У ньому можуть брати участь всі невеликі компанії, які змогли вистояти в кризу і успішно адаптуватися до умов карантину. Всі, хто хоче розповісти про те, як бізнес працював і змінювався в цей непростий час, може залишити заявку на «Мінфіні».
Сьогодні ми публікуємо історію першого учасника – компанії FLY Technology, офіційного імпортера компанії DJI в Україні.
Маркетолог FLY Technology Альона Зайцева розповіла, як саме компанія дізналася про вірус, чому перебої з поставками – не найбільша проблема та чому варто дослухатися до своїх клієнтів.
Про компанію
FLY Technology – офіційний імпортер інноваційної техніки в Україні, пов’язаної зі зйомками. Бренд DJI, який компанія представляє в Україні, є світовим лідером у виробництві дронів. Оборот компанії до/після карантину: березень-квітень 2019 року – 19,8 млн грн, березень-квітень 2020 року – 17 млн грн. Втрати: Зменшення на 35% обсягу продажів у порівнянні з минулим роком Штат до/після карантину: 20 співробітників/ 22 співробітники (+2 посади). |
Як компанія увійшла в карантин
Планова поїздка з неочікуваним кінцем
Команда FLY Technology зіштовхнулася з першою хвилею епідемії ще тоді, коли в Україні про COVID-19 тільки почали писати ЗМІ. Бо якщо серйозно працюєш з партнерами з Китаю, мусиш регулярно відвідувати Піднебесну з діловими візитами.
«Щороку наші шефи їздять до міста Шеньчжень – це технологічний центр, де зараз розташовується багато виробників техніки. Там знаходиться головний офіс DJI – світового виробника дронів і нашого партнеру», – розповідає Альона Зайцева.
Цей рік не став виключенням. У 20-х числах січня топ-менеджери компанії відправилися у вже традиційне відрядження до Китаю. Ніщо не вказувало на можливі проблеми. В Ухані на той момент було тихо, світ ще не здогадувався, що його невдовзі очікує. Але усього через два дні після того, як команда FLY Technology відлетіла до Китаю, з’явилися новини про те, що в Ухані почалося щось екстраординарне. Переживань вистачало, адже лишалась загроза застрягти у Китаї на карантин. Керівництво компанії могло б залишитися у ізоляції, не кажучи вже про ризик захворіти.
«Для нас це був великий шок. На щастя, на нашому боці все було добре, всі приїхали здорові. Але ми при цьому постійно підтримували зв’язок із нашими колегами у Китаї, розпитували, як вони там. Менеджери нам говорили, що ситуація така тільки на території Уханя, а Китай – велика країна, тому у них все спокійно», – говорить Зайцева.
Керівництво FLY Technology у головному офісі DJI, фото FLY Technology
Читайте також: Від майбутніх пандемій економіку захистять роботи
Інсайди з Китаю
FLY Technology є офіційним дистрибьютором дронів китайського виробника. Тому компанія мала можливість безпосередньо з Китаю отримувати інформацію про те, що саме коїться, та як епідемія впливає на виробництво та бізнес-процеси. Там швидко зрозуміли, що розповсюдження коронавірусу створить проблеми не лише у межах однієї країни.
Незабаром китайські партнери попередили, що виробництво дронів може працювати з перебоями, і запропонували закупити товар із запасом.
У FLY Technology зрозуміли, що пандемія вірусу COVID-19 – це серйозно та надовго, і почали готуватися до карантину. Зокрема, вирішили ввезти в Україну якомога більше товару до того, як кордони будуть закриті.
Основні проблеми
-
Не так страшні кордони, як дорога логістика
Проблем із перебоями поставок в компанії не було, адже додаткові завчасні закупки виправдали себе.
Криза вдарила з іншого боку. За звичні послуги в умовах карантину довелося платити набагато більше.
«Авіаперевезення вантажу відкрилося доволі рано, у нас на початку травня вже були поставки нової моделі дрона. До того ж, Китай раніше вийшов з карантину. Проте ціна доставки виросла у два рази. Зменшилася кількість бортів, тому конкуренція стала дуже великою», – говорить Зайцева. З іншого боку, на користь компанії пішло те, що вона ніколи не використовувала доставку товарів морем, адже морські перевезення і досі не відновилися.
Не зважаючи на здорожчання логістики, поки вдається тримати ціну дронів на докарантинному рівні: «Ми розуміємо, що потрібно підлаштовуватися під кінцевого споживача».
«Тримаємо дистанцію», фото FLY Technology
-
Падіння продажів
На початку карантину попит на дрони різко впав: їх продажі скоротилися приблизно на 70%. Попит на дрони має свою сезонність: найбільше цією технікою цікавляться навесні та на початку літа. Отже вийшло так, що криза настала якраз у високий сезон. У порівнянні з минулим роком, за березень-червень 2020 року загальний обсяг продажів в компанії впав на 35%.
Дрон Mavic Mini на самоізоляції, фото FLY Technology
Яких заходів вживали
-
Зробили ставку на найбільш популярні моделі дронів
Завчасні закупки товару вирішили лише частину проблем.
Компанія також оцінила ринок та потурбувалася про те, щоб у наявності були моделі дронів, що користуються підвищеним попитом.
«Наразі у нас є великі дрони, професійні, і є маленькі. Маленькі, зокрема, добре знімають, у них вмонтована професійна камера і на них був великий попит. Нова модель була представлена якраз перед Новим роком, і нею вже цікавилися покупці. Ми розуміли, що в Україні буде дефіцит таких моделей», – розповідає Альона Зайцева.
-
Запропонували більше товарів «для дому» — камер, проекторів та обладнання для зйомок
FLY Technology працює не з одним брендом. Компанія імпортує товари декількох виробників та напрямків. Наприклад, той же DJI виготовляє не тільки дрони, а й стедіками (системи стабілізації зображення для камер).
Також FLY Technology співпрацює з брендом XGIMI, який виготовляє домашні проектори. Цікаво, що під час карантину виросли обсяги продажів саме цієї категорії товарів. І це не дивно. Люди були змушені відмовитися від звичних розваг, адже ТРЦ та кінотеатри досі зачинено. Отже треба шукали нові способи відпочинку вдома.
Саме популярність проекторів, стабілізаторів та екшн-камер дозволила компенсувати малий попит на дрони, втриматися на плаву й фактично скоротити падіння обсягу продажів до 35%.
-
Навчились працювати онлайн
У компанії зрозуміли, що проблеми у комунікації з виробником неминучі. Тому команда FLY Technology вирішила посилити свої можливості у онлайн. Вирішенням проблеми став перехід на CRM-систему OneBox.
«CRM-система OneBox дуже допомогла. До речі, її розробники з Чернігова. І вони створили продукт міжнародного класу. Ми давно хотіли перейти на цю технологію, а карантин став поштовхом зробити це швидше» – зізнається Альона Зайцева.
За її словами, ефективність роботи в режимі онлайн себе виправдала. Компанія переконалася, що необов’язково тримати людей в офісі. Можна контролювати їх роботу через систему, яка дозволяє побачити всі листування, повідомлення та телефонні дзвінки.
«Для нас літо – гаряча пора, коли дрони користуються найбільшою популярністю. Клієнти є по всій Україні, тому менеджери часто бувають у роз’їздах. Завдяки роботі онлайн, тепер ми можемо їздити у відрядження, не випадаючи з «офісної» роботи», — запевняє Альона Зайцева.
Результати
Завдяки вчасній реакції компанія змогла пережити кризу, але карантин все ж позначився на результатах. Судіть самі: за березень-квітень 2019 року обороти компанії складали 19,8 млн гривень, а у березні-квітні 2020 року – 17 млн гривень.
У травні-червні компанія виходить на показник у 15 млн грн, однак не втрачає оптимізму.
«Нещодавно читала статтю про те, що багато закладів харчування закрилися. Насправді, дуже сумна статистика. Хотілося б, щоб бізнес сприймав такі кризові ситуації як виклик для себе. Вихід є завжди – це дуже проста філософія», – вважає Альона Зайцева.
На її думку, важливу роль у бізнесі відіграє команда. Якщо навколо вас дійсно професіонали і дружній колектив, вони будуть розуміти, що потрібно акумулювати всі свої сили. «У нас, дякуючи команді, всі були на зв’язку, були готові працювати і ніхто не опустив руки», — каже вона.
Рецепт подолання криз у компанії простий – вірити у свою команду та знаходити нові шляхи вирішення проблем.
Читайте також: Яким буде світ після карантину
Для всіх читачів «Мінфіну»
Читачі порталу отримають знижку 3% на всі товари FLY Technology.
Щоб скористатися пропозицією, вкажіть промокод FLY_Minfin під час замовлення за телефоном або на сайті flytechnology.ua
Для підприємців
Якщо вашому бізнесу також є, що розказати про власний досвід виживання в умовах локдауну – долучайтеся до проєкту «Медіапідтримки».
Редакція розмістить публікації про підприємців на головній сторінці сайту. Щоб взяти участь, залишайте заявку на сторінці проєкту.