Кілька днів тому керівництво інвестиційної компанії Sequoia Capital відправило лист своїм клієнтам. У цьому листі вона дала кілька порад, як пережити кризу.

Головні рекомендації на своїй сторінці у фейсбук проаналізував заступник виконавчого директора від України у МВФ Владислав Рашкован. «Мінфін» публікує скорочений варіант блогу.

Читайте також: Збиток від коронавірусу може скласти $2,7 трильйона — аналітики

Що варто робити бізнесу в умовах швидко назріваючої кризи:

1. Чекайте і готуйтеся до найгіршого сценарію: багато компаній вже побачили падіння продажів. Це буде продовжуватися, у тому числі через поведінку ваших споживачів. Перегляньте свої плани продажів у бік зниження. Очікуйте розривів в ланцюжках поставок – вони неминучі, особливо якщо ви залежні від експортно-імпортних операцій.

2. Розробіть і протестуйте процедури роботи з клієнтами і співробітниками віддалено – чи зможете ви підтримувати своїх клієнтів і роботу компаній в умовах жорсткого карантину? Скасуйте непотрібні міжнародні поїздки – це робить більшість компаній вже — як мінімум 2-3 місяці це ще буде тривати. Навчіться спілкуватися через Skype, Zoom, Cisco. Це дуже важливо – логістика сильно постраждає у наступні кілька місяців.

3. Готівка – ключ до спокою. Намагайтеся мати достатній запас грошей на рахунках для ведення свого бізнесу. Плануйте запаси, виходячи з переглянутих планів грошового потоку, про які я говорив у п.1 і 2. Розробіть план на випадок екстрених ситуацій – чи буде де вам взяти гроші? Подумайте над скороченням непотрібних і не обґрунтованих витрат своїх компаній – повернетеся до них після кризи.

4. Фондування – доступ до кредитів та фінансування може незабаром значно погіршитися, незважаючи на спроби НБУ відновити кредитування. Банки будуть дуже обережні. Рекомендую, по-перше, піти поглянути в очі своєму банкірові – вам дуже потрібна буде його допомога наступними місяцями. Обговоріть з ним відкриття/відновлення/розширення кредитних ліній. Особливо рекомендую це зробити, якщо банкіри – міжнародні (як мінімум перевірте, що вони будуть піднімати трубку на телефон у відповідь на ваш дзвінок). Менеджерам компаній також рекомендую піти до своїх акціонерів – дізнайтеся, чи готові вони фінансувати ваш бізнес протягом декількох кварталів у разі провалів продажів або відмови банків. Не розраховуйте на залучення нових грошей – вони зараз всі в золоті і американських казначейських зобов'язаннях.

5. Перевірте, чи не дуже у вас роздутий штат – так, це боляче, але криза призводить до звільнення частини людей. Робиться це часто в тому числі для того, щоб компанії могли вижити в кризу і в майбутньому знову повернутися до найму. Нерозумно всім разом йти на дно. Зараз саме час критично підійти до цього питання.

6. Відкладіть не 100% обов'язкові капітальні інвестиції – знову ж таки, в період високої невизначеності та турбулентності не час хизуватися тим, що, незважаючи на кризу, ви можете продовжувати щось будувати. Але при цьому не зупиняйте ключові проекти (особливо якщо запас готівки комфортний), які можуть створити для вас конкурентні переваги в період і після кризи. Але приймайте такі рішення тільки на тверезу голову і бажано поряд з фінансовим директором.

7. Плануйте свою роботу з думкою, що криза — не на один тиждень. Оптимістичні сценарії передбачають нормалізацію роботи бізнесу у всьому світі та міжнародної торгівлі до кінця другого кварталу 2020 року. Це у випадку, якщо в Європі, США та Південно-Східній Азії зможуть зупинити розповсюдження короновірусу. А якщо ні? Рівень невизначеності дуже високий. Рівень волатильності також. Ситуація може почати погіршуватися, і показники бізнесу будуть погіршуватися протягом всього 2020 року. Будьте до цього готові.

8. Криза – це в тому числі і можливість. Можливість для тих, хто, за словами Талеба, не виявиться крихкими і не зламається під стресом. Такі компанії в період хаосу знаходять нові можливості і фактично посилюються від непередбачених і небажаних зовнішніх факторів. Але таким антихрупким компаніям потрібна «опціональність», потрібна мобільність і гнучкість, як в управлінні, так і у відповідних стратегіях.

Читайте також: Чорний понеділок. Фондові ринки показали рекордне падіння