Кількість карткових платежів і оплат в інтернеті зростає. Як стверджує директор з цифрових рішень Visa в Україні, країнах СНД і Південно-Східної Європи Олександр Стельмах, за час карантину онлайн-активність користувачів збільшилася практично в два рази.

«Ринок трансформується. Клієнт шукає, де йому зручно, вибирає платіжні сервіси, де не треба папірців і всього такого», — зазначив керівник напрямку по роботі з торговельними підприємствами Приватбанку Євген Васильцов.

Кас, які приймають картки, вже більше тих, які приймають готівку

За словами IT-директора Fozzy Group Івана Славіогло, частка карткових платежів в мережі за останній рік збільшилася десь на 8% з гаком. Безумовно, люди намагаються платити безконтактно, щоб менше взаємодіяти з терміналом і т.д.

На сьогоднішній день вже, навпаки, стоїть черга до кас самообслуговування. «У наступному році ми очікуємо, що частка карткових транзакцій у нас в мережі складе 55-60%», — ділиться Іван Славіогло.

Читайте також: До чого призведуть спроби зарегулювати цифрові платежі

Зараз мобільний додаток «Сільпо» мають близько 1,5 млн користувачів. Там є сервіс QR-оплата, який дозволяє оплатити товар, не торкаючись ні до одного пристрою. Завдяки цій послузі на сьогоднішній день клієнти оплатили покупки на суму 900 млн грн.

«У нас також запустився сервіс «Вільнакаса», де можна відсканувати велику корзину з продуктами і оплатити, контактуючи тільки зі своїм смартфоном», — розповів IT-директор Fozzy Group.

За словами Олексія Авраменко, якщо безготівкові розрахунки є довгостроковим трендом, бо їх кількість зростає вже давно з року в рік, то зони самообслуговування в ритейлі отримали сильний каталізатор саме під час пандемії.

«Ми також розвиваємо мобільні додатки, наприклад, «Скануй Купуй» для АТБ. Завдяки цьому людина може зайти в супермаркет, відсканувати товари, оплатити і вийти з магазину, не контактуючи ні з ким», — зазначив СЕО EasyPay.

Популярним трендом все так же залишається доставка продуктів додому, заявив Іван Славіогло. «Люди замовляють продукти не тільки в свої домогосподарства, а й допомагають родичам старшого віку, які живуть в регіонах, наприклад, де є супермаркети Сільпо», — додає він.

Читайте також: Готівка на касі: торговельні мережі видали українцям кешем понад 20 мільйонів — Приватбанк

Нова технологія Tap To Phone

Платіжна система Visa спільно з Ощадбанком запустила технологію Tap To Phone, завдяки якій термінал взагалі не потрібен — платежі можна приймати прямо в телефоні.

За словами Олександра Стельмаха, для кожної технології є своя ніша. «Ми намагаємося зробити так, щоб користувачі могли зробити покупку з мінімальною кількістю операцій, як можна швидше, зручніше і безпечніше. В регіоні СНД у нас вже 8 запущених нових проектів», — розповідає він.

Як стверджують в Visa, головна відмінність технології Tap To Phone від усього, що існує на ринку, — вона не вимагає змінювати платіжну поведінку тих, хто нею користується. Адже найскладніше — навчити чомусь новому саме клієнта.

«Користувачеві зараз не потрібно завантажувати якісь мобільні додатки і реєструвати свою картку. Він як звик платити або своєю безконтактною карткою, або GooglePay, або смарт-годинником, або будь-яким іншим сервісом, точно так само робить і за допомогою Tap To Phone», — заявив Олександр Стельмах.

Tехнологія працює на будь-якому Android-телефоні, на якому є NFC-модуль («Near field communication» або «безконтактний зв'язок»). За словами Олександра Стельмаха, зараз у більшості виробників він є. Такий телефон можна придбати вже від $100.

Читайте також: FacePay24: де і як клієнти Приватбанку можуть розплачуватися «обличчям»

Олексій Авраменко вважає, що єдиним стоп-фактором для поширення Tap To Phone є кількість телефонів з NFC-чіпом. «За моїми даними, близько 50% смартфонів не обладнані NFC-чипом. Яка динаміка буде далі, важко сказати», — ділиться він.

Для тих, чиї смартфони не підтримують NFC-технологію, найперспективнішою є QR-оплата, стверджує Іван Славіогло.

Але в результаті вибір робить сам споживач. «У тому ж Сільпо на касі самообслуговування є наступні чотири методи оплати. Хочеш QR з додатку, безконтактну оплату, сервіс «Вільнакаса» або кеш — в будь-якому випадку будь ласка», — говорить Олександр Стельмах.

Він зазначив, що наступний етап розвитку Tap To Phone — його інтеграція з мобільними додатками торгових мереж, фіскальних сервісів, служб доставки.

«Ми спочатку планували пропонувати Tap To Phone малому і середньому бізнесу — кав'ярнях, продавцям квітів, ринків і т.д. Але зараз бачимо інтерес і з боку великого ритейлу: магазинів електроніки, служб доставки, продуктових супермаркетів», — пояснюють в Visa.

На даний момент вже є партнерство зі «Всі.Свої».