Бізнес загартовується при грамотному управлінні особливо під час криз. Комерційний Індустріальний Банк за 27 років існування на українському ринку пережив чимало складних часів, але продовжує зростати та розвиватися. Нинішня криза, викликана пандемією COVID-19, не стала винятком. Банк успішно подолав кілька турбулентних місяців в економіці країни, вийшов на високий рівень прибутковості та не втратив динаміки. Про те, яку антикризову стратегію вибрав банк, ми поговорили з Тетяною Володимирівною.

«Кризи циклічні, вони спалахують і згасають, а клієнти — найвища цінність. Єдиний спосіб їх зберегти — зрозуміти їх проблеми та допомогти з ними впоратися»


— Тетяно Володимирівно, не секрет, що пандемія та карантинні обмеження завдали сильного удару по бізнесу, в тому числі банківському. Скоротилися кредитні портфелі, їх якість знизилась, що обумовлено зниженням доходів клієнтів або зупиненням бізнесу. В таких умовах багато банків, як правило, оптимізують мережу відділень, припиняють активне кредитування і зменшують витрати...

— Безумовно, криза торкнулася всіх учасників ринку. Банківський сектор відчув на собі сильний удар. Через карантин закрилися багато підприємств, особливо у сфері послуг. Власники втратили дохід, люди втратили робочі місця. Все це бумерангом торкнулося банків, як роздрібний, так і корпоративний бізнес. Без фінансової стабільності клієнтам стало важко обслуговувати кредити, почався відтік депозитних вкладів, зменшилася кількість пролонгацій і обсяг розрахункових операцій. Зокрема, збільшились операційні витрати, а віддалена робота вимагала додаткового програмного забезпечення, організації транспорту для співробітників, закупівлі захисних та антисептичних засобів… Список великий.


— Виконання рекомендацій НБУ щодо кредитних канікул і введення власних програм лояльності для клієнтів теж позначилися на прибутку?


— Так, але залишити клієнтів без підтримки в такий непростий період — неприйнятно. Ще на самому початку карантинних обмежень ми зробили ряд кроків на зустріч клієнтам Банку, щоб допомогти їм у складних обставинах і зменшити навантаження на їх бізнес і бюджети. Кризи циклічні, вони спалахують і згасають, а клієнти — найвища цінність. Єдиний спосіб їх зберегти — зрозуміти їх проблеми та допомогти з ними впоратися.
Очевидно, що зменшення кредитного навантаження в період кризи — це не просто допомога, а в багатьох випадках — це реальний порятунок. Тому на період карантину з 1 березня по 30 квітня 2020 ми відмовилися від штрафних санкцій та нарахування підвищених процентних ставок на прострочену заборгованість за невиконання умов кредитних договорів. Також ми розглядаємо звернення про реструктуризацію термінових кредитів на умовах, рекомендованих НБУ, і відстрочки в оплаті основного боргу за кредитними договорами.


— Як Банк відреагував на загрозу коронавірусу, чи закривали відділення?


— Генрі Кіссінджер описуючи кризові явища в економіці казав: «У кризовій ситуації найзухваліший курс частіше буває найбезпечнішим». Закриття відділень не принесло б користі ні нам, ні нашим клієнтам. Тому всі відділення працювали під час карантину, дотримуючись санітарного режиму й особливого графіка обслуговування. Використовуючи поради МОЗ України, ми ввели комплекс заходів додаткового захисту як клієнтів, так і співробітників, максимально мінімізувавши ризики поширення вірусу. Приміщення банку кілька разів на день проходять спеціальну дезінфекцію та провітрюються, а співробітники працюють в медичних масках, рукавичках і забезпечені антисептиками. У відділення Банку одночасно допускається не більше п'яти відвідувачів виключно в засобах індивідуального захисту — масках, із забезпеченням безпечної соціальної дистанції. Частина співробітників переведені на дистанційну роботу. Деякі наради проводяться в онлайн-режимі. Такий стан буде діяти до повного скасування карантину в Україні.

«У шокових ситуаціях вкрай важливо оперативно приймати складні рішення, а ще складніше їх швидко імплементувати»

— Умови для роботи не з простих. Як же вдалося зберегти прибутковість банку та динаміку росту? Відкриті рейтинги та звітність «Комерційного Індустріального Банку» показують, що ви зберігаєте динаміку та нарощуєте прибуток.

— «Успіх — це здатність з'являтися в потрібному місці в потрібний час». У шокових ситуаціях вкрай важливо оперативно приймати складні рішення, а ще важливіше їх швидко імплементувати. Якщо момент вибраний невідповідний, курс невірний, то бізнес може легко увійти в неконтрольоване піке з вкрай негативними наслідками. Нам вдалося вибрати вдалий момент для диверсифікації ризиків та зберегти контроль над ситуацією. Для цього була проведена об'ємна робота як ТОП-менеджментом, так і всією командою АТ КІБ. Під час «жорсткого» карантину прибуток виявився менший за прогнозований, але вже влітку ми фактично вийшли на «безкризовий» рівень.

— Як це виглядає в цифрах?

— За перше півріччя 2020 року ключові балансові показники приросли у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Активи зросли на 52%, а власний капітал збільшився на 10%. Обсяг коштів фізичних осіб виріс на 21,8% з початку року. За підсумками першого півріччя 2020 нам вдалося отримати прибуток в обсязі 8,1 млн гривень. Попри кризу, це досить хороший показник. Наприклад, прибуток Банку за підсумками першого півріччя 2019 року був на 29,5% менше. Виросли всі ключові статті доходів. Тільки комісійні доходи показали приріст на 186,3% і склали 77,4 млн гривень з початку року.

— Тобто, ви продовжили зростати, всупереч ситуації?

— Ми обрали стратегію розвитку, поставити цей процес на паузу неможливо. В кінцевому підсумку маємо два варіанти: або постійно зростати, або зупинитися. Зупинятися ми точно не збираємося, тому зараз активно розвиваємо як корпоративний, так і роздрібний бізнес, наповнюємо функціоналом наш онлайн-банкінг CIB-Online та впроваджуємо нові продукти. З недавнього — «Дитяча» картка та депозит в золоті «Золотий запас». Нещодавно ми запустили новий корпоративний сайт та активно інтегруємо всі канали комунікацій з клієнтами. Зараз працюємо над рядом цікавих проектів по e-commerce та активно розвиваємо міжнародну співпрацю за кредитними програмами для МСБ. Першим кроком стало підписання угоди про співпрацю з польською компанією «ЕКСІ Консалтинг». У жовтні відкрилося відділення-каса в Зимній Воді, це передмістя Львова, до кінця року плануємо ще одне таке відділення в Одесі… Так, це витрати в кризовий час, але це і майбутній прибуток.

— Щодо депозитної політики АТ КІБ …

— Управління депозитною ставкою досить тонка робота, найменший перегин — отримуєш збитки. Ми тримаємо конкурентні відсотки за депозитами, даючи людям можливість заробити попри загальну тенденцію банків до зниження процентної ставки. Це стимулює нас дотримуватися зваженої системи управління ризиками та ефективної кредитної політики. Нам це вдається, а Клієнти вдячні, радять нас друзям, лонгують вклади та залишаються разом з нами.