– З 2007 року банк уклав 49 угод з 17 зарубіжними партнерами по залученню фінансування у вигляді капіталу, субординованого боргу, кредитів і депозитів на загальну суму 356 млн. доларів США. За рахунок цих коштів банк видав українським підприємствам понад 6 тисяч кредитів на загальну суму близько 500 млн. доларів США. Велика частина цих коштів була надана підприємствам мікро-, малого та середнього бізнесу аграрного сектора, а також спрямована на фінансування проектів підвищення енергоефективності, розвитку експортного потенціалу клієнтів банку і так далі. При цьому досить багато коштів вже повернуто нашим партнерам: це більше 250 мільйонів доларів.
– Що в цьому напрямку зроблено останнім часом?
– Тільки за останні кілька місяців Мегабанк уклав три угоди з міжнародними фінансовими інститутами. У першій половині травня банк залучив від Triodos Investment Management (Нідерланди) фінансування у вигляді субординованого кредиту на суму 4 мільйони євро. Термін угоди – 5,5 років.
В середині травня Мегабанк залучив довгострокове кредитне фінансування на 5 мільйонів євро від фонду BlueOrchard Microfinance Fund, який знаходиться під управлінням швейцарського інвестиційного менеджера BlueOrchard Finance Ltd.
15 липня Мегабанк і Корпорація приватних закордонних інвестицій (OPIC), агентство при Уряді США, уклали угоду про субординований кредит на суму 4,3 мільйона доларів США. Термін угоди – 5,5 років.
Важливо відзначити, що укладання угод субординованого боргу в комплексі зі збільшенням акціонерами статутного капіталу Мегабанку дозволило нам значно збільшити капітал банку, тим самим підвищивши його надійність і виконавши всі нормативи НБУ.
Кром того, ми ведемо переговори з потенційними новими партнерами і до кінця третього кварталу очікуємо приїзду як мінімум двох партнерів для проведення Due Diligence. Фактично, це фінальна стадія перед прийняттям рішення про надання фінансування. Можливо, ми зможемо укласти угоди про співпрацю і отримати кошти до кінця року.
– Ви були в складі делегації Мегабанку на щорічних зборах і бізнес-форумі Європейського банку реконструкції та розвитку, які пройшли в цьому році в Сараєво. Які ваші враження від цього заходу?
– І нинішнє, і потенційне партнерство, про яке я вище сказав, в тому числі приїзд двох партнерів на Due Diligence банку, – це результат переговорів, проведених на форумі ЄБРР. Даний захід – це один з ключових фінансових майданчиків в Європі, великий форум, в рамках якого можна провести десятки зустрічей у форматі живого спілкування.
Зазначу, що ряд потенційних партнерів, які раніше не розглядали Україну як можливий майданчик для співпраці, заявили про готовність приїхати в країну і конкретно в Мегабанк, щоб оцінити перспективи спільної роботи.
Крім того, в травні представники Мегабанку відвідали мікрофінансову конференцію в Стамбулі, на якій зібралися компанії, що займаються мікрокредитуванням. У вересні ми плануємо поїздку в Белград на річні збори EFSE – ще одного давнього партнера Мегабанку і України.
– Останнім часом Мегабанк кардинально перебудував кілька відділень. З чим це пов'язано?
– Це видима частина сервісної реформи, яка включає багато складових. Найцінніше, що може бути у будь-якого банку, – це клієнт. Сьогодні на банківському ринку спостерігається досить жорстка боротьба за клієнтів – фізичних осіб, і її переможцем все частіше стає не тільки той банк, який запропонує найкращі умови по продукту, але і той, який надасть послуги більш якісно.
Мегабанк одним з перших включився в цей тренд. Ми не ставимо мети заробити тут і зараз: стратегічним завданням банку є задоволений клієнт. Саме тому була запущена сервісна реформа. Її основна мета – організація роботи по-новому. Перш за все, мова йде про поділ потоків людей, що приходять до відділення: частина приміщення тепер орієнтована на обслуговування клієнтів, які прийшли отримати комплекс банківських послуг, а частина приміщення – на клієнтів, що бажають оплатити комунальні послуги.
Як це зроблено? Принципово змінено зонування відділення, облаштовано 20 посадочних місць, в деяких відділеннях з'явилися дитячі зони, де дитина може пограти, полепити, помалювати. Взимку у відділеннях тепло, влітку – прохолодно. Які наші цілі? Зробити перебування у відділенні для клієнта більш комфортним і безконфліктним, збільшити швидкість обслуговування. Фактично – це інвестиції в репутацію.
Сервісна реформа – це не швидкий і не зупиняючийся процес. Ми займаємося нею рік, вже є певні результати. Очевидного ефекту плануємо досягти через 2-3 роки після старту.
– Що Мегабанк робить в сфері мобільного банкінгу?
– В цьому році Мегабанк запустив власний картковий процесинг. З одного боку, це полегшить і прискорить процес запуску нових продуктів, а з іншого, що ще більш важливо, дозволить клієнтам швидше отримувати ті продукти, в яких у них є потреба.
Крім того, найближчим часом Мегабанк запустить новий унікальний сервіс – todobank. Це не просто мобільний додаток: фактично, це електронний банк, який дозволяє через смартфон здійснювати всі види платежів і операцій з банком. Основна відмінність нашого сервісу від сервісів, які вже є на ринку, в наступному: щоб стати клієнтом todobank, необов'язково замовляти карту Мегабанку. Досить завантажити мобільний додаток і почати використовувати todobank за допомогою віртуальної карти і віртуального електронного рахунку.
– Як це працює?
– Картою будь-якого банку, не тільки Мегабанку, ви можете поповнити свою електронну карту в todobank. У неї є згенерований номер рахунку. Фактично, це звичайна карта, але її немає фізично. Проте, поповнивши цей електронний гаманець картою будь-якого банку, клієнт може оплачувати що завгодно. Інші банки просять клієнтів отримати фізичну карту, щоб користуватися мобільним додатком, а у нас додатком можна користуватися, просто скачавши його і проводячи платежі навіть іншою картою.
– А фізична карта передбачається?
– Так звісно. Клієнт може замовити звичний реальний «пластик», причому робиться це онлайн. Отримавши реальну карту, клієнт має можливість користуватися звичайною фізичною картою і отримувати кешбек на всі витрати з карти todobank. З одного боку, розмір кешбеку невеликий – 1%, але з іншого, він чесний, оскільки нараховується за абсолютно всі транзакції, проведені картою todobank. Ми не говоримо «кешбек до 30%», сховавши за цим повернення коштів за якийсь дуже обмежений перелік покупок. Ми максимально чесні: розрахувалися ви на АЗС, в супермаркеті або інтернет-магазині – 1% вам гарантований.
– Додаток можна завантажити?
– Перший реліз todobank вже доступний для скачування в AppStore. Для Android додаток теж готов, і зараз проходить процес узгодження його розміщення з Google. У PlayMarket він з'явиться в самий найближчий час.
– Який функціонал цього додатка на сьогодні?
– Уже зараз через todobank можна оплатити послуги, здійснювати грошові перекази між приватними особами, розраховуватися в інтернеті, управляти картковими лімітами і, безумовно, оплачувати комуналку без комісії з можливістю побачити свою заборгованість.
Але звичайно, додаток буде доопрацьовуватися постійно. У наступних оновленнях будуть всі сучасні сервіси, затребувані у клієнтів-фізосіб – можливість проведення валютообмінних операцій, переведення грошей через міжнародні платіжні системи, створення шаблонів платежів, відображення статистики за картковими операціями і багато іншого.
– Як ви в цілому оцінюєте український фінансовий ринок?
– Зараз ми спостерігаємо пожвавлення попиту на банківські послуги. Перш за все, мова про таку класичну послугу, як депозити. Довіра населення до банків поступово зростає. Багато в чому це стало можливим завдяки діям Нацбанку, який за рахунок вимог до діяльності і капіталу банків, з одного боку, істотно оздоровив ринок, а з іншого – значно підвищив надійність банківської системи України, що посприяло відновленню довіри до банків з боку населення.
Знову з'являється інтерес до кредитування, в тому числі такого, яке давно не було популярним, – авто і нерухомості. Поступово знижується облікова ставка Нацбанку, а значить, буде знижуватися і ставка по кредитуванню. Це позитивно вплине на доступність кредитних ресурсів не тільки для населення, але і для бізнесу.