Історія створення
Прототипом «Запорожця» став італійський «Фіат-600». До його випуску готувалися майже два роки, хоча ці терміни були рекордними. Подібність між двома автомобілями спостерігається в дизайні кузова, конструкції підвіски, трансмісії і рульового механізму. На відміну від «Фіата», двигун «Запорожця» розташовувався ззаду. Паливо «горбатенький» витрачав трохи економічніше - всього 4,5 літра на 100 км пробігу.
«Горбатенький» міг «розігнатися» до 90 км/г. Прохідність автомобіля підвищувало те, що двигун було встановлено позаду, а ось до того, що двері відкривалися назустріч руху, потрібно було звикнути.
Крім того, він був практично єдиним автомобілем для людей з обмеженими можливостями.
«Горбаті» автомобілі з часом замінили «вухасті» (ЗАЗ-968) та «емки» - модернізований ЗАЗ-968М. Вони були оснащені потужнішим двигуном, відчували себе стійкіше на дорогах, мали габарити побільше і салон просторіший.
Останній «Запорожець» зійшов з конвеєра 15 червня 1994 року.
6 фактів про найменше авто
Найдоступніший
«Запорожець» був вдвічі дешевший за «Жигулі» і втричі дешевший за «Волгу».
«Горбатий» і «вухастий»
У «Запорожця» було багато прізвиськ. Кожна нова модель автомобіля мала своє прізвисько - ЗАЗ-965 називали «горбатим», ЗАЗ-966 - «вухастим», ЗАЗ-968 - «мильницею», а інвалідний ЗАЗ-965Б охрестили «інвалідкою».
Праворульний «жужик»
Поряд із базовою моделлю Запорізький автозавод випускав модифікацію 965С для перевезення пошти з правим розташуванням керма, металевими панелями замість задніх вікон та скринькою для листів на місці заднього сидіння. Розташування керма з правого боку спрощувало процедуру вилучення листів: листоноша міг виходити безпосередньо на тротуар, біля самої скриньки.
Експортна «Ялта»
Випускав завод й експортний, комфортабельніший варіант «горбатого» - ЗАЗ-965А «Ялта». Він відрізнявся поліпшеною шумоізоляцією, зовнішнім дзеркалом заднього виду, наявністю попільнички і радіоприймача.
Дослідницька «Білка»
Перш ніж світ побачив перший «Запорожець», радянські конструктори створили пробну модель. Спочатку народну малолітражку намагалися створити на базі мотоциклетного двигуна. Так у 1955 році на світ з'явився НАМИ-50 «Білка». Було випущено 5 автомобілів, але вони так і залишилися дослідницькими моделями, непридатними для серійного виробництва.
Дочка «Запорожця»
У 1988 році на ЗАЗі розпочалося виробництво хетчбека ЗАЗ-1102 «Таврія». Цей автомобіль не мав нічого спільного із «Запорожцем»: повністю змінено дизайн, мотор встановлений попереду, замість заднього приводу - передній, замість повітряного охолодження - рідинне.