Нещодавно в парламенті з'явився законопроект №3704, який прописує схему розмитнення авто на іноземній реєстрації. Але не тільки. У проекті — маса інших нововведень, в тому числі тих, які стосуються звичайних водіїв. Одне з найбільш одіозних — пропозиція переглянути принципи нарахування так званого «податку на розкіш» — 25 тисяч гривень на рік, які сьогодні платять власники елітних автомобілів. Автори законопроекту хочуть знизити планку «елітності» машин майже вдвічі. Якщо цей пункт пройде, платити щорічний податок доведеться і власникам авто середнього класу.

«Мінфін» розбирався, як Рада може змінити автомобільне законодавство, і до чого готуватися водіям.

Пачка проектів

Новий законопроект подала у Раду група народних депутатів, в числі яких «слуги народу»: Мар'ян Заблоцький, Михайло Лаба, Андрій Богданець, Сергій Штепа та ін. У його розробці також брала активну участь громадська організація АвтоЄвроСила. Це підтвердив заступник голови Олександр Чернявський.

За словами Чернявського, новий проект їх цілком влаштовує, хоча багато попередніх ініціатив щодо розмитнення євроблях активісти критикували. Також він запевнив «Мінфін», що вже наступного тижня проект буде розглянутий на профільному комітеті, а «шанси на його прийняття дуже високі».

Нагадаємо: за останні півроку в парламенті було зареєстровано декілька проектів щодо євроблях. Наприклад, народний депутат Олександр Ковальов подавав проект №2342, але він так і не пройшов погодження фінансового комітету.

Навесні цього року до Ради був поданий законопроект №3389. Обидва ці проекти схожі. В них, зокрема, пропонувалося прибрати віковий коефіцієнт при розмитненні авто. Зараз чим старше машина, тим більше доводиться за неї платити. Скажімо, акциз для 10-річного авто з двигуном 1,6 літрів — 1,2 тисячі євро, а для нового — вдесятеро менше. Документи також пропонували знизити акциз для євроблях, а в перспективі — і зовсім скасувати його для всіх імпортних авто.

Але ці проекти мали загальний недолік — їх прийняття могло різко знизити бюджетні надходження від розмитнення автомобілів, тоді як жодного компенсаторного механізму натомість не пропонувалося. Це могло стати вагомим аргументом противників пільг для євробляхерів.

Цю проблему спробували вирішити в новому проекті.

Що обіцяють євробляхерам

У новому законопроекті пропонується кілька нововведень.

Основний блок — для євробляхерів, під яких, власне, цей проект і писався. За оцінками Олександра Чернявського, пільгового розмитнення чекає близько 500 тисяч власників авто на іноземних номерах. У пояснювальній записці до проекту зазначено, що нерозмитнених євроблях в Україні — близько 750 тисяч.

Читайте також: Червень може встановити піврічний рекорд продажу нових авто

Раніше євробляхери скаржилися на занадто великі суми за розмитнення. Нерідко вони перевищували вартість самої машини. Цінник накручував, головним чином, акциз, який залежить від вікового коефіцієнта. І якщо в попередніх проектах пропонувалося просто прибрати віковий коефіцієнт, то в новому — взагалі скасувати акциз для авто, імпортованих в Україну до 1 травня цього року в режимі тимчасового ввезення (тобто, для євроблях).

Таким чином, наприклад, 10-річний автомобіль з дизельним двигуном у 2,5 літра подешевшає в розмитненні майже на 1900 євро. Чим старше і потужніше авто — тим більше в підсумку зможе заощадити його власник.

Наприклад, за ту ж 10-річну євробляху тепер потрібно буде заплатити лише ПДВ. З урахуванням того, що вартість таких авто невелика — 1-2 тисячі євро, податок також буде невисоким — до 400 євро. Якщо зараз за розмитнення такого автомобіля власнику потрібно заплатити до 2,5 тисяч, то з прийняттям нового проекту — лише 400 євро акцизу і 10% ввізного мита, тобто до 600 євро.

У пояснювальній записці до проекту автори підрахували вартість розмитнення для євробляхи 2003 року — дизельного авто з двигуном 2,5 літра вартістю 2 тисячі євро. Вийшла сума в 785,5 євро плюс 8,5 тисяч гривень штрафу.

Якщо ж розмитнити всі 750 тисяч євроблях, бюджет отримає більше 17 млрд гривень.

Щоправда, існує ще проблема завищеної оцінки базової вартості авто на митниці (а саме на неї нараховують ПДВ). Водії скаржаться, що машини з Європи, куплені за низькою ціною — за 800-1000 євро, наші митники оцінюють чи не в 2-3 рази дорожче. Автоматично збільшується і вартість розмитнення. Цей момент автори нового проекту не врахували.

Також з прицілом на євробляхерів хочуть до кінця цього року зняти обмеження щодо відповідності авто екологічним стандартам Євро-5. Тобто, можна буде вільно ввозити і розмитнювати старі б/у машини.

Пільга чи схема?

Завозити без акцизу легкові авто, автобуси, вантажівки до 3,5 тонн, причепи дозволять також пільговикам — учасникам бойових дій, АТО, ветеранам та ін.

Вони зможуть розмитнити за пільгою по одному транспортному засобу з кожної товарної позиції для особистого користування (тобто всього — 4 одиниці техніки на кожного).

Але є кілька умов. За пільгою не пройдуть занадто старі автомобілі, випущені до 1 січня 1995 року, а також занадто дорогі моделі. До останніх відносяться авто дорожче 200 мінімальних зарплат, що на сьогоднішній день складає більше 944,6 тисяч гривень. Також «пільговий» транспорт не повинен бути ввезений з країни-агресора.

Наступного року пільговики зможуть завозити легкові автомобілі, автобуси, вантажівки та причепи без ПДВ. Це досить суттєва економія — мінус 20% на розмитненні.

Читайте також: Новий податок на авто з пробігом: як зміняться ринок і ціни

Щоправда, є певні обмеження: вартість пільгового авто не повинна перевищувати 43 мінімальні зарплати. Зараз це близько 160 тисяч гривень. Але якщо мінімалку, як обіцяють, підвищать до 5 тисяч гривень, то планка зросте до 215 тисяч гривень або трохи більше 7 тисяч євро. Тобто без ПДВ можна буде ввезти досить бюджетне авто. Також заборонено розмитнювати за пільгою автомобілі, ввезені з країни — агресора.

З наступного року пропонують також повністю скасувати акциз на авто. Якщо ця норма пройде, то пільговики зможуть ввозити імпортну техніку тільки зі сплатою 10% мита без ПДВ та акцизу.

«Ввезення авто під пільговиків може стати зручною схемою для тих, хто хоче заощадити на податках. В свій час у нас вже були аналогічні схеми з оформлення імпортних машин на чорнобильців і афганців. Саме запровадження нових пільг викликає питання, так як був заявлений курс на монетизацію пільг. Тобто громадяни окремих категорій повинні отримувати бюджетну допомогу, а вже як вони нею розпорядяться — куплять авто або витратять на інші цілі — окреме питання. Але, виходить, що цим проектом, навпаки, пропонується розширення пільг», — каже голова адвокатської компанії «Кравець та партнери» Ростислав Кравець.

Ніякого акцизу і ПДВ в розстрочку

Повністю скасувати акциз з імпортної техніки з 2021 року хочуть не тільки для пільговиків, але і для всіх водіїв.

Для цього законодавці планують внести зміни до Податкового кодексу, виключивши з переліку підакцизних товарів легкові авто, причепи, мотоцикли, мікроавтобуси.

Зараз акциз на імпортні автомобілі розраховується за формулою: базова ставка (для авто з бензиновим двигуном до 3 літрів — 50 євро, з дизельним — 75 євро, для машин з більш потужними моторами — 100 і 150 євро відповідно) помножена на коефіцієнт двигуна (обсяг у літрах) і на коефіцієнт віку авто (кількість років з моменту випуску, але не більше 15).

Скажімо, на новий автомобіль з бензиновим двигуном 2 літра акциз складе 100 євро, а на десятирічний — 1000 євро. Якщо акциз скасують, нові машини подешевшають на кілька сотень євро, а б/у — до тисячі і більше.

Як зазначено в пояснювальній записці до проекту, відстрочення до 2021року зі скасування акцизу потрібнедля того, щоб уникнути касових розривів, так як надходження вже заплановані у Дорожньому фонді.

У разі прийняття законопроекту, громадяни також зможуть скористатися розстрочкою за ПДВ. Її пропонується ввести для покупців комерційної техніки: імпортних тракторів та напівпричепів, рефрижераторів, контейнеровозів.

Розстрочку з ПДВ можна буде отримати на три роки, без відсотків та пені. Але транспорт при цьому потрібно буде оформити в заставу або під банківську гарантію.

При цьому такий транспорт повинен працювати за призначенням, тобто використовуватися для перевезення вантажів. Якщо ж власника викриють у нецільовому використанні, йому доведеться заплатити залишок податку та пеню в розмірі 120% облікової ставки НБУ.

Така норма водиться тимчасово — до 2025 року.

Фото: RIA.com

Авто-середнячків запишуть в елітні і оподаткують

Зрозуміло, що експерименти з податками — це мінус для бюджету. На цей рік від акцизу з автомобілів заплановані надходження більше 4 млрд гривень. Розмитнення євроблях в теорії з лишком перекриє цю суму. Але це будуть разові виплати. А як компенсувати недобір з акцизу і ПДВ в майбутньому — питання відкрите.

Схоже, доведеться заплатити власникам дорогих автомобілів.

У новому законопроекті пропонується суттєво розширити базу платників так званого податку на розкіш (25 тисяч гривень на рік).

Зараз його платять власники авто, вартість яких вище 375 мінімальних зарплат (близько 1,8 млн гривень). Податок нараховується на машини до 5 років.

Автори проекту хочуть включити до списку платників транспортного податку також власників мотоциклів, водного транспорту (яхти, судна, човни, моторні катери).

Але головне — пропонується знизити поріг «елітності» транспортних засобів з нинішніх 375 мінімалок до 200.

Таким чином, елітним будуть вважати автомобіль вже не за 1,8 млн гривень, а за 944,6 тисяч. Тобто під оподаткування потраплять нові машини вартістю до 31,5 тисяч євро. А це не тільки люксові моделі, але і «середнячки».

За словами PR-менеджера компанії «Ніссан Україна» Володимира Іванова, у них під цю цінову планку потрапляють, наприклад, окремі комплектації Nissan X-Trail і Navara, а також багато моделей Infiniti. «Елітними» можуть виявитися також деякі моделі Volkswagen, Mini Cooper та ін.

Крім того, платити по 25 тисяч гривень власникам доведеться доти, поки авто не досягне восьмирічного віку. Хоча за всіма параметрами машина вважається новою до 5 років. Після цього терміну вона вже потребує серйозних вкладень, дорогого технічного обслуговування тощо.

Також податок на авто стане плаваючим. Якщо зараз ставка — 25 тисяч гривень на рік, то в разі прийняття проекту, її встановлять на рівні 6 мінімальних зарплат. На даний момент це 28,3 тисячі гривень. А якщо мінімалку, як обіцяють, підвищать до 5 тисяч, то доведеться платити вже 30 тисяч гривень на рік. Правда, за останні три роки (доки авто не досягне віку 8 років) будуть брати лише половину податку.

Транспортний податок по-новому доведеться платити вже з наступного року.

Як пояснив голова адвокатської компанії «Кравець та партнери» Ростислав Кравець, в даному випадку закон у разі його прийняття, має зворотну силу. Новий транспортний податок торкнеться не тільки тих, хто придбає авто після прийняття закону, але й тих, хто вже володіє машинами, що потрапляють під нові правила.

Якщо ви купували авто в салоні за мільйон гривень рік тому з розрахунком, що за нього не потрібно буде платити ніяких додаткових податків, тепер доведеться щорічно віддавати в бюджет по 28 тисяч гривень.

«Нарахування податку відбувається автоматично, всі бази даних для цього є. У разі несплати податку на майно накладається арешт, справа передається виконавчій службі, а вона в свою чергу може подати стягнення на ту ж машину, квартиру тощо. Виходить, що за євробляхерів, які порушували закон і не розмитнювали авто, тепер заплатять інші водії», — говорить Кравець.

Спостерігається спроба розширити базу оподаткування. Транспортний податок «на розкіш» будуть платити вже не тільки заможні українці, а й середній клас.