Редакція PaySpace Magazine вивчила новітні платіжні сервіси та технології, якими оснащені сучасні автомобілі, а також їх переваги для водіїв. «Мінфін» публікує скорочену версію огляду.
За даними дослідження Digital Drive Report 2019, 73% зі 135 млн американських водіїв використовують різні веб-сервіси — особливо під час очікування в заторах. Звичка водіїв постійно бути онлайн відкриває нові можливості для бізнесу. Згідно з дослідженням, впровадження платіжних технологій в автомобілі дозволить приватним компаніям заробити $230 млрд, а водіям — провести час в заторах з користю.
На даний момент панель приладів автомобіля для оплати товарів і послуг в США використовують 16,7% водіїв. Більшість з них (56,3%) вважають за краще оплачувати покупки за допомогою смартфонів, використовуючи Google Pay або Apple Pay, або ж банківськими картами через додатки. Тим часом, приклади використання платіжного функціоналу в авто вже є — правда, поки що тільки на зарубіжних ринках і лише для певних моделей.
Оплата палива на АЗС
Можливість платити за паливо без використання картки або телефону порадує багатьох водіїв. Запросити необхідну кількість бензину, проконтролювати суму платежу і підтвердити транзакцію можна буде натисненням кнопки або за допомогою голосових команд.
Великий виробник автомобілів Jaguar ще в лютому 2017 року представив власне платіжне рішення для авто. Зокрема, компанія розробила систему з сенсорним управлінням для оплати бензину через платіжний додаток мережі автозаправних станцій Shell. Новий сервіс поки що доступний тільки британським водіям, але Jaguar має намір запустити його у всьому світі. Правда, скористатися ним зможуть лише власники моделей Jaguar XE, XF і F-PACE.
Для того, щоб оплатити бензин, потрібно запустити додаток Shell на панелі приладів авто. Система проінформує водія про його подальші дії, — наприклад, запропонує маршрут до найближчої автозаправки Shell. На АЗС треба буде обрати на екрані панелі приладів номер колонки і пістолета, а також необхідний обсяг бензину. Розплатитися можна за допомогою PayPal або Apple Pay, також Jaguar обіцяв додати підтримку Android Pay. Квитанція про оплату відправляється на електронну пошту водія і відображається на екрані.
Цього року компанія Jaguar Land Rover представила впроваджений в панель приладів цифровий гаманець, за допомогою якого можна заробляти криптовалюту. Щоб отримувати віртуальні гроші, автомобілісту потрібно буде сповіщати систему про ситуацію на дорогах — заторах, ямах тощо. Дані про стан доріг надходитимуть провайдерам навігаційних послуг і місцевій владі. А зароблену криптовалюту можна буде використовувати, наприклад, на зарядку електромобіля. Сервіс поки що знаходиться на етапі тестування.
У квітні минулого року Chevrolet та Shell також представили сервіс оплати палива через панель приладів з назвою Pay&Save. Платіжний сервіс працює на базі торгової платформи Marketplace: її також можна використовувати для замовлення продуктів в супермаркетах, бронювання столиків в ресторанах, номерів у готелях, пошуку вільних паркувальних місць. Водії зможуть платити за паливо на заправних станціях Shell через сенсорний екран, вбудований в салоні автомобіля.
Платформу Marketplace можна встановити на моделі Chevrolet 2017MY і більш нові автомобілі Chevrolet. Користуватися нею можна поки що тільки в США, але автовиробник має намір впровадити її і на інших ринках. Крім того, в травні 2018 року свої плани щодо впровадження платежів в автомобіль озвучили Hyundai та Xevo. Система буде працювати за таким же принципом, як в прикладах, наведених вище.
Оплата паркування
Пошук і оплата паркомісця у великому місті — випробування для водіїв. Тому можливість платити через панель приладів істотно полегшить життя багатьом автовласникам. Правда, для цього потрібно буде знайти паркувальну станцію, обладнану інноваційними системами на базі технологій Інтернету речей (IoT). Таке паркування буде передавати інформацію про наявність вільних місць на цифрову панель приладів авто, за допомогою технології оновлення у повітрі (OTA). Водій зможе зарезервувати місце, яке йому підходить, а гроші за нього спишуться автоматично, коли він лишить автостоянку.
Переваги смарт-паркувань*
- Зниження заторів: очікується зменшення обсягу трафіку в середньому на 8%.
- Зниження рівня забруднення повітря: скорочення на 30% кількості метрів/кілометрів в пошуках місця для паркування.
- Економія часу: скорочення на 43% часу, витраченого на пошук паркувального місця.
- Збільшення доходів: підвищення щомісячного прибутку на $97,30 за паркувальне смарт-місце.
* за даними дослідження GSMA
Такі підприємства як Nokia, Hertz та Concur планують використовувати для автомобілів, парковок і АЗС рішення SAP. Система працює на базі Nokia IMPACT IoT Platform — майданчика для управління підключеними об'єктами. Новий сервіс повинен підвищити якість обслуговування клієнтів компанії Hertz, яка надає послугу прокату автомобілів. За допомогою цієї системи можна буде оплачувати паркування і паливо онлайн через панель приладів.
Оплата техобслуговування автомобіля
Техобслуговування автомобіля — один з найперспективніших варіантів використання IoT в автопромисловості. Аналізуючи дані в режимі реального часу, спеціалізовані діагностичні системи будуть сигналізувати водієві про можливі несправності транспортного засобу через панель приладів. Яка потім допоможе знайти найближчий автоцентр для своєчасного огляду або ремонту.
Fiat Chrysler нещодавно представив сервіс Uconnect Market Commerce для автомобілів Chrysler, Dodge, Jeep та Ram модельного ряду 2019 і 2020 років. Цю платформу можна використовувати для оплати палива, паркування та замовлення їжі. Крім того, з її допомогою можна забронювати дату для техобслуговування.
Варто відзначити, що автоматизовані платежі за ремонт стануть актуальними для безпілотних автомобілів. Автономний транспортний засіб (з дозволу його власника) може бути заздалегідь запрограмований на відправку на техобслуговування. Після проведення всіх діагностичних робіт система самостійно спише кошти за діагностику або ремонт, а власник машини отримає рахунок-фактуру в цифровому вигляді.
Оплата продуктів в супермаркеті та замовлення їжі в ресторанах
Подібні рішення від продуктових рітейлерів мають багато переваг для водіїв або пасажирів авто. Наприклад, вони могли б надиктувати список необхідних продуктів за допомогою голосових команд і відправити його в магазин через панель авто. І таким же способом оплатити замовлення. Після цього, водієві потрібно лише приїхати до магазину, щоб забрати товари.
На початку цього року компанія Honda представила систему Honda Dream Drive, концепт якої був показаний ще в 2017 році. Нова система японського виробника об'єднує мультимедійні функції авто в єдину платформу. Водієві пропонується широкий набір послуг: замовлення столиків в ресторані і продуктів в супермаркеті, доставка їжі, квитків в кіно. Розплатитися за них можна через бортову платіжну систему, розроблену Honda разом з компаніями Visa та Connected Travel. Автовиробник також налагодив партнерські відносини з Atom Tickets, Chevron, Phillips 66, GrubHub і розширив кількість платіжних партнерів, підключивши Mastercard і PayPal.
Власники підключених автомобілів можуть замовляти піцу через панель приладів в популярній мережі піцерій Domino's. Водієві потрібно завантажити сервіс AnyWare від Domino's, а після робити замовлення через сенсорний дисплей машини. Платформою від мережі піцерій спочатку зможуть скористатися власники моделей автомобілів GM та Hyundai.
Інші інноваційні рішення
У вересні 2018 року американська компанія Amazon оголосила про плани випустити Echo Auto, яке буде провідником для голосового помічника Alexa. Echo Auto оснащений декількома мікрофонами і підключається одночасно до інтерактивної системи автомобіля і смартфону користувача. Таким чином водій або пасажири зможуть взаємодіяти з Alexa зі свого телефону, а зворотний зв'язок отримувати через акустичну систему авто. Представники Amazon заявили, що компанія веде переговори з рядом автовиробників, включаючи Ford, BMW і Toyota.
Фірма Harman, куплена Samsung в 2017 році, представила свою платформу Harman Ignite 3.0, яка інтегрована з цифровим гаманцем Samsung Pay. Система підтримує платформу Samsung SmartThing: з її допомогою з салону автомобіля можна управляти підключеними смарт-пристроями — системою домашньої безпеки, дверима гаража тощо.
До розробки платіжних сервісів для автомобілів підключився і підрозділ китайського гіганта електронної комерції Alibaba — AutoNavi. Її партнером у цьому напрямку буде компанія Honda.
Ряд платіжних рішення для автомобільної індустрії пропонував IBM: зокрема, американська корпорація анонсувала партнерство зі швейцарським банком UBS і виробником запчастин ZF. Вони планують розробити платіжну систему для автомобілів на базі блокчейна. Новий сервіс повинен бути представлений в форматі цифрового гаманця Car eWallet.