За словами Лобайчук, Нацбанк паралельно працює у двох напрямах щодо захисту прав споживачів. 

Опрацювання звернень і скарг

Перший напрям — це робота зі зверненнями громадян. Їх розглядом і реагуванням займається Управління захисту споживачів фінансових послуг НБУ.

Завдяки скаргам, які надходять від клієнтів банків, регулятор щоденно відстежує оперативну якісну інформацію щодо того, що відбувається на ринку. Якщо зафіксовано порушення, Нацбанк застосовує захід впливу у вигляді штрафів. 

Читайте також: Як не переплачувати за «безвідсотковим» кредитом — порада НБУ

Проведення нагляду

Друга паралельна функція регуляторра — це нагляд. Він якраз охоплює моніторинг сайтів і реклами, вимоги до яких почали діяти з 1 вересня 2020 року.

За словами Лобайчук, такий нагляд регулятор має змогу абсолютно спокійно робити безвиїзним методом. Звичайно, у межах графіку і щодо найбільших роздрібних банків.

Які методи впливу застосовує НБУ

Якщо регулятор бачить, що після його листів — або щодо звернень споживачів, або за результатами моніторингу сайтів і реклами — банки не усувають порушення або усувають лише по тих людях, які скаржилися, він формує матрицю. Вона показує, наскільки проблемним, з погляду ризиків у захисті прав споживачів, є банк.

Відтак спільно з банківським наглядом, під час виїзних перевірок, банк може отримати значно суттєвіші штрафні санкції, ніж після одного звернення.

Читайте також: Банки мають встановити на своїх сайтах калькулятор для розрахунку кредитних платежів — НБУ

Розміри штрафів

За словами Лобайчук, штраф по одному зверненню за нерозкриття інформації зараз досить малий — від 5 до 10 тисяч гривень. За нерозкриття ставки по кредиту банк буде змушений сплатити до 15 тисяч гривень за один випадок.

«Звичайно, для банку це невеликі суми. Проте, якщо банк систематично платить незначні суми й нічого не змінює, — ризикує отримати великий штраф», — зауважила начальниця управління НБУ із захисту прав споживачів фінпослуг.

Нагадаємо

  • З 1 вересня 2020 року запрацювали вимоги Нацбанку до розкриття банками інформації про послуги в рекламі та на вебсайтах. 
  • Головна зміна, яка має відбутися на вебсайтах та в рекламі банків, – повинна з’явитись достовірна, правдива, актуальна та достатня за обсягом інформація про депозити та кредити, їх вартість, умови та ризики, яка не вводитиме клієнтів в оману.