК) чітко визначає: змінювати його положення можна лише правками в сам Податковий кодекс. А стаття цього ж документу наголошує: якщо статті ПК мають розбіжності з іншими нормативами, то у регулюванні податкових питань використовуються поняття, терміни і правила саме Податкового кодексу.
Отже, у податкових органів відсутні повноваження на проведення перевірок за переліком, який міститься у згадуваній постанові Кабміну (№ 89).
Ще більш неоднозначним в даному контексті виглядає обов’язок платників податків надавати інформацію на письмовий запит контролюючого органу. Оскільки, з одного боку, уряд дозволив податківцям проводити перевірки, з іншого — у платника немає жодних обов’язків надавати будь-які документи контролерам до завершення дії карантину.
Читайте також: Кого перевірить податкова у цьому році. Перелік груп
Аналіз норм податкового законодавства дає підстави для наступних висновків:
• постанова Кабінету Міністрів № 89 суперечить положенням Податкового кодексу, а тому мають застосовуватися саме положення ПК;
• мораторій на проведення перевірок діє щонайменше до кінця лютого 2021 року;
• платники податків не зобов’язані надавати інформацію за запитами контролюючих органів по останній календарний день місяця, в якому завершується дія карантину.
Податкові органи навряд чи будуть керуватися цією ж логікою. Тому підприємствам слід ретельно вибудовувати стратегію захисту своїх інтересів, навіть за умови очевидної протиправності дій перевіряючих. Оскільки кожна дія платника податків може бути використана проти нього в суді.