На що можуть розраховувати туристи і які варіанти виходу з ситуації пропонують турфірми, з'ясовував «Мінфін».
Заморожено 1,5 мільярда відпускних грошей
Коронавірус завдав нищівного удару туристичній галузі. Більше 10 тис. вітчизняних туроператорів і турагентств «заморозили» діяльність. Те ж саме відбулося і з грошима, які вони отримали від клієнтів за раннє бронювання путівок.
«За попередніми підрахунками, в руках туристичних агентів і операторів зосереджено в районі 1,5 млрд грн клієнтських грошей. Але якщо вимагати відразу їх повернути, жоден туроператор або турагент не винесе цього навантаження», – розповідає керівник фірми «Олександра», консультант з розвитку туризму Олександра Коваленко.
Представники галузі і юристи підкреслюють, що у сформованих обставинах немає винуватців, збитки понесуть усі: і туристи, і турагенти, і туроператори. Головна задача – постаратися мінімізувати шкоду, знайшовши оптимальний для всіх варіант. На сьогодні він виявився наступним: перенести заброньовані путівки на пізніше.
«Ми зараз просимо всіх максимально йти назустріч один одному: операторам — пропонувати лояльні умови переносу туру, а туристам — погоджуватися на більш пізній відпочинок і не вимагати повернення грошей», – пояснює голова Держагентства розвитку туризму Мар'яна Олеськів.
Читайте також: ТПП розповіла, як працювати бізнесу в умовах форс-мажору
Що пропонують туристам
Більшість туроператорів в якості альтернативи пропонують перебронювання туру. Але умови такого перебронювання сильно відрізняються.
Одні умовою перебронювання без зміни вартості ставлять збереження всіх параметрів туру. «У заявці не повинні змінюватися: туристи, курорт, готель, тип номера кількість ночей тощо», – вказує в умовах Anex Tour.
Інші встановлюють менше обмежень. Наприклад, у Tez Tour запевняють, що при перенесенні дати поїздки можна змінити кількість туристів, готель і країну перебування. При цьому зберігаються сплачена сума і курс валют.
«Для тих, хто не може визначити дату вильоту, ми запропонували можливість зафіксувати сплачену суму у вигляді депозиту, який можна буде використовувати для оплати наступної поїздки. При цьому ми максимально знизили вартість турів: продовжили дію акцій раннього бронювання, пропонуємо додаткові знижки від готелів», – розповів керівник департаменту просування продукту компанії Tez Tour в Україні Павло Ганзевич.
Що стосується дати перенесення турів, то компанії хоч і сподіваються на швидке відновлення галузі, але погоджуються, що раніше кінця літа це навряд чи станеться. Тому вони закликають своїх туристів здійснювати перебронювання турів на більш пізній період — до 31 жовтня 2020 року або навіть до кінця цього року.
Читайте також: Що робити, якщо оплачений тур «згорів» через карантин
Чому скасування туру — поганий варіант
Якщо все-таки турист наполягає на анулюванні туру, то він може отримати гроші назад. Але в цьому випадку він повинен бути готовим до безлічі нюансів. Наприклад, в TUI Ukraine попереджають, що при скасуванні туру клієнт може отримати повернення грошей, але виключно в гривнях і тільки після стабілізації ситуації в світі, при цьому зі штрафами, згідно з договором.
Але є також велика ймовірність, що турист може нічого не отримати. І мова йде не тільки про період карантину, який потрапляє під форс-мажор. Таке розчарування може спіткати клієнта туристичної агенції і в разі відмови від подорожі, запланованої після 24 квітня.
Тут багато чого залежить, які зобов'язання сторін прописані в договорі. Якщо у документі зазначено, що скасування поїздки з ініціативи туриста тягне за собою штрафи, тоді, на жаль, у цій ситуації турист втрачає гроші. І сума може складати від 30 до 100% вартості путівки.
Читайте також: Страховка від COVID-19. Чи варто скористатися
Справа в тому, що туристична компанія може зменшувати суму повернення на суму тих витрат, які вона вже зазнала. Сюди входять і бронювання готелю, і квитки, і страховка, і багато іншого.
Наприклад, Coral Travel повідомляє, що компанія завжди заздалегідь розраховується в повному обсязі зі всіма постачальниками турпродукту. «Тобто, зараз всі кошти за такими турами вже у постачальників, і ми очікуємо їх рішення», – йдеться в повідомленні.
Таким чином туроператор дає зрозуміти, що грошей за раннє бронювання у нього немає. І, відповідно, не від нього залежить, яку суму він зможе відшкодувати клієнтові.
Як повідомила керівник фірми «Олександра» Олександра Коваленко, туроператорів уже попередили, що краще не зловживати штрафами. Якщо з'ясується, що санкції були застосовані безпідставно, порушників притягуватимуть до відповідальності.
Але до з'ясування обставин може минути багато часу. І в ситуації, що склалася, навіть юристи радять не ризикувати грошима. Якщо є можливість перенести тур, краще нею скористатися.
Ставка на внутрішній туризм
Заступник міністра внутрішніх справ України Антон Геращенко впевнений, що в найближчі півроку-рік Європа і весь світ будуть закриті для туризму. Це означає, що українцям доведеться придивитися до вітчизняних курортів.
Про підготовку антикризових заходів для туристичної галузі, головним серед яких є розвиток внутрішнього туризму, повідомили в Держагентстві розвитку туризму. «Говорити, які кордони нам відкриють, рано. Все залежить від того, наскільки Україна буде вважатися безпечною й інші країни також. Зараз, прислухаючись до рекомендацій UNWTO (Всесвітня туристична організація), готуємося, в першу чергу, відновити туризм усередині країни», – коментує Мар'яна Олеськів.
За її словами, вже зараз розробляється стратегія і проекти з внутрішнього туризму.
«Ця криза призведе до діджиталізації процесів, з'явиться більше систем онлайн бронювання, люди більше будуть купувати тури через Інтернет. При цьому більше уваги буде приділятися санітарній безпеці під час польотів та в готелях, популярними стануть додаткове страхування від невиїзду», – впевнені у Tez Tour.
Крім цього, корисні висновки зроблять і туристи. Принаймні, будуть уважніше читати умови договорів, особливо пункти про форс-мажори.
Ірина Рибніцька