Параметри ухваленого Верховною Радою 15 грудня бюджету-2021 були дещо переглянуті порівняно с першим читанням. Доходи і витрати бюджету були незначно переглянуті після консультацій з МВФ, а ліміт дефіциту бюджету — знижено з 270 млрд грн до 247 млрд грн.
Водночас 15 грудня відбулося рекордне розміщення держоблігацій, яке залучило понад 51,44 млрд грн, а 22 грудня — 22,2 млрд грн. У той самий період зацікавленість ОВДП повернулася і до інвесторів-нерезидентів, що вже сприяло підвищенню волатильності валютного курсу і поповненню резервів за рахунок інтервенцій на валютному ринку.
Поліпшився доступ до зовнішніх джерел фінансування
9 грудня Україна отримала від Європейської Комісії перший транш у межах нової програми макрофінансової допомоги ЄС (MFA) в сумі 600 млн євро.
Характеристика траншу:
- довгострокова позика;
- процентна ставка — 0,125%;
- термін погашення — червень 2035 року.
Одночасно Європейська комісія здійснила розміщення власних облігацій з негативною прибутковістю -0,143%, завдяки чому сума траншу фактично склала 623,5 млн євро.
Меморандум з ЄС щодо п'ятої програми макрофінансової допомоги було підписано ще 23 липня — через тиждень після призначення Кирила Шевченка главою НБУ. У межах Меморандуму передбачено надання двох траншів на загальну суму 1,2 млрд євро. Надання першого траншу після тривалої паузи у взаєминах з МВФ є досить позитивним сигналом з урахуванням значної потреби в зовнішньому фінансуванні в 2021 році і порушення строків перегляду SBA з МВФ.
Читайте також: Бюджет-2021. Що змінилося до другого читання
Крім того, Рада виконавчих директорів Світового банку 12 грудня ухвалила рішення про надання Україні позики $ 300 млн для другого додаткового фінансування, спрямованого на подолання наслідків пандемії сovid-19. 14 грудня Кабмін збільшив Фонд боротьби з сovid-19 на 6 млрд грн, перерозподіливши бюджетні призначення.
Місія онлайн
Міжнародний валютний фонд розпочав свою роботу 21 грудня в онлайн-форматі і продовжить таку співпрацю у січні 2021 року.
На думку аналітиків, уже в першому кварталі 2021 року можна очікувати отримання другого траншу в рамках чинної програми SBA.
Взагалі співпраця з МВФ є досить важливою на фоні високої потреби в зовнішньому фінансуванні, що пов'язана з розрахунками за державними зобов'язаннями в 2021 році. Відхилення від планового графіка перегляду програми призвело до виникнення проблем з виконанням видаткової частини бюджету і вжиття «пожежних заходів» для залучення коштів, як-то: рекордне розміщення ОВДП і додаткова емісія єврооблігацій.
Читайте також: Бюджет 2021 року може потребувати коригування — НБУ
В цілому, постійний перегляд чинної програми з МВФ є своєрідним «знаком якості», який є прозорим і зрозумілим для зовнішніх інвесторів і дозволить поліпшити стан платіжного балансу, залучити кошти під нижчу ставку, стимулювати зовнішні інвестиції.
Стан Єдиного казначейського рахунку (ЄКР)
В останній місяць року саме фіскальна політика стала головною обговорюваною темою. В умовах паузи у співпраці з МВФ виникає необхідність пошуку додаткових джерел для фінансування дефіциту бюджету. Коштів на ЄКР явно недостатньо для цього, хоча план надходження доходів бюджету за листопад був перевиконаний (+9,3%), що дало додаткові 8,7 млрд.
Залишки коштів на ЄКР станом на 1 грудня 2020 року дещо зросли і становили 19,8 млрд грн.
У цілому рівень виконання бюджету за січень-листопад склав 100%, вперше в 2020 році.
Виконання держбюджету за доходами у 2020 року, на думку експертів, перевищить 100%.
Наявність проблеми відсутності джерел фінансування дефіциту бюджету є сильним аргументом проти введення жорсткого карантину до кінця періоду сплати податків. Тому досить імовірним є перенесення частини оплати бюджетних зобов'язань на січень 2021 року.