COVID-19 не тільки не зачепив ринок доставки продуктів харчування, але і дав йому потужний імпульс для зростання. Як тільки ввели карантин, практично всі гравці свідчили про багаторазове зростання кількості замовлень та середнього чека.

Навантаження на сервіси була настільки великою, що деякі не витримали тиску і закрилися, а решта були змушені пристосовуватися до ситуації, коли попит у кілька разів перевищує пропозицію.

Ми вирішили дослідити цю сферу і заглибилися в нюанси роботи інтернет-супермаркету «Такфур».

Хто є хто

Цей ринок поділений на два сектори – сервіси доставки та інтернет-супермаркети (онлайн-аналоги звичайних супермаркетів). Можливості перше обмежені: вони беруть те, що є на полицях, і привозять упакований товар кінцевому споживачеві.

Компетенції друге значно ширше, а послуги затребувані українським середнім класом.

«Комплексне рішення значно зручніше, якісніше і безпечніше для клієнтів, — говорить Владислав Плаксін, власник інтернет-супермаркету «Такфур». — Проста доставка продуктів не відповідає за їх якість («що було в магазині, то й взяли». У той же час інтернет-супермаркети працюють по-іншому і супроводжують покупку «з поля».

Замовлення і його нюанси

«Такфур» не спеціалізується на готових наборах. Замість цього фахівці – їх називають «пикерами» (pickers) – вибирають, упаковують і доставляють продукти по Києву та Київській області.

Канали комунікації і замовлень – традиційні: через сайт або телефоном 044 333 48 96.

Після фіналізації списку товарів (це і продукти харчування, побутова хімія) запускаються основні бізнес-процеси: пикеры отримують список і самостійно вибирають замовлені артикули у відповідності з корпоративними стандартами якості «Такфура» (фрукти та овочі повинні бути якісними і стиглими, м'ясо і риба – свіжими; крім того, в самому пакеті повинно дотримуватися коректне товарне сусідство — побутова хімія повинна знаходитися окремо від продуктів харчування).

«Справжній пікер має перетворитися у консьєржа по продуктам для сім'ї. Саме йому або їй клієнт довіряє свій побут і кухню. Інакше люди будуть боятися, що їм виберуть неправильну, неякісний товар, — уточнює Владислав Плаксін. — Збирачі Takfur вміють правильно підбирати продукти і на той термін, який вказують споживачі. Весь цей процес передбачає увагу, розуміння справи і знання, які приходять не за один день».

Після зазначення адреси і контактних даних сайт пропонує уточнити, що робити в разі відсутності якого-небудь товару, визначитися зі способом оплати і вибрати вигляд упаковки.

Те, що інтернет-супермаркет стурбований алгоритмом своїх дій при при відсутності замовленого товару – суцільний великий плюс. Опції три: «Зробити заміну на розсуд збирача», «Не збирати позиції, по яким потрібне уточнення» або «Зв'язатися для уточнення замін».

Вартість стандартної доставки – 60 грн, актуальні вільні слоти для неї – на «завтра» і «післязавтра». Очевидно, що ажіотаж спав. Також передбачена експрес-доставка протягом 24 годин за 300 грн.

Варіантів оплати три: банківської картою після складання замовлення (це, до речі, перевага «Такфура»: всі питання з замінами і уточненнями можливо вирішити до підсумкової складання і розуміння фінальної ціни), банківською картою через мобільний платіжний термінал (PayPass; потрібно контактувати з кур'єром), безготівковим переказом або готівкою при отриманні замовлення (потрібно контакт з кур'єром і готівкою, що в контексті епідемії Covid-19 небажано). Крім того, за додаткові 3% від суми замовлення клієнту пропонується замість звичайної упаковки вибрати еко-упаковку (паперові пакети).

«Я оплатив/-а, доставляйте»

Після складання продуктового набору пикером відділ якості та контролю інтернет-супермаркету перевіряє, чи відповідають товари замовленням. Якщо все коректно, продукти (і окремо хімія) передаються кур'єру для транспортування у спеціальних (у т. ч. холодильних) боксах. У правилах «Такфура» для кур'єра прописано вимогу зв'язатися з покупцем і дізнатися, зручна доставка в зазначений час.

Якщо раніше було обрано варіант оплати «кредитною карткою після складання замовлення», то це може бути першим і останнім контакту клієнта з кур'єром – цей фахівець може залишити упаковку біля парадного або воріт приватного будинку і виїхати.

Припускаємо, що по закінченню викликаного коронавірусом карантину навантаження на інтернет-супермаркети і «Такфур» зокрема знизиться. Однак ті клієнти, які вже оцінили зручність цієї послуги і значну економію часу, вже навряд чи зможуть відмовитися від доставки продуктів.

Суб'єктивно кажучи, до хорошого швидко звикаєш.