П'ять міфів 

Міф 1. Один з найбільш тиражованих міфів навколо законопроєкту «Про віртуальні активи» апелює до думки, що нормативно-правові зміни відкривають нові «схеми» для держави. 

  • Що зміниться в результаті ухвалення законопроєкту №3637

Зареєстровані постачальники послуг, пов'язані з обігом криптовалют (криптообмінники, біржі), ідентифікуватимуть та ізолюватимуть чисту криптовалюту від тієї, що була задіяна у грошових потоках з відмиванням грошей, фінансуванням тероризму та іншими злочинами.

Практика відстежування походження криптоактивів витіснить недобросовісних гравців з регульованого ринку віртуальних активів. Обіг криптовалюти, що перебуває поза легальним середовищем підпадає під відкрите порушення закону.

Потрібно розуміти, що невизначеність походження нерегульованих криптоактивів безпосередньо впливає на їхню ринкову вартість. Криптовалюта, помічена у сумнівних фінансових операціях, не може повноцінно функціонувати.

Читайте також: Рада в першому читанні підтримала легалізацію віртуальних валют

І навпаки, регуляторні вимоги, що визначають статус криптокапіталу, допоможуть компаніям та фізичним особам юридично доводити походження власних активів, збільшуючи їхню цінність як довгострокових інвестицій. Відтак — регулювання важливе не тільки для держави, але й для учасників місцевої криптоіндустрії.

  • Законопроєкт захистить володіння віртуальними активами

Правовий статус віртуальних активів надає юридичний захист користувачам та учасникам ринку.

Ухвалення законопроєкту «Про віртуальні активи» дозволить прибрати ризики для українського криптобізнесу, а власникам криптовалют — не тільки декларувати власні доходи у віртуальних активах, але й захистити особистий капітал та вкладення від можливих зловживань чи шахрайства.

Читайте також: Україна №1 в світі по використанню криптовалюти — Мінціфри

Державне регулювання захистить майнерів від вилучень обладнання силовими структурами і надасть доступ до банківських послуг.

  • Визначені правила гри стимулюватимуть інвестиції та інновації

Для міжнародних компаній та фінансових інвесторів важливе розуміння регуляторного середовища, в якому функціонуватиме новий клас активів і пов'язані з ним фактори ризику, перш ніж зацікавлені сторони зайдуть в українську юрисдикцію. Чим більше правової прозорості та визначеності, тим менше фінансового ризику для всіх гравців криптоіндустрії.

Законопроєкт потрібен, щоб створити безпечні та привабливі умови для ведення бізнесу в Україні.

Міф 2. Держава змусить криптокомпанії платити великі податки

Законопроєкт дозволить легалізувати ринок ВА, який зараз працює повністю в сірій зоні.

Від створення одного з найсприятливіших середовищ для бізнесу у сфері віртуальних активів Україні виграють усі — користувачі та учасники ринку матимуть юридичний захист, компанії залучатимуть іноземні інвестиції, а держава отримає додаткові надходження до бюджету за рахунок податків.

Також Мінцифри розробляє проєкт змін до Податкового кодексу, що передбачає лояльніше оподаткування учасників ринку ВА (відсутність ПДВ, зменшення ставки податку з прибутку, отриманого від діяльності на ринку ВА).

Визначивши правила оподаткування операцій з криптовалютою, базовий законопроєкт №3637 дозволить легалізувати криптокапітали та запустити один із найінноваційніших у світі напрямів економіки.

Міф 3. Україна ризикує стати державою, що легалізувала тіньові активи з усього світу, попри міжнародні обмеження та вимоги. Внаслідок цього імідж держави на геополітичній арені значно погіршиться. Країна втратить можливість у майбутньому отримувати фінансову допомогу від Європейського Союзу.

Ухвалення законопроєкту негативно відобразиться на протидії «сірим» грошам, фінансуванню тероризму тощо.

Міф 4. Закон легалізує ICO, не передбачаючи при цьому положення про захист прав інвесторів.

Законопроєкт «Про віртуальні активи» передбачає так звані фінансові віртуальні активи (активи, які надають права власників фінансових інструментів, або забезпечені грошима). Операції з фінансовими віртуальними активами підпадають під регулювання законодавства України про фінансові послуги, що прямо зазначено в законопроєкті.

Таким чином постачальники послуг, пов'язаних з обігом фінансових віртуальних активів, будуть підпадати під регулювання НКЦПФР (в разі, якщо віртуальні активи надають права власників фінансових інструментів) і Нацбанку (якщо такі активи забезпечені грошима).

Міф 5. Право учасників ринку віртуальних активів самостійно обирати ціни віртуальних активів, за якими здійснюються операції з ними, призведе до заниження податкового зобов'язання

Найперше потрібно зазначити, що таке право учасників ринку віртуальних активів повністю відповідає принципу свободи договору, передбаченому Цивільним кодексом України, згідно з яким сторони мають право вільно укладати договір, вибирати контрагента та визначати умови договору з урахуванням вимог Цивільного кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Питання податкового декларування доходів будуть вирішені в наступному законопроєкті про внесення змін до Податкового кодексу України, розробка і прийняття якого також можливі тільки за умови прийняття базового закону України «Про віртуальні активи».

Нагадаємо

Раніше Blockchain4Ukraine, Binance, Arzinger і Juscutum виступили засновниками нової громадської організації «Віртуальні Активи України» (ВАУ).

Цифрова валюта стає популярною

  • 54% центробанків в світі, що беруть участь в опитуванні Світового банку в 2019 році, в даний час вивчають питання випуску власної цифрової валюти.
  • 32% поки не вивчали питання.
  • Тільки 15% після проведення досліджень прийняли рішення не випускати CBDC.