Євробляхерів почнуть штрафувати по-справжньому
З ініціативи МВС уряд розширив повноваження поліції: тепер правоохоронці зможуть ефективно вираховувати євробляхерів-порушників. Що змінилося? Положення «Про Національну поліцію» доповнено двома новими пунктами — 18.1 та 18.2. Перший ставить в обов'язки поліцейським виявляти особисті авто, які ввезені понад місяць тому і не зареєстровані належним чином.
Читайте також: Власники євроблях опинилися в пастці. Масово отримують штрафи на 170 тисяч
Другий — зобов'язує виявляти факти керування такими автомобілями. Також поліція відтепер зможе відстежувати випадки розбирання євроблях на запчастини, що чинне законодавство робити забороняє.
Формально поліцейські мають право штрафувати євробляхерів і зараз. Кодекс про адміністративні правопорушення дає правоохоронцям можливість виписувати штрафи водіям за керування авто на іноземній реєстрації (якщо такі авто вчасно не покинули територію України), а також за керування іномаркою в режимі тимчасового ввезення, оформленою на іншу особу.
За подібні порушення передбачений штраф у розмірі 8,5 тис. грн, який виписується на місці зупинки. Авто при цьому не вилучається. Якщо порушник повторно погорить на подібних епізодах, йому доведеться заплатити ще 17 тис грн. Крім цього водія позбавлять прав на рік, а машину відправлять на платний штрафмайданчик. Але рішення про такий штраф виноситься судом. Максимальна сума штрафу може скласти 170 тис грн з конфіскацією авто.
Але досі можливість штрафувати порушників у правоохоронців існувала лише формально. Справа в тому, що, через відсутність доступу до митної бази, вираховувати машини з простроченими номерами було практично неможливо.
До того ж, у підзаконних нормативах, що визначають коло повноважень поліцейських, нічого не говорилося про можливість виявляти нелегалізовані імпортні авто.
Як пояснив голова адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець, через це навіть виписані штрафи легко оскаржувалися в судах. Тепер же, отримавши відповідні повноваження, поліція вже на законних підставах може карати євробляхерів-порушників.
Як вирішується питання з євробляхами
На даний момент в Україні залишилося близько 750 тис. нерозмитнених євроблях. Їх обіцяли не чіпати, доки не буде прийнятий закон про пільгове розмитнення. І такі проекти в парламенті вже є.
Зокрема, один із законопроектів зареєстрував депутат від «Слуги народу» Євген Брагар. У документі йде мова про те, що при розмитненні не враховуватиметься коефіцієнт віку авто (який помітно підвищує вартість розмитнення), а також скасування акцизу.
Якщо документ приймуть, власники авто на іноземній реєстрації можуть отримати тариф на розмитнення в декілька разів нижче, ніж зараз. У грудні минулого року був підписаний меморандум між «АвтоЄвроСилою» і міністром МВС Арсеном Аваковим, в якому йшлося про те, що власників авто на іноземній реєстрації не притягатимуть до відповідальності до прийняття закону про доступне розмитнення.
«Новина про нову постанову сколихнула співтовариство водіїв авто на іноземній реєстрації. Ціна питання — величезні штрафи, які можна виписувати знову і знову. Буде 10-15 днів, доки нові норми доведуть до особового складу Нацполіції, після чого почнуться репресії на дорогах», — говорить один із керівників «АвтоЄвроСили» Олександр Чернявський. Також він не виключає, що поліцейські будуть пропонувати «домовитися» і вимагати хабарі.
Чернявський бачить один із виходів із ситуації в тому, щоб якомога швидше набрати голоси в петиції до президента про прискорення прийняття закону про пільгове розмитнення (вона вже зібрала близько 20 тисяч підписів). Також євробляхери готують новий автомайдан.
Читайте також: В Україні хочуть повністю змінити автомобільні податки. Хто заплатить за євробляхи
Втім, перспективи законопроектів про пільгове розмитнення досить туманні. Противників особливих умов для євробляхерів багато і в парламенті, і серед пересічних українців. «Чому я заплатив за розмитнення, а хтось ні, а тепер ще вимагає особливого до себе ставлення. Перед законом всі повинні бути рівними», — говорить киянин Олег, який за оформлення б/в Volkswagen заплатить близько $3 тис. — стільки ж, скільки коштував йому сам автомобіль у Німеччині. Тому він драконівські штрафи для євробляхерів підтримує.
Якщо найближчим часом питання не вирішиться, можна очікувати, що власники проблемних авто спробують позбутися від них — продати хоча б за якісь гроші на розбирання.
Як тепер заощадити на розмитненні
Втім, для бажаючих заплатити мінімум за ввезення іномарки, відкриваються інші схеми. Кабмін затвердив список пільговиків, операції з безоплатної передачі яким у володіння і користування автомобілів звільняються від обкладення ПДВ. До нього потрапили, зокрема, інваліди (в тому числі діти), чорнобильці, учасники бойових дій. Вони, а також особи або організації, які виявили бажання передати їм безкоштовно автомобілі, звільняються від сплати ПДВ, а це 20% від вартості авто.
«Таких пільговиків в Україні — тисячі. При цьому не вказано, скільки саме авто і за який період вони можуть оформити за пільгою. Також в проекті не наведено вагоме обгрунтування — чому виникла необхідність вводити таку преференцію, і чи багато автомобілів вже «подарували» інвалідам і чорнобильцям якісь «треті особи», яким тепер не потрібно платити ПДВ з таких транспортних засобів», — говорить Владислав Кравець.
Він не виключає, що механізм, прописаний у постанові, може стати новою схемою для різного роду посередників, які захочуть легалізувати іномарки без ПДВ. Оформивши їх на пільговиків, можна заощадити 20% від ціни, а потім просто провести перепродаж або ж оформляти авто на нових власників за дорученням.
Читайте також: Що і як будуть купувати на новорічні свята під впливом пандемії — дослідження Deloitte
Різниця в ціні у 20% буде вагомим аргументом для потенційних покупців. Адже зараз, за словами голови компанії Autoconsulting Олега Омельницького, ринок уживаних машин перенасичений, що тисне на цінники і дозволяє покупцям активно торгуватися.
Подібна схема в Україні вже була успішно випробувана декілька років тому, коли було дозволено пільгове ввезення іномарок «афганцям» та «чорнобильцям».