В Україні, як і у світі, найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками є соціальна інженерія — це коли люди самі переказують гроші аферистам або розкривають їм дані своїх карток. Виклик для центральних банків усіх країн в період карантину та масового переходу в онлайн — убезпечити людей від таких випадків.
«Якщо раніше ми боролися із накладками на банкомати, через які шахраї викрадали дані карток, — то зараз ми боремося за обізнаність населення, адже переважно люди стають жертвами шахраїв через недотримання основних правил платіжної безпеки», — наголошує директор Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку Національного банку Олексій Шабан.
За його словами, в минулому році в Україні відбулося майже 72 тисячі випадків незаконних дій із платіжними картами. 58% із них сталися в інтернеті. А от шахрайство з накладками на банкомати вже майже відійшло в минуле.
У 2020 році через карантинні заходи українці все частіше стали обирати безготівкові платежі, розрахунки та покупки онлайн. З’явилися й нові сценарії у шахраїв, які під виглядом державних органів обіцяють грошову допомогу через карантин і у такий спосіб виманюють дані платіжних карток.
«Уперше в історії України Національний банк організовує таку масштабну інформаційну кампанію з протидії платіжному шахрайству, яку підтримує широке коло однодумців. До кампанії виявили бажання долучитися більше 50 партнерів-представників соціально відповідального бізнесу найрізноманітніших галузей. Спільними зусиллями Національного банку, Кіберполіції, банків, платіжних систем, мобільних операторів, інтернет-магазинів ми проведемо безпрецедентну інформаційну кампанію дамо відсіч шахраям, — говорить директор Департаменту комунікацій Національного банку Наталія Бондаренко, — Розповідати про правила платіжної безпеки ми будемо на телебаченні і в радіоефірах, у газетах та на інформаційних порталах, у месенджерах та за допомогою SMS, у метро, на вокзалах і навіть у платіжках за електроенергію. Ми намагаємося використати усі можливі канали комунікацій, щоб достукатися до аудиторії та убезпечити громадян від злочинних дій шахраїв, та дуже вдячні партнерам, які підтримали проєкт і разом із нами працюють у напрямі розвитку фінансової обізнаності населення».
«Бурхливий розвиток онлайн-операцій, що прискорився у зв’язку із ситуацією з коронавірусом, на жаль, не залишився поза увагою різноманітних шахраїв. Найкраща протидія платіжним шахрайствам — підвищення обізнаності людей про правила платіжної безпеки. Ми раді доєднатися до наймасштабнішої інформаційної кампанії з протидії шахрайствам та дякуємо Національному банку України за таку можливість», — говорить виконавчий директор напрямку роздрібного та електронного бізнесу Кредобанку Олександр Овчарук.