Голова Ради НБУ Богдан Данилишин написав на своїй сторінці у фейсбуці, чому це піде на користь економіці. «Мінфін» вибрав головне.
Вирівнювання диспропорцій в оплаті праці
Якщо у 2016 році співвідношення мінімальної та середньої заробітної плати в економіці становило лише 30%, то у 2017 році після підвищення мінімалки із 1 600 грн до 3 200 грн воно зросло до 45%. У 2019 році це співвідношення знизилося до рівня менше 40%, тому заплановане підвищення мінімалки у вересні дозволить відновити його до 45%.
Для порівняння: співвідношення мінімальної та середньої заробітної плати на рівні 45-55% дотримується у більшості країнах Східної, Центральної та Південної Європи (Хорватія, Польща, Румунія, Чехія, Албанія, Угорщина, Словаччина) та країн Прибалтики (Латвія, Литва, Естонія).
Розвиток внутрішнього ринку
Одним із основних факторів розвитку вітчизняної економіки є розширення ємності внутрішнього ринку. Збільшення доходів громадян України дозволяє збільшити споживання товарів і послуг (частка споживчих витрат в структурі сукупних витрат домогосподарств стабільно перевищує 90%).
Це стимулюватиме збільшення інвестицій у розширення виробництва як вітчизняними, так і зарубіжними стратегічними інвесторами. Свого часу таку стратегію застосував Китай, який зараз є не лише найбільшим ринком у світі, але й найбільшим виробничим майданчиком для товарів, які споживаються в усьому світі.
Детінізація економіки
Майже третина штатних працівників в Україні за усіма видами економічної діяльності отримує заробітну плату, близьку до мінімального значення. Однак сукупні витрати в середньому за місяць у розрахунку на одне домогосподарство є у 1,5-2 рази вищими.
Оскільки саме з фонду оплати праці сплачується податок на доходи фізичних осіб та єдиний соціальний внесок, очевидно, що виплата низької офіційної заробітної плати дозволяє працедавцю мінімізувати податкове навантаження на фонд заробітної плати.
На мій погляд, необхідно удосконалювати податкову систему, в тому числі шляхом скасування обмежень на розмір заробітної плати, з якої сплачується ЄСВ. Водночас, крок у напрямку підвищення мінімальної заробітної плати сприятиме виведенню частини фонду оплати праці з тіні та підвищенню доходів державного бюджету.
Підвищення рівня життя громадян
За паритетом купівельної спроможності (ПКС) — за обсягом товарів і послуг, які може придбати громадянин України з урахуванням рівня цін, який отримує середню заробітну плату, — Україна вдвічі поступається іншим країнам Європи.
Наприклад, у Польщі, ринок праці якої є магнітом для робітників з України, заробітна плата за ПКС є вищою від середньоєвропейської. Це не створює тиску на ціни, але стимулює підвищення продуктивності праці та внутрішню зайнятість, яка частково покривається за рахунок трудової міграції.
Враховуючи те, що у 2019 році та у 1 кварталі 2020 року вперше в історії незалежності України заощадження населення набули від’ємного значення, державна політика, спрямована на підвищення рівня доходів громадян, є не лише виправданою, але і необхідною.
Водночас, уряду потрібно враховувати ризики посилення інфляційного тиску внаслідок підвищення мінімалки. Задля їх мінімізації уряду спільно з Нацбанком потрібно запроваджувати заходи та спеціальні програми, спрямовані на стимулювання внутрішньої економічної активності та збільшення пропозиції товарів і послуг. Зокрема, в рамках Державної програми «5-7-9».
А Міністерству фінансів та Державній податковій службі України варто посилити увагу до моніторингу сплати податків, які нараховуються на фонд оплати праці з метою запобігання схемам з їх мінімізації, зокрема, через формальне переведення найманих працівників на часткову зайнятість.