Чим компанія може зацікавити клієнтів, які перспективи українського ринку та чи варто чекати в Україні глобальних гравців, «Мінфіну» розповіла проект-менеджер LeoWallet Маріам Матіашвілі.
Наразі близько половини українських банків мають мобільні додатки, а серед великих банків — практично всі. Вони надають фактично ті ж самі сервіси, що й електронні гаманці. За таких умов чим електронні гаманці можуть бути цікаві для користувачів?
Перш за все, потрібно розрізняти мобільний банкінг та електронний гаманець. Так, обидва – fintech-продукти, проте вони принципово різні на більшості етапів взаємодії з користувачем.
По-перше, простота заведення рахунку. Для того, щоб відкрити рахунок, у більшості випадків потрібна фізична присутність у відділенні, з паспортом та кодом. Mobile-first банки, звісно, є виключенням, але їх на українському ринку поки небагато. Щоб створити електронний гаманець LeoWallet, вам потрібен лише номер телефону і смартфон. Це, до того ж, дає клієнту анонімність, хоча і обмежену лімітами НБУ.
По-друге, це небанківська платіжна альтернатива, якої до появи LeoWallet майже не було, хоча попит вже був. В Україні, як в світі, залишається сегмент так званих «non-banking users». Це ті громадяни, які з різних причин не мають рахунку у банку. Одні не довіряють їм, інші мають поганий досвід депозитних вкладів, тощо. Наш електронний гаманець надає альтернативу банківським послугам з усіма перевагами сучасних додатків: можна переказати кошти з гаманця на гаманець без комісії, оплатити послуги і поповнити гаманець на таких самих умовах.
По-третє, після заборони Qiwi та Yandex.Money, а також закриття гаманця MoneXy (проект виведеного з ринку Фідобанку) ніша стала недостатньо заповненою. LeoWallet отримав перші 10 000 користувачів та більше 5 млн грн емітованих електронних грошей за півроку роботи у режимі soft launch – якщо це не доводить, що попит існує, то дуже цікаво, що ж можна назвати таким доказом.
Чи аналізуєте ви, для яких цілей клієнти найчастіше використовують електронний гаманець? Це збереження коштів, виключно оплата комунальних послуг чи щось інше? Клієнти частіше тримають кошти у гаманці тривалий час чи переказують їх відразу після поповнення?
У нас позитивна динаміка використання електронного гаманця. Більше 60% клієнтів хоча б раз на місяць використовують гаманець для грошових переказів. Найпопулярніша послуга – поповнення мобільного. З початком опалювального сезону, звісно, зріс чек на комунальні послуги. На неї у нас діє постійний кешбек, а тому клієнти мають додатковий стимул сплачувати комуналку саме через LeoWallet.
«Кешбек – це інструмент не залучення, а утримання і лояльності клієнта»
LeoWallet не стягує комісію за оплату комунальних платежів, мобільних рахунків, рахунків онлайн-ігор. За таких умов, які операції клієнтів генерують найбільший прибуток компанії?
Подібна тарифна політика у 2019 році – необхідна умова, щоб бути актуальним для користувача, який завжди шукає вигоду. Ми прекрасно розуміємо структуру ринку і те, з ким нам доводиться конкурувати за увагу.
Розкрити конкретні цифри тут – це порушити комерційну таємницю. Але ми маємо прямі договори на онлайн-ігри, мобільний зв’язок і найпопулярнішу комуналку. Робота без посередника дозволяє мати більшу дохідну частину, що ми використовуємо для забезпечення сервісів без комісії, та нараховувати кешбек.
Модель залучення клієнтів через виплату кешбеку вигідна для вас? Чи є ризик, що кешбек призведе до збитків компанії?
Це не модель залучення, це інструмент утримання клієнта та підвищення його лояльності. Ми не були першими з моделлю кешбека, а тому здивувати клієнтів не вийде. Але нам вдалося зробити кешбек максимально зрозумілим та вигідним як для бізнесу, так і для користувачів. Якщо б ця модель приносила серйозні збитки – ми б її переглянули.
Один із напрямів діяльності LeoWallet, на якому компанія акцентує увагу – поповнення рахунків в онлайн-іграх. Як ви оцінюєте загальний обсяг переказів українців на рахунки в іграх? Які ігри найпопулярніші?
На ігри у нас один з найбільших кешбеків, звісно – адже гаманець розробила компанія LeoGaming, яка є лідером за ігровими платежами.
В Україні є 2-3 сервіси-лідери, і це репрезентативно для нашого електронного гаманця. Це, звісно ж, World of Tanks, а також ігровий онлайн-магазин Steam.
Банки почали випускати спеціальні карти для геймерів. Зокрема, вони дозволяють отримувати кешбек ігровими «валютами». Чи є ризик, що клієнти, які поповнюють рахунки в іграх через ваш гаманець, повністю перейдуть на обслуговування до банків?
Ми не орієнтуємося на геймерів, як нашу основну аудиторію. До того ж, не зважаючи на велику кількість таких банківських колаборацій, це суттєво не впливає на платіжні звички українських геймерів.
«Поява PayPal в Україні вже не буде революцією»
Нещодавно Нацбанк розробив правила використання QR-кодів при переказі коштів. На вашу думку, ця технологія має потенціал для розвитку в Україні? Чи конкурувати з NFC-платежами не вдасться?
QR-платежі дуже сильні з Азії і спокійно почувають себе поряд з NFC. Це історія не про конкуренцію, а про створення максимально повної cashless-інфраструктури.
Ми активно розвиваємо QR-платежі у LeoWallet і вже почали декілька партнерських інтеграцій з бізнесом. QR-платіж так само простий, як і NFC, проте не потребує від бізнесу мати POS-термінал, а від користувача – смартфону з NFC та – у нашому випадку – банківської картки. Це та сама платіжна альтернатива, про яку я казала вище. Актуальна для малого бізнесу і значно простіша з точки зору розгортання.
Вже тривалий час звучать розмови про вихід на український ринок PayPal. На вашу думку, на українському ринку платіжних систем ще є місце для нових гравців?
Складне питання. Про прихід PayPal говорять настільки довго, що, здається, це вже стало доброю традицією. Якщо говорити про нагальну необхідність – то 10 років тому PayPal був ну дуже необхідним в Україні. Але Україна не була готова до цього на всіх рівнях. Зараз ситуація трохи інша: конкурентів у цієї платіжної системи більше, як і можливостей для бізнесу.
Тому поява PayPal в Україні буде мати скоріше комунікаційний ефект. Вітчизняний фінансовий ринок ще більше синхронізується зі світовім, а потенційні інвестори побачать у нашій економіці більше перспектив. Але це вже буде не революція.
Facebook з перемінним успіхом намагається запустити криптовалюту Libra. Як ви оцінюєте її перспективи? Чи може вона змінити глобальний ринок онлайн-платежів і стати фактичним монополістом?
Маю великі сумніви – занадто багато «але», що підтверджується виходом міжнародних платіжних систем Mastercard та Visa з проекту. Навіть той самий PayPal залишив проект. Американські та європейські регулятори мають до Libra багато претензій. Її регулювання неможливе, а це вже говорить про неуніверсальність.
Як ви оцінюєте перспективи розвитку українського платіжного ринку? Немає відставання від інших країн та глобальних гравців?
Український платіжний ринок зараз розвивається дуже цікаво. У чомусь ми попереду всіх, десь відстаємо, але неухильно наближаємося до домінування безготівкових розрахунків. І у цьому шляху кожне рішення – мобільні банки, електронні гаманці – роблять свій внесок у майбутнє.