Народний депутат від фракції «Голос» Галина Васильченко розповіла «ЕП», чому розподіл податків неефективний і що з цим робити. «Мінфін» ділиться найцікавішими тезами.
Куди йдуть ваші гроші?
75% сплаченого вами податку на діяльність фізичної особи (ПДФО) отримують місцеві бюджети: 60% — потрапляє до бюджету міста обласного значення, об’єднаної територіальної громади (ОТГ) чи району, ще 15% — отримує бюджет області. Решта 25% — зараховуються у державний бюджет.
Читайте також: Що українці думають про розмір податків та нові фіскальні закони (опитування)
При цьому сплачений вами та іншими мешканцями міста чи села ПДФО вкрай важливий для можливостей вашої громади, бо зазвичай складає майже половину (45%) податкових надходжень у місцеві бюджети.
Частку грошей — дуже важливу для підвищення якості життя у вашому місті чи селі — ви сплачуєте іншій громаді, якщо працюєте на зареєстрованому в ній підприємстві.
«Ви сплачуєте податки і правомірно очікуєте облаштування більш якісних умов життя там, де ви живете, але сплачені вами гроші йдуть на підвищення добробуту зовсім іншої громади», — стверджує Галина Васильченко.
Читайте також: Яку суму податків ФОП сплачуватиме за себе і працівників у 2020 році
У великих адміністративних центрах підприємств зареєстровано більше — вони й відтягують на себе гроші мешканців менших громад. У місцевих бюджетах виникає дисбаланс, адже податок сплачується в одній громаді, а послуги для фізичної особи надаються в іншій.
На «подаровані» вами гроші великі міста розвиваються. Менші міста і села, де ви живете, без ваших грошей занепадають.
Інвестуй вигідно з «Бонусом від Мінфіну»
Європейський досвід
Така проблема виникала не лише у нас. Більшість розвинених країн знайшли ефективне рішення. Вони зараховують ПДФО до місцевих бюджетів саме за місцем проживання платника податку.
У сусідній Польщі фізична особа самостійно обирає, куди саме має зараховуватися її ПДФО — за місцем фактичного проживання або за місцем роботи. При цьому вибір на користь другого варіанту передбачає певну додаткову вигоду для платника податку.
Читайте також: 7% для ІТ-гігантів: Чехія вводить податок для Facebook, Google та Amazon
Варшавська влада надає своїм платникам ПДФО карту варшавяка, власники якої користуються пільгами на проїзд у громадському транспорті та відвідування місць, пов’язаних з культурою, освітою або спортом. Наприклад, знижки на мовні курси, відвідування басейну тощо.
У Словаччині 70,3% ПДФО належить органам місцевого самоврядування, 23,5% — залишається бюджетам вищих територіальних одиниць і тільки 6,2% — надходить до державної казни.
Цей податок збирає центральний уряд, який згодом перерозподіляє його між муніципалітетами на основі формульних розрахунків. Формула враховує:
- Чисельність офіційно зареєстрованого населення
- Кількість дітей дошкільного віку
- Відсоток жителів віком від 62 років
- Величину населеного пункту
Читайте також: Коли податківці дізнаються про закордонні активи українців
Найважливіший з цих показників — кількість офіційно зареєстрованих жителів. Він визначає обсяг товарів та послуг, що надається органами місцевого самоврядування. Кількість дітей дошкільного віку та відсоток літніх мешканців визначає витрати на утримання закладів дошкільної освіти, а також на соціальний захист пенсіонерів.
Як вирішити проблему
Не вигадувати велосипед і застосувати перевірене рішення — зараховувати податок з вашої діяльності у бюджет громади, де ви проживаєте. Тоді ви побачите і відчуєте на якості власного життя, як працюють ваші гроші.
Обов’язок для юросіб-підприємств сплачувати ПДФО за місцем відокремленого підрозділу вже прописаний в Податковому кодексі, але досі не виконується належним чином. Потрібно вдосконалити механізм адміністрування податків і стимулювати юридичні особи виконувати норму кодексу.
«Потрібно зараховувати ПДФО не за місцем реєстрації підприємства, а за місцем проживання фізичної особи-платника, щоб податок ішов у бюджет того населеного пункту, де людина проживає та користується інфраструктурою», — наголошує Галина Васильченко.
Можна розглянути й варіант зарахування 50% на 50%, коли ПДФО в місцеві бюджети буде надходити і за місцем праці, і за місцем проживання. Щоб це стало можливим, потрібно вирішити два важливих питання:
- Хто розподілятиме ПДФО до місцевих бюджетів — підприємці чи податкова? Для підприємців це означало б додаткове навантаження, а от Державній податковій службі робити це набагато простіше. Особливо після прийняття законів щодо єдиного рахунку для сплати податків, який запрацює у 2021 році.
- Що робити з Державним реєстром фізичних осіб, який не містить усіх потрібних відомостей?
Над цим працює новостворене Міністерство цифрової трансформації, яке ініціювало об’єднання Єдиного державного демографічного реєстру та Державного реєстру фізичних осіб в єдину систему взаємодії. Це також потребує часу.
Читайте також: Податок на YouTube. Чи будуть українці доплачувати за контент
Однак поспіх тут і не потрібен, бо таку реформу краще проводити після завершення реформи децентралізації, коли буде відома точна кількість ОТГ, їх спроможність та самодостатність.
Важливо обрати найоптимальнішу модель, яка б влаштовувала як підприємців, так і фізичних осіб, а головне дозволила б гармонійно розвиватися як великим містам, так і маленьким містечкам і селам.