Схема проста: ви залишаєте в салоні свою машину, а натомість купуєте іншу — б/в або нову, доплативши різницю в ціні. Втім, на практиці часто все виявляється набагато складніше. Занижена оцінка, авто з «сюрпризами», паперова тяганина, — ось неповний перелік проблем, на які скаржаться клієнти.
«Мінфін» розбирався, як в Україні працює трейд-ін, та чи вигідно змінювати машину за цією програмою.
Як працює трейд-ін
Трейд-ін популярний у всьому світі. В Європі за такою програмою проходить чи не половина угод з б/в автомобілями.
Активно просувають послугу і українські салони. На сьогоднішній день її пропонує більшість дилерських центрів.
Причому, якщо раніше вони брали від клієнтів лише б/в авто своєї марки, то зараз таких обмежень практично немає. Салони досить лояльні також до бувалого авто — рік випуску практично не має значення.
«Ми викуповуємо автомобілі з пробігом всіх марок і країн виробників, як легкові, так і комерційні, обмеження за віком — умовні, важливіше технічний стан автомобіля», — розповідає Боровик. Тобто, повністю «убитий» автомобіль, в ремонт якого потрібно вкласти чималу суму, у вас навряд чи візьмуть.
Втім, як говорить керівник компанії Autoconsulting Олег Омельницький, деякі салони відбирають авто трейд-ін за марками. «Намагаються брати якщо не свої бренди, то хоча б свого сегмента. Наприклад, в салоні BMW у вас навряд чи приймуть «Жигулі» 90-х років випуску. Але обмежень за марками стає все менше», — зазначив він.
Причини, з яких ваш автомобіль можуть не взяти:
- невирішені митні питання, наприклад, «авто-євробляха»;
- часткова або повна втрата номера агрегата, що може статися при ремонті двигуна або кузова без відповідного документального підтвердження;
- номерні знаки агрегату, якы не можна прочитати, в т. ч. через коррозію номера,
- неякісний ремонт;
- авто старше 15 років;
- проблемне авто, що знаходиться в розшуку за базами Нацполіції.
Читайте також: Для старих «евроблях» хочуть запровадити фіксовану ціну розтаможки
Наприклад, в «Антант-М» на обмін беруть авто всіх марок, але не старше 9 років і з пробігом до 160 тисяч кілометрів. А в «Пежо ВІДІ Авеню» не приймають авто китайського, іранського і українського виробництва.
Важливий критерій — технічний стан. Всі салони проводять ретельну діагностику авто, тому невеликий «рідний» пробіг, а також справні основні вузли та системи машини будуть вважатися перевагою. Якщо є проблеми, а в більшості автомобілів з пробігом вони неминучі, але вони не критичні, це позначиться на ціні.
Замість старого автомобіля можна взяти так само колишній у вживанні, але більш «свіжий», або ж нову машину.
Вартість старого авто вам зарахують в ціну нового, тобто, доведеться доплатити частину, що невистачає. Багато салонів пропонують нові машини в кредит, а в якості першого внеску можуть зарахувати вартість вашого старого авто.
Обіцяють швидко і по-чесному
На перший погляд, плюси трейд-іну, порівняно зі стандартною процедурою заміни авто, коли ви спочатку продаєте свою машину на вторинному ринку, а потім йдете до салону за новою, очевидні.
По-перше, не потрібно витрачати час на продаж. Ринок б/в авто зараз перевантажений, пропозиція явно перевищує попит, тому продати машину швидко можна або якщо сильно пощастить, або якщо ви готові істотно знизити ціну. Крім того, за словами Олега Омельницького, на автомобільних ринках зараз немало аферистів. Тож в результаті можна залишитися і без авто, і без грошей.
По-друге, у разі заміни старого авто на таке ж б/в, можна бути впевненим, що вам нададуть машину, якщо і не в ідеальному стані, то, як мінімум, перевірену. «Деякі салони не готові витрачатися на ремонт, але вони, принаймні, чесно кажуть про те, що в авто слід виправити. Тобто, покупець може відразу прикинути скільки доведеться вкласти в ремонт і в яку суму в підсумку йому обійдеться автомобіль. На ринку домогтися від продавця такої чесності — практично нереально», — зазначив Омельницький.
«Автомобілі, що надійшли в наш автосалон за програмою обміну (Trade-in), проходять всебічну діагностику: розвал-сходження, аналіз лакофарбового покриття кузова, комп'ютерну діагностику електронних систем. Виявлені дефекти усуваються і покупець отримує автомобіль готовим до експлуатації. У випадку, якщо автомобіль тільки поступив і ще не відремонтований, ви можете зарезервувати його і дочекатися виконання робіт, або купити у вихідному стані, зі значною знижкою», — обіцяють в компанії «Богдан».
По-третє, можна розраховувати на швидку і зручну угоду — салони беруться організувати всю процедуру на місці.
Ці плюси сприяють зростанню популярності трейд-ін.
За словами директора з маркетингу компанії «АІС» Сергія Боровика, трейд-ін стає все більш цікавим для українських водіїв. «Попит досить високий — послугою цікавиться кожен другий клієнт. Але от реальних угод набагато менше. В нашій мережі від 5% до 15% від загальної кількості продажів в залежності від бренду», — розповів він.
Такий розрив між потенційною аудиторією трейд-ін і реальними угодами пояснюється просто — рекламуючи «швидкий та вигідний обмін» продавці часто багато про що не договорюють, і не повідомляють покупцям про мінуси програми. А вони теж є.
На практиці — клопітно і витратно
Перша проблема, з якою стикається потенційний покупець, — процедура викупу старого авто.
Далеко не всі салони готові самі купувати машини клієнтів, багато хто просто працює як комісійні майданчики, — зазначає Олег Омельницький.
Це пов'язано з питаннями оподаткування. Викуповуючи авто, салон, як юридична особа, має сплатити податки (відрахування в Пенсійний фонд, військовий збір тощо). У результаті або з'їдається більша частина його комісії, або злітає цінник, за яким автомобіль потім виставляється на вторинний перепродаж. «Тобто, салони стають неконкурентними, порівняно з приватними продавцями і перекупниками, які працюють в чорну, без сплати податків», — пояснив Омельницький.
Якщо ж ваше авто виставляють просто як комісійний товар, то воно опиняється в тих же умовах, що і на вторинному ринку — тобто, покупця можна чекати місяцями. При цьому, не виключено, що вам ще доведеться платити і за передпродажну підготовку і експозицію авто на майданчику салону.
Тобто, така перевага трейд-ін як швидка заміна авто автоматично втрачається.
Другий нюанс — той же технічний стан авто. На перший погляд, проблем бути не повинно, адже салони обіцяють повну діагностику.
Але, як каже Олег Омельницький, це не завжди так. «Я знаю випадки, коли преміальний салон, що рекламує діагностику б/в авто за 100 параметрами, насправді продавав машини «з сюрпризами». Є факти, коли людина купувала не те що несправне, а буквально збиране по частинах авто», — говорить він.
Ще один мінус — порівняно невеликий вибір. Якщо на авторинку ви можете обрати машину буквально будь-якої марки, то в багатьох салонах модельний ряд обмежений. Скажімо, «АвтоХіт» пропонує за цією програмою лише кілька марок Kia, Chevrolet, Opel, Chery, ZAZ.
Але, мабуть, найчастіше водіїв зупиняє ціна, яку їм пропонують за їх старий автомобіль. Чимало українців скаржаться — в салоні на умовах трейд-ін їм запропонували набагато нижче, ніж можна виручити на ринку.
«Ціна викупу буде трохи нижче, ніж продавати авто з пробігом самостійно», — визнає Сергій Боровик. Вся справа в тому, що для салону трейд-ін — це бізнес, який повинен приносити прибуток. Є витрати на утримання компанії, податки, зарплати, комунальні платежі. «Салон проводить передпродажну підготовку автомобіля, іноді його ремонт. Цілком логічно, що ціна викупу не може дорівнювати ціні продажу. У той же час салон дає клієнтові комфорт, безпеку, зручність та економить його час», — говорить експерт.
За його словами, у власників авто завжди завищені очікування з приводу ціни викупу своєї техніки, як правило — на 10-30%.
Але для автовласників перераховані аргументи — слабка втіха.
«В салоні моє авто оцінили в 5 тисяч доларів, хоча в середньому за ринком такі коштують щонайменше 5,5 тисяч. У той же час б/в машину замість моєї запропонували дорожче, ніж на ринку, на ті ж 500 доларів. У підсумку я втрачав тисячу доларів. Довелося відмовитися від ідеї змінити авто трейд-ін, і діяти по-старому — спочатку продати свою машину, потім купити іншу. Так, вийшло клопітно і довго, але зате дешевше», — розповів «Мінфіну» один з численних столичних автовласників, який довго придивлявся до трейд-ін, але так і не скористався цією послугою.
«Скарги не несправедливу оцінку будуть завжди — власник апріорі вважає, що його авто коштує дорожче, ніж йому пропонують. Наприклад, нашому співробітникові, який купував авто трейд-ін, оцінили його стару машину на 300 доларів дешевше, ніж пропонували перекупники. Йшлося про модель середнього класу, на преміальних, можливо, ця різниця буде більшою. Але зате в результаті він швидко провів операцію і загалом залишився задоволений. Тобто, тут кожен повинен обирати, що йому важливіше — заощадити пару сотень або максимально швидко і комфортно обміняти автомобіль», — говорить Омельницький.
За його словами, трейд-ін в Україні буде набирати обертів. «Зараз багато дилерів насичують пропозицію, імпортуючи старі авто з Європи. Тобто, у водія буде більш широкий вибір. А жорстокість конкуренції змушує салони робити умови програм трейд-ін більш вигідними для покупців», — підсумував він.
Читайте також: Мото-бум. В Україні рекордно зростають продажі мотоциклів і скутерів
Констянтин Соприкін