Про податкові новації «ЕП» розповіла адвокат АО «SLS Group» Марта Безсмертна. «Мінфін» уважно слідкує за умовами на ринку інвестицій. Розповімо, чи вдосконалить закон адміністрування податків та чи усуне неузгодженості.
Коротко про головні зміни Податкового кодексу
1. Введення концепції оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній. Контрольованою іноземною компанією вважатиметься будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України.
2. Введення плану дій BEPS на 8-10 років.
3. Створення Апеляційної ради з питань розгляду скарг платників податків на рішення центрального органу виконавчої влади.
Читайте також: Данило Гетманцев: Ніхто не полізе до вас під матрац рахувати гроші
4. Удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та етилового спирту, спрощення умов ліцензування для суб’єктів господарювання. Перегляд термінів та порядку застосування штрафних санкцій за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або етилового спирту на акцизних складах.
5. Реформування пені. Тепер вона розглядатиметься як засіб дисконтування грошей в часі. Раніше це була штрафна санкція, яка за одночасного застосування зі штрафом призводила до подвійної фінансової відповідальності за одне правопорушення.
6. Запровадження нової звітності з трансфертного ціноутворення (ТЦУ).
7. Розширення визначення постійного представництва, відповідно до моделі Організації економічного співробітництва та розвитку. Податківці можуть самостійно взяти на облік нерезидента, який веде діяльність, що має ознаки постійного представництва, але ухиляється від обов’язку реєстрації.
Читайте також: Рада підтримала підвищення лімітів для ФОПів 1-3 груп
8. Збільшення розміру штрафу за неподання податкової звітності або її подання з порушенням встановлених строків, у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками. Це тягне за собою штраф у розмірі 2040 грн. Раніше сума штрафу була 170 грн.
За повторення цих порушень платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф, передбачається стягнення у розмірі 4080 грн. Раніше сума штрафу була 510 грн.
9. Збільшення тривалості проведення податкових перевірок.
Планові перевірки:
- для великих платників податків не більше 35 робочих днів (нині 30);
- для суб'єктів малого підприємництва – 15 робочих днів (нині 10);
- для інших платників податків – 25 робочих днів (нині 20).
Позапланові перевірки:
- для великих платників податків — не більше 30 робочих днів (нині 15);
- для суб'єктів малого підприємництва – 10 робочих днів (нині 5);
- для ФОП, які не мають найманих працівників, – 6 робочих днів (нині 3);
- для інших платників податків – 20 робочих днів (нині 10);
- фактичні – не більше 20 календарних днів (нині 10 діб).
За рішенням керівника контролюючого органу може бути збільшено тривалість проведення податкових перевірок. Водночас передбачено підстави продовження перевірки у випадку несвоєчасного надання документів — менше, ніж за три робочі дні до дня її завершення.
Читайте також: В Україні запровадили новий податок з продажу автомобілів
10. Конкретизація визначення термінів «акт» та «матеріали перевірки».
Акт перевірки – документ, який складається у передбачених цим кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати і є носієм доказової інформації про встановлення фактів порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Матеріали перевірки – акт перевірки з інформативними додатками, які є його невід’ємною частиною, — заперечення та пояснення.
11. Сільські, селищні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад прийматимуть рішення про встановлення місцевих податків та зборів до 15 липня, що передує бюджетному періоду. Якщо до 15 липня такого рішення не прийняли, податки та/або збори справляються із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду.
12. Визначення порядку проведення процедури взаємного узгодження. Якщо особа вважає, що через дію чи рішення контролюючого органу вона піддається неправомірному оподаткуванню, вона може подати заяву про розгляд справи за процедурою взаємного узгодження.
Читайте також: Рада зробила крок до підвищення цін на сигарети
13. Реформування відповідальності. Окрім платників податків, до складу суб’єктів податкового правопорушення пропонується додати контролюючі органи та/або їх посадових осіб. Такі особи несуть відповідальність у вигляді відшкодування шкоди особі, щодо якої було вчинено податкове правопорушення. Вводиться інститут відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю контролюючих органів, їх посадових осіб.
14. Створення чіткого переліку обставин, що звільняють від фінансової відповідальності платників податків.
15. Визначення обставин, що пом’якшують відповідальність особи за вчинення правопорушень:
- вчинення діяння під впливом погрози, примусу або через матеріальну, службову чи іншу залежність;
- вчинення діяння при збігу тяжких особистих чи сімейних обставин; самостійне повідомлення платником податків про вчинене ним правопорушення.
Насправді це не всі зміни, про які хотілося б розповісти. Податкова реформа 2020 року вводить багато новацій для українського бізнесу. Проте лише з часом зможемо зрозуміти, чи такі зміни усунуть технічні неузгодженості, які виникають при застосуванні податкового законодавства.