В Україні, як і у світі, найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками є соціальна інженерія – це коли люди самі переказують гроші аферистам або розкривають їм дані своїх карток. Виклик для центральних банків усіх країн в період карантину та масового переходу в онлайн – убезпечити людей від таких випадків.
«Якщо раніше ми боролися із накладками на банкомати, через які шахраї викрадали дані карток, – то зараз ми боремося за обізнаність населення, адже переважно люди стають жертвами шахраїв через недотримання основних правил платіжної безпеки», – наголошує директор Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку Національного банку Олексій Шабан. За його словами, в минулому році в Україні відбулося майже 72 тисячі випадків незаконних дій із платіжними картами. 58% із них сталися в інтернеті. А от шахрайство з накладками на банкомати вже майже відійшло в минуле.
У 2020 році через карантинні заходи українці все частіше стали обирати безготівкові платежі, розрахунки та покупки онлайн. З’явилися й нові сценарії у шахраїв, які під виглядом державних органів обіцяють грошову допомогу через карантин і у такий спосіб виманюють дані платіжних карток.
«Уперше в історії України Національний банк організовує таку масштабну інформаційну кампанію з протидії платіжному шахрайству, яку підтримує широке коло однодумців. До кампанії виявили бажання долучитися більше 50 партнерів-представників соціально відповідального бізнесу найрізноманітніших галузей. Спільними зусиллями Національного банку, Кіберполіції, банків, платіжних систем, мобільних операторів, інтернет-магазинів ми проведемо безпрецедентну інформаційну кампанію дамо відсіч шахраям, – говорить директор Департаменту комунікацій Національного банку Наталія Бондаренко, – Розповідати про правила платіжної безпеки ми будемо на телебаченні і в радіоефірах, у газетах та на інформаційних порталах, у месенджерах та за допомогою SMS, у метро, на вокзалах і навіть у платіжках за електроенергію. Ми намагаємося використати усі можливі канали комунікацій, щоб достукатися до аудиторії та убезпечити громадян від злочинних дій шахраїв, та дуже вдячні партнерам, які підтримали проєкт і разом із нами працюють у напрямі розвитку фінансової обізнаності населення».
Інформаційна кампанія проходитиме в липні-серпні 2020 року в усіх регіонах України.
Детальніше про кампанію можна прочитати тут.
Довідково:
Генеральні партнери: Кіберполіція, Українська міжбанківська асоціація членів платіжних систем «ЄМА», MasterCard, Visa, Простір, Приватбанк, Райффайзен банк Аваль, Ощадбанк, Альфа-Банк, Київський метрополітен, Київстар, Vodafone Україна, Lifecell Україна, OLX Україна, Prom.ua, Viber, постачальник електроенергії та енергоефективних рішень YASNO.
Інформаційні партнери: Укрексімбанк, Укргазбанк, ПУМБ, Сбербанк, Укрсиббанк, ОТП Банк, Креді Агріколь Банк, Банк Південний, Універсалбанк, Таскомбанк, Кредобанк, Кредит Дніпро Банк, Схід Банк, Мегабанк, А-Банк, Ідея Банк, МТБ Банк, Банк інвестицій і заощаджень, Індустріалбанк, Альянс Банк, Глобус Банк, банк «Львів», Піреус Банк, МКБ, Акордбанк, Форвард Банк, Радабанк, Кристалбанк, Конкорд Банк, Комерційний Індустріальний Банк, Агропросперіс, Мотор-Банк, Укрбудінвестбанк, Айбокс Банк, РВС Банк, Український капітал, Юнекс Банк, Полікомбанк, Український банк реконструкції та розвитку, Траст-капітал.