Торговельний майданчик OLX провів опитування про безпеку в інтернеті понад 9 тис. користувачів сервісу. Українцям задавали різні запитання: від деталей захисту особистих акаунтів до правил безпечних купівель.

75% українців вважають, що вони можуть натрапити на недобросовісного користувача у мережі, а більше ніж 50% не знає, як можна захистити особисті акаунти у випадку їх зламу.

Про фішинг

Часто в інтернет-махінаціях використовують метод фішингу. І це зовсім не риболовля, як вважають 15% опитаних. Це — підміна інтернет-сторінок з метою отримання особистих даних. Приблизно половина опитаних відповіли, що зіштовхувалися з ним у мережі.

Здебільшого фішинг можна виявити простими діями — перевіркою домену та захищеності вебсайту. Однак результати опитування показали, що 10% українців не звертають увагу на адресу вебсторінки, а ще приблизно 14% взагалі не знають, що таке «домен». Найбільш вразливими до його підміни є люди старше 52 років.

Читайте також: 13 шахрайських схем, які дозволили поцупити в українців 362 мільйони

«Що стосується захищеності вебсайтів, найпростіший спосіб її перевірити — звернути увагу на наявність «замочку» в адресному рядку», — радить керівник відділу бізнес-аналітики OLX Україна Віктор Нобіуз. Проте 20% опитаних розповіли, що не знають, для чого він потрібен, а ще 12% взагалі не знають, що це.

Про фальшиві посилання

Чимало ризиків приховують посилання у месенджерах та скорочені лінки, якими діляться недобросовісні користувачі. Спілкування у сторонніх додатках зменшує шанс бути викритим, а короткі посилання не показують повного домену сайту, тому його не можна перевірити до переходу.

Українці переважно обізнані, що підозрілі адреси від незнайомців з повідомлень краще ігнорувати. Тільки 13% опитаних готові переходити за лінками у месенджерах і всього 4% — з смс-повідомлень.

Читайте також: Подзвони мені, подзвони: які sms надсилають шахраї

Але 33% опитаних все ще довіряють скороченим посиланням. Найбільше довіри до них проявляє вікова група від 17 до 25 років. Якщо малознайома людина поділилась із вами коротким посиланням у месенджері — краще за ним не переходити. Це збільшує шанс натрапити на схему шахрайства.

Про злам акаунтів

Для того, щоб здійснювати шахрайські схеми, недобросовісні користувачі часто вдаються до зламу особистих акаунтів. Понад 55% учасників опитування OLX відповіли, що не знають як захистити свої персональні сторінки у випадку зламу.

Найбільш вразливі вікові категорії користувачів — від 37 до 51 року та люди старше 52 років. 60% та 71% із них відповідно не знають, як захистити особисті дані. «Для того, щоб забезпечити їх захист, варто регулярно змінювати паролі та застосовувати метод двофакторної аутентифікації для додаткової безпеки», — коментує Віктор Нобіуз.

Як реагувати на шахрайство в інтернеті

Респонденти проявили високий рівень відповідальності, реагуючи на онлайн-шахрайство. Якщо зіштовхуються з оманою в інтернеті, то зазвичай звертаються до служби онлайн-підтримки ресурсу (58%). Велика частка користувачів розповідає друзям (48%) чи намагається розв’язати свої проблеми самостійно (35%).

У випадку шахрайства краще одразу звертатись із заявою в кіберполіцію — лише правоохоронні органи можуть знайти та покарати правопорушника. Дізнатися більше про правила безпечних онлайн-купівель можна на сайті проекту Нацбанку #ШахрайГудбай.