«Мінфін» розбирався, як зміняться умови для «євроблях» і всього автомобільного імпорту.
«Зелене світло» для старих авто
Президент Володимир Зеленський вже давно пообіцяв вирішити питання щодо «євроблях». А доти депутати вирішили призупинити штрафні санкції, які запровадив колишній склад парламенту. Нагадаємо, що максимальну суму штрафу для власників «євроблях» закон встановлював у розмірі 170 тисяч гривень. Крім того, була передбачена можливість конфіскації авто.
Законопроект №2342 зареєстрував у Раді народний депутат від «Слуги народу» Олексій Ковальов. Але над документом також активно працювала громадська організація «АвтоЄвроСила», яка відстоює інтереси євробляхерів.
Активісти новим проектом, судячи з усього, задоволені. «Просимо всю громадськість посприяти якнайшвидшому прийняттю проекту через роботу з народними депутатами», — написав на своїй сторінці у Facebook співзасновник «АвтоЄвроСили» Олександр Чернявський.
У пояснювальній записці до проекту зазначено, що колишня політика щодо власників «євроблях» була «каральною»: спочатку влада зробила недоступним ввезення недорогих машин, а потім включила всю машину державних репресій проти водіїв.
Автор проекту також говорить про загальну дискримінаційну політику щодо уживаних авто. «Наприклад, для транспортних засобів, які використовувалися понад 8 років, ставки акцизів застосовуються з коефіцієнтом 50! Хоча ввезені іноземні авто більш екологічні, ніж радянські «Волги» і «Жигулі», вантажівки та маршрутки, які їздять дорогами України», — йдеться в пояснювальній записці.
Нинішню систему оподаткування хочуть змінити в два етапи — спочатку для «євроблях», яких в Україні залишилося приблизно 100 тисяч, а потім — і для всіх інших машин.
Ще півроку для «євроблях»
Законопроект пропонує внести наступні зміни до Податкового кодексу:
— тимчасово (протягом 180 днів з моменту прийняття проекту) ставки акцизного збору для авто будуть визначатися без урахування коефіцієнта віку.
Нагадаємо, у так званих «законах Южаніної», які були прийняті минулого літа, і, нібито, повинні були вирішити проблему з євробляхами, пропонувалася нова формула акцизного збору: певна базова ставка (50 євро для бензинового і 100 євро для дизельного двигуна) помножена на обсяг двигуна і коефіцієнт віку. Останній визначався в залежності від віку авто, але не повинен був перевищувати 15.
«АвтоЄвроСила» відразу ж розкритикувала цю норму, оскільки більшість євроблях — відверто старі. І для них акциз автоматично зростав в рази. Активісти не приховували, що в першу чергу, будуть лобіювати саме скасування цього коефіцієнта.
— призупинити норму, яка передбачає застосування коефіцієнтів до ставок акцизного збору: для ТЗ віком від 5 до 8 років — 40, понад 8 років — 50.
Тут мова йде про стару норму, що містилась у законодавстві ще до прийняття «законів Южаніної» і робила розмитнення старих авто практично непідйомним. Власне, з них і почалася епопея з «євробляхами» в Україні.
«Закони Южаніної» цю норму призупинили, але не назавжди, так як вони самі були прописані під тимчасову акцію з пільгового розмитнення «євроблях». Щоправда, не зрозуміло, на який саме термін зняли рекордні коефіцієнти на старі авто і коли їх можуть знову повернути.
Також скасовується норма щодо відповідності екологічним стандартам для раритетних авто (віком більше 30 років), яка була проблемою для любителів колекційних машин. Але, як зазначив голова Autoconsulting Олег Омельницький, у проекті немає пояснення, які саме авто будуть вважати колекційними і раритетними і хто це повинен визначати. А якщо віддати це питання на розсуд митників, то на цій темі можуть вибудувати нову коррупційну схему. В результаті автохлам будуть завозити як «раритет», а по-справжньому цінні моделі стануть гальмувати.
Але в цілому перераховані новації повинні допомогти розмитнити «євробляхи», що залишилися. Тобто на те, щоб перереєструвати авто на українські номери, водіям дали ще півроку. При цьому вони можуть помітно заощадити на акцизах. Наприклад, якщо раніше на авто з дизельним двигуном 3,5 літра (старі машини, як правило, відрізняються великими двигунами) віком 15 років нарахували б 5250 євро, то, за новою формулою — всього 350 євро.
Розмитнення без акцизу
Бонуси для всіх інших водіїв обіцяють не відразу, а лише з 2021 року. У разі прийняття законопроекту, вже з 1 січня 2021 року автомобілі взагалі виключать зі списку підакцизних товарів, тобто, просто приберуть на них акциз. Не потрібно буде платити цей збір також на кузови, причепи та напівпричепи, а також мотоцикли.
Як пояснює автор проекту, в статті 1 директиви Ради ЄС № 2008/118/ЄС, яка прописує повний перелік товарів, оподатковуваних акцизним збором, автомобілів немає. А оскільки Україна, підписуючи угоду про Асоціацію з ЄС, зобов'язалася імплементувати європейське законодавство, то ми цілком можемо відмовитися від акцизів на авто.
Нагадаємо: зараз при розмитненні авто сплачують 20% ПДВ, 10% ввізного мита і акциз за формулою. Причому, в загальній структурі податку сам акциз займає досить скромну частку — 3-5%. Наприклад, за іномарку віком 5 років з бензиновим двигуном 2,5 літра вартістю $10 тисяч нарахують $2 тисячі ПДВ, тисячу доларів ввізного мита та 625 євро акцизу. Тобто після скасування цього збору, водій зможе заощадити близько 700 доларів. Щоправда, ця сума більше, якщо мова йде про старі авто. Скажімо, для такого ж автомобіля віком 15 років акциз становив вже 1250 євро.
«Терміново завозити євробляху»
У проекті є чимало вузьких місць:
- По-перше, виходить, що, надавши пільги євробляхерам, держава автоматично обмежує інших водіїв, які розмитнили авто за повною вартістю. «Незрозуміло, що зараз робити — терміново їхати завозити євробляху», — іронізує Омельницький,
- По-друге, перед тими ж «євробляхерами» виникає дилема — розмитнювати зараз за низьким акцизом або почекати до 2021 року і взагалі його не платити. Тобто знову може з'явитися група євробляхерів, які вирішать почекати. У підсумку проблема з авто на єврономерах так і не буде вирішена.
- По-третє, наприклад, у проекті прописане скасування акцизів для вантажних авто в разі їх переобладнання в пасажирські. «З одного боку, держава бореться з перевізниками, які використовують переобладнаний транспорт, з іншого — включає зелене світло для мікроавтобусів сумнівної якості», — зазначає Омельницький.
Втім, цілком можливо, що всі ці нестиковки приберуть в процесі роботи над законопроектом у Раді.
«На мій погляд, даний законопроект трохи запізнився. Майже половина з понад 600 тис. євроблях, які перебувають на території України, пройшла процедуру митного оформлення за існуючою формулою. Виникають сумніви, що за новим законом, в разі його прийняття в нинішній редакції, відбудеться розмитнення інших євроблях. З іншого боку, щоб зняти соціальну напругу і виконати обіцянки, нинішня влада буде змушена прийняти подібне рішення до кінця цього року — періоду, коли не діють штрафи», — зазначив голова Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.
Читайте також: Що обирають українці. Топ-5 популярних авто
Які проблеми залишаються
Основні проблеми автомобільного імпорту новий законопроект не вирішить.
1. Зберігаються всі інші податки, зокрема ПДВ і ввізне мито, а це — 30% від вартості авто. Тобто за ту ж 15 — річну машину з дизельним двигуном 3,5 літра акциз дійсно різко знизиться, але нарахують ПДВ і мито. Середня заявлена вартість такого авто — до 2 тисяч доларів. Отже загальний податок складе 650 євро, а це все одно більше, ніж готові платити більшість водіїв. Раніше вони заявляли, що згодні віддати державі 300-500 доларів, не більше.
2. Не зрозуміло, як бути з юридичної легалізацією «євроблях». За словами Олега Омельницького, більшість авто на іноземній реєстрації, у яких було все в порядку з документами, розмитнились ще під час попереднього «пільгового періоду» (на початку цього року). А ті, що залишилися, найчастіше не мають необхідних документів, що підтверджують право власності. Не секрет, що багато євроблях було зареєстровано на європейські фірми-одноденки — власник оформлювався як їх співробітник. Переоформити авто на себе людина часто просто не може, так як фірми давно ліквідовані і шукати «кінці», по-суті, немає де.
Поставити авто на українські номери за однією тільки довіреністю, яка, як правило, є у «євробляхера», нереально. Плюс — багато авто і зовсім продавалися з підробленими документами. Тому чергове «пільгове розмитнення» їм навряд чи допоможе.
3. Залишається невирішеною проблема оцінки б/в авто.
Водії скаржаться — митники взагалі не звертають увагу на вартість, прописану в договорі купівлі -продажу. І оцінюють авто по-своєму. Вони керуються так званими каталогами SCHWACKE, в яких зібрана інформація про вартість машин, в залежності від їх комплектації та технічного стану. Але вона далеко не завжди відповідає реальним ринковим цінам. Навіть митники завжди тримають в розумі ціни на внутрішньому ринку, а у нас вони спочатку вищі, ніж в Європі.
Читайте також: Які електромобілі обирають українці (рейтинг)
У результаті авто можуть оцінити і в 2-3 рази дорожче, ніж ви його реально купили. І вже на цю суму нараховують податки, які прив'язані до вартості: ПДВ і ввізне мито.
«Я купив Volkswagen Passat 2010 року в Німеччині всього за 1,5 тисячі євро, щоправда, після ДТП і зі значними пошкодженнями. Але на митниці його оцінили в 6 тисяч євро. Ніякі аргументи — ні договір купівлі-продажу, ні той факт, що авто бите, не спрацювали. Митники сказали, що в Україні такий коштує до 8-10 тисяч євро, тож мені ще пощастило. Відповідно, податків нарахували майже на 2 тисячі євро. У результаті авто за податками мені обійшлося дорожче, ніж я його купив», — розповів «Мінфіну» автогонщик Руслан.
За його словами, схема оцінки авто вже давно стала корупційною. Митники працюють через своїх брокерів і ті, за додаткову плату (від кількох сотень до кількох тисяч доларів, залежно від класу авто), домагаються «реальної ціни» або хоча б вибивають «дисконт».
І доки така система зберігається, дешевого розмитнення в будь-якому випадку не буде, навіть якщо повністю приберуть акциз. Адже прив'язані до ціни авто податки — ПДВ і ввізне мито — все одно залишаються.
Голова ВААІД Олег Назаренко відзначає, що, можливо, варто було б скасувати ПДВ і мито і замінити їх новим податком на імпорт. Так, наприклад, зробили в Грузії. Цей податок можна прив'язати до об'єму двигуна авто: наприклад, 1 євро за кожен «кубик» мотора.
«Зникне проблема заниження/ завищення вартості авто при розмитненні, тобто, корупція на митниці! Ніхто не буде дивитися при розмитненні в Шваке, а тільки на об'єм двигуна!!! Хочеш труїти оточуючих димом, «колотити понти «і їздити на «крутій» шестилітровій тачці — плати 6 тис євро (адже на бензин для такого авто гроші є?), а хочеш їздити на Смарті 800 куб. см (а не понтуватися) — сплати лише 800 євро за все розмитнення. Може, я і помиляюся, але інакше ми ніяк не залишимо гру в «козаки — розбійники»: одні будуть занижувати вартість авто, а інші завищувати», — написав Назаренко на своїй сторінці у Facebook.
Економіст, експерт Інституту GROWFORD Олексій Кущ вважає, що всі податки на автотранспорт слід було б замінити якоюсь фіксованою ставкою, прив'язаною до вартості авто — близько 10-15%.
«Зрозуміло, що якщо поруч з нами такий великий ринок відносно дешевих авто, немає сенсу штучно підвищувати їх для українців. Тим більше, що свій автопром ми благополучно вбили, і захищати нам, по-суті, нічого», — резюмував він. Чи прислухаються законодавці до експертних думок або ж обмежаться напівзаходами — подивимося.
Костянтин Соприкін