IPO можуть поставити новий рекорд
За даними аналітичної компанії Dealogic, за 9 місяців на ринку первинного розміщення залучено трохи менше $ 95 млрд. Це найбільший показник з початку нульових. Виняток — 2014 р, коли в результаті IPO було залучено $96 млрд. Тоді чверть цих коштів припала на IPO Alibaba Group.
Експерти стверджують, якщо нинішні темпи залучення коштів через первинне розміщення збережуться, 2020 рік перевершить навіть 1999 і 2000 роки — епоху технологічного буму.
Читайте також: Американський економіст прогнозує крах долара до кінця 2021 року
Інвестори активно беруть участь у всіх нових лістингах. Дебют акцій також кращий з 2000 року — 24% середнє зростання в перший день. При цьому відстежується рекордна розбіжність між станом економіки і ринком IPO.
Пандемія COVID-19 прискорила розвиток software-технологій і роботу в cloud — звідси і аномальний попит інвесторів на акції high-tech. З огляду на низькі процентні ставки, які буквально знищили прибутковість безризикових інструментів (держ. облігації), інвестори шукають будь-які способи заробити.
Топ-3 сектора
У цьому році понад 80% коштів IPO припало на три групи: HealthCare, Technology і SPAC (a special purpose acquisition company) — компанії, єдиною метою існування яких є злиття з іншими компаніями, охочими стати публічними. З їх допомогою приватні компанії можуть стати публічними в обхід IPO, а інвестори — заробити на цьому.
SPAC проводить первинне розміщення, залучаючи кошти інвесторів наосліп — по суті, з цього починається історія компанії. Їх IPO називаються blank-check ( «порожні чеки») — купуючи такі акції, інвестори де-факто отримують повітря. Однак в перспективі це може окупитися, якщо керівники SPAC домовляться про злиття з хорошою приватною компанією.
SPAC існують вже кілька десятиліть. Зараз це офіційно визнана сфера, для якої прописані суворі правила і обмеження. З кожним роком її популярність зростає: наприклад, якщо в 2014 році SPAC залучили $1,8 млрд інвестицій, то в 2019-му їх обсяг виріс до $13,6 млрд. А до середини 2020-го SPAC вже зібрали $ 12,4 млрд.
Читайте також: Скасування безвізу: мігранти вдома, економіка без третини валютних надходжень
В цілому, за даними Dealogic, в цьому році на фондовий ринок США вийшли 235 компаній (рекорд після 2000 року, коли було виведено 439 компаній). Незабаром до їхнього числа додадуться гіганти Airbnb Inc. і Palantir Technologies, вихід яких планується до кінця року.
Навіть Уоррен Баффет, найвідоміший в світі вартісний інвестор, який зазвичай уникає інвестування в старт-апи, взяв участь в IPO: Berkshire Hathaway вклала приблизно $ 735 млн в акції компанії Snowflake (SNOW), що займається збереженням даних. Акції вдало дебютували в перший день торгів 16 вересня і закріпилися вище $250 (при ціні IPO $ 120) — найбільше технологічне IPO року.
Чому IPO пішли в ріст зараз
Стан ринку IPO різко змінився в умовах низьких процентних ставок. Раніше компанії вважали за краще залучати капітал на приватних ринках, чому сприяли венчурні фонди Vision Fund і SoftBank. Таким чином старт-апи уникали клопоту, пов'язаного з розкриттям інформації регулюючим органам, і позбавлялися необхідності відповідати перед державними акціонерами.
Зараз інвестори заохочують премію, яку вони навряд чи отримали б на приватних ринках. В результаті, компанії намагаються знайти золоту середину, виходячи на біржу вже після того, як зможуть трохи зміцніти, але до того, як їх траєкторія стійкого зростання почала сповільнюватися.