Про тенденції на ринку небанківського онлайн-кредитування та перспективи розвитку ринку в 2020 році в інтерв'ю розповів засновник і CEO «Megagroshi»Денис Гріц​.

Наскільки активно сьогодні розвивається сегмент небанківського кредитування? Яка динаміка обсягів кредитування і кількості кредитів, що видаються?

Небанківське онлайн-кредитування — порівняно молодий сегмент у фінансовій сфері. Активно цей вид бізнесу почав розвиватися на українському ринку з 2013 року і спочатку був представлений всього декількома компаніями.

На даний момент в цьому сегменті налічується понад 900 зареєстрованих фінансових компаній із загальним портфелем близько 140 млрд. грн. Ринок продовжує демонструвати зростання: за 9 місяців 2019 р. було надано 17,8 млрд грн. кредитів, що на 144% перевищує аналогічний показник у 2018 р.

Яка частка онлайн-кредитування на ринку МФО? Як вона змінюється?

Збільшення частки «діджитала» в небанківському кредитуванні все більш актуально. Це пояснюється зусиллями самих гравців ринку. Все більше компаній з офлайновою мережею відділень роблять акцент на дистанційні канали. Крім того, за останні кілька років зросла досить велика кількість компаній, які працюють виключно онлайн. З іншого боку, як і в інших сферах фінансових послуг, все більше клієнтів органічно йдуть в дистанційні канали. Це пояснюється як збільшенням проникнення інтернету в Україні в цілому, так і, в не останню чергу, поступовим зміщенням цільової аудиторії в сегмент покоління Z.

Якщо говорити про цифри, то практично 67% кредитних договорів у 2019 році укладалися дистанційно. І частка таких кредитів постійно зростає.

Багато учасників ринку відзначають недостатній захист прав кредиторів у небанківському фінансовому секторі. Що на вашу думку варто змінити на законодавчому та регуляторному рівні?

Я думаю, що повинні бути чіткі правила гри для всіх учасників ринку — як і для фінансових компаній, так і для їх клієнтів. Ситуація з правами кредиторів, що склалася на поточний момент, впливає на оцінку ризику фінансовими компаніями, що, в кінцевому підсумку, виливається у вартість позик для споживачів.

Наскільки ефективний може бути прийнятий закон про захист прав споживачів фінансових послуг? Як він позначиться на роботі кредитних установ?

Я думаю, що глобальних змін в цілому на ринку не відбудеться. З одного боку, закон, безумовно, посилює вимоги до суб'єктів ринку, з іншого боку, систематизує підходи до процесу укладення договорів і видачі кредиту, а також формалізує загальні підходи до розкриття інформації про продукти і про показники компанії — що в цілому має позитивний відтінок.

Що стосується нашої компанії — ми готові до імплементації даного закону.

Яких результатів досягла ваша компанія? Яка динаміка?

Ми досить молода компанія, але з великим потенціалом (сміється). Загалом, я задоволений результатами 9 місяців 2019, хоча і впевнений, що ми можемо більше.

За цей період ми видали понад 20 000 кредитів новим клієнтам. Щомісяця ми приростаємо на 19% у нових видачах.

Які плани щодо розвитку бізнесу ставите на 2020 рік? Чи маєте намір виводити на ринок нові продукти?

У 2020 році ми плануємо суттєво наростити обсяги кредитування і вийти на позначку, як мінімум, 10 000 кредитів щомісяця. Зробити це плануємо завдяки поліпшенню і оптимізації наших процесів, а також підключенню додаткових каналів дистрибуції. Зараз ми використовуємо не всі свої потужності. У другому кварталі 2020 роки плануємо максимально розгорнутися.

Що стосується виведення на ринок нових продуктів — так, такі плани є. Зараз наша команда працює над реалізацією довгого кредитного продукту з аннуїтетом. Запуск продажів плануємо здійснити в третьому кварталі 2020 року.

Чи висока сьогодні конкуренція на ринку мікрокредитування? Чи є МФО конкурентами для банків і ломбардів?

На даний момент конкуренція досить висока, багато компаній, які нещодавно вийшли на ринок — істотно демпінгують, намагаючись збільшити частку своєї присутності. Тому боротьба в цьому сегменті зараз ведеться досить серйозна.

Що стосується банків, то поки що серйозних конкурентів в них ми не бачимо, тому що працюємо в абсолютно різних сегментах. Але ймовірність виходу банків в даний сегмент є, тому ми враховуємо даний аспект у своїй стратегії. Зараз ми сконцентровані на тому, щоб забезпечити своїм клієнтам максимально швидкий, зручний і комфортний сервіс.

Які ваші очікування від «спліта»? Чого чекаєте від НБУ, як від нового регулятора?

Всі наші процеси повністю відповідають чинному законодавству України, тому до впровадження «спліта» ми готові. Від НБУ ми очікуємо, в першу чергу, подальших кроків з реалізації Digital Transformation фінансової системи, відкритого діалогу з бізнесом і прийняття нормативних актів, спрямованих на розвиток ринку МФО, зокрема.