Зараз транспортний податок або так званий податок на розкіш у розмірі 25 тис. грн на рік платять власники машин, вартість яких перевищує 375 мінімальних зарплат (на даний момент — 1,87 млн ​​грн). Ще одна умова — вік авто не повинен перевищувати п'яти років.

Але в парламенті вже зареєстрований законопроект №4101, який передбачає внесення змін до Податкового кодексу. У ньому є правки, що стосуються транспортного податку. Поріг за вартістю авто пропонується істотно знизити — до 200 «зарплатних» мінімалок.

Читайте також: Хто винен у девальвації гривні

У разі прийняття цього законопроекту по 25 тис грн на рік доведеться платити власникам машин, вартість яких на даний момент перевищує 1 млн грн. А з наступного року, після підвищення мінімалки до 6-6,5 тис гривень, порогова вартість «розкішних авто» складе 1,2 -1,3 млн. Що все одно набагато менше, ніж зараз.

Тобто, платити податок на розкіш доведеться вже не тільки з елітних машин, але і з авто класу «середній плюс».

Елітні авто «подешевшають» на мільйон

У законопроекті №4001 є окремі норми, що стосуються транспортного збору. Зокрема, прописано, що об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких пройшло не більше п'яти років і середня ринкова вартість яких становить більше 200 мінімальних зарплат, встановлених на 1 січня звітного року. Зараз цей поріг — 375 мінімалок.

Щорічно до 1 лютого на сайті Мінекономіки буде розміщуватися перелік таких авто із зазначенням марки, моделі, року випуску, об'єму двигуна і типу палива.

Цього року транспортний податок вже заплатили (він вноситься до 1 серпня) за старими правилами, тобто, за авто не старше п'яти років вартістю від 375 «мінімалок» або близько 1,8 млн.

А з наступного року, в разі прийняття законопроекту, платити доведеться власникам машин вартістю від 1,2 млн гривень. При цьому, якби нічого не змінювали, то податок на розкіш загрожував би власникам машин, вартістю від 2,25 млн (375 мінімальних зарплат у 6 тисяч гривень).

Зміна правил оподаткування машин заступник міністра фінансів Світлана Воробей пояснила різким зниженням надходжень від цього податку.

Читайте також: Валютні рейси. Українські банки вимушено вивозили зайву валюту з країни

«Тільки протягом 2020 року перелік авто, з яких повинен сплачуватися такий податок, на офіційному сайті Мінекономіки скоротився в 1,5 рази. Це сталося у зв'язку зі збільшенням розміру мінімальної зарплати. Для порівняння: їх мінімальна вартість у 2016 році, коли був введений такий платіж, була 1 млн 33 тисячі гривень, а у 2021 році вона стане 2,25 млн гривень. Тому Мінфін запропонував повернути мінімальну вартість дорогих авто, з яких потрібно платити транспортний податок, до початкового значення, і залучити таким чином більше заможних громадян до наповнення бюджетів місцевих громад, так як цей податок є місцевим», — пояснила Світлана Воробей.

Ідея знизити порогову вартість авто для транспортного податку не нова. Схожі законодавчі ініціативи вже реєстрували і парламентарії. А значить, нинішня пропозиція Мінфіну не зустріне особливого опору при розгляді норми у сесійній залі. Тим паче, що голосувати за цю норму будуть під гаслами необхідності наповнити дефіцитну скарбницю.

«Мінфін» вже писав про законопроект №3704, який подала до парламенту депутатська група (серед авторів, зокрема, «слуги народу» Мар'ян Заблоцький, Михайло Лаба, Андрій Богданець, Сергій Штепа та ін.). У його розробці також брала активну участь громадська організація АвтоЄвроСила.

Законопроект стосується, в основному, пільгового розмитнення євроблях. Але також є пункт і про транспортний податок. Автори, наприклад, пропонують брати податок не тільки з дорогих авто, але також з яхт, дорогих катерів та інших транспортних засобів.

Нововведення, що стосуються транспортного податку, зводилися до наступного:

  • зниження граничної вартості елітного транспорту з 375 до 200 мінімальних зарплат,
  • підвищення «вікової планки» авто, з яких необхідно платити податок, з 5 до 8 років,
  • підвищення суми податку до 6 мінімальних зарплат.

Проєкт щодо євроблях поки що навіть не розглядали. Але, як видно, частина запропонованих в ньому ідей припала законодавцям до смаку. Поки що до законопроекту №4101 включили пропозицію про зниження граничної вартості елітних авто. Але, не виключено, що на етапі розгляду документа від Мінфіну, до нього перекочують й інші депутатські пропозиції.

«Середнячки» стануть розкішшю

«Мета держави — зібрати якомога більше у бюджет. І кількість авто, з яких доведеться платити транспортний податок, збільшиться в рази. Причому, це будуть вже не тільки розкішні авто, але і міцний середній клас », — говорить голова компанії Autoconsulting Олег Омельницький. З ним згоден і PR- менеджер компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов.

«Під цю категорію потраплятимуть автомобілі рівня вище середнього, і, однозначно, це будуть вже не тільки елітні автомобілі. Поки що в автосалонах особливо ніхто не цікавиться даним нововведенням. Однак треба розуміти, що будь-яке посилення податкового тиску на покупця може негативно відбитися на його бажанні купити новий автомобіль» — зазначає він.

Читайте також: Золото дешевшає: до яких відміток скотяться ціни

А це загрожує скороченням обсягів ринку, зниженням надходжень до держбюджету з митниці.

«А якщо покупець замість нового автомобіля віддасть перевагу б/у машині, то буде ще й додаткове навантаження на екологію, так як у старих автомобілів вищі викиди СО2», — каже Володимир Іванов.

На сайті Мінекономіки є спеціальний калькулятор, за яким можна розрахувати вартість вашого авто, щоб зрозуміти, чи підпадає він під транспортний податок.

У ньому вказуються марка, модель і рік випуску машини. Стан авто, від якого сильно залежить його реальна ринкова ціна, не враховується. Вказується лише загальний коефіцієнт зносу, який, як правило, тільки приблизно враховує, наскільки сильно з роками може подешевшати ваш автомобіль. Насправді на цінник також сильно впливає пробіг, наявність пошкоджень і загальний технічний стан авто.

Якщо брати нові автомобілі, то під планку в 1,2 млн гривень, від якої пропонується нараховувати транспортний податок, підпадають багато моделей, які навряд чи можна віднести до елітних.

Скажімо, MINI COUNTRYMAN в комплектації CHILI коштує більше 1,4 млн, BMW X1 — 1,3 млн, Toyota RAV 4 — 1,24 млн, Hundai Santa Fe -1, 21 млн гривень.

Тобто автомобілі, які в усьому світі вважаються «середнячками», в Україні можуть стати «розкішшю».

Чи можна не платити?

Як пояснив голова адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець, закон, в разі його прийняття, має зворотну силу. Тобто, платити транспортний податок по-новому доведеться не тільки тим, хто купить авто в майбутньому, а й тим, хто вже ним володіє. Причому, купував машину зовсім не як «елітну» і не підозрював, що за неї щорічно потрібно буде віддавати державі по 25 тисяч гривень.

«Нарахування податку відбувається автоматично, всі бази даних для цього є. Не платити податок не вийде. У разі несплати до 1 серпня звітного року на майно автовласника може бути накладений арешт, його можуть не випустити за кордон тощо. Тобто, однозначно потрібно буде платити або продавати авто», — пояснив Кравець.

А оскільки і зараз багато українців, обираючи авто, додатково уточнюють, чи потрібно буде платити з нього податок на розкіш, не виключено, що машини, які підпадають під оподаткування, на вторинному ринку істотно впадуть в ціні. Тобто, продати «проблемне авто» можна буде хіба що з істотним дисконтом.