«97% процедур завершені успішно, в результаті чого між боржниками та кредиторами досягнуто домовленості і підписано плани реструктуризації», — уточнила вона.
Підсумки дії Закону
На сьогодні сума успішних процедур із застосуванням норм Закону складає 16% NPL корпоративного сектора. Найактивніше банки і боржники користувалися ними протягом 2019−2020 років:
- 2017 рік — сума процедур дорівнювала 8 млрд грн, що складало 1,6% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля;
- 2018 рік — сума процедур дорівнювала 27,54 млрд грн, або 5% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля;
- 2019 рік — 44,85 млрд грн, або 10% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля.
На 4 січня 2021 року сума процедур склала 65,18 млрд грн, або 16% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля.
У розрізі галузей економіки
Боржники — основні користувачі Закону, які вже реструктуризували заборгованість, належать до багатьох секторів української економіки.
Закон має обмежений строк дії — до жовтня 2022 року.
«Ми маємо сподівання, що ще багато позичальників та кредиторів скористуються перевагами у врегулюванні проблемної заборгованості, які він надає», — підсумувала Юлія Костецька.
У чому полягає зміст Закону
Суть цього нормативного акта полягає не тільки в добровільному врегулюванні проблемної заборгованості між банком чи іншою фінансовою установою та боржником, а й у збалансуванні переваг такого врегулювання для всіх сторін процесу:
- об'єктивне зменшення фінансового навантаження;
- збереження життєздатного бізнесу;
- збереження доброї кредитної історії для боржників, які мають тимчасові фінансові труднощі;
- податкові та нормативні пільги для кредиторів і боржників.
Чому існує потенційний попит на застосування Закону
За даними Міністерства фінансів України, потенціал для врегулювання проблемних корпоративних кредитів залишається високим, насамперед у кредиторів державних банків:
- рівень непрацюючих кредитів банків України залишається значним;
- майже половину обсягу кредитного портфеля банків складають непрацюючі кредити (48%, або 536 млрд грн), з яких 73%, або 391 млрд грн, акумульовано у банках державного сектору;
- державні банки отримали нові незалежні ради, одним з ключових завдань яких є затвердження стратегії управління проблемними активами та оперативного плану її реалізації для вирішення проблем, пов'язаних з великими обсягами проблемних активів;
- обсяг NPL банківської системи зріс на 1%, або на 5,5 млрд грн, обсяг працюючого портфеля — на 1%, або на 3 млрд грн;
- банки державного сектору скоротили обсяг непрацюючих кредитів на 2%, або на 6 млрд грн.