З одного боку, це відкриває широку дорогу для швидкого проведення важливих реформ. Однак монополія влади в поєднанні зі слабкою економікою несе в собі низку ризиків. Яких — вивчили аналітики Raiffeisen Bank International та Райффайзен Банку Аваль в огляді Special Ukraine Post-Election. «Мінфін» публікує скорочений варіант аналізу.
Які моменти слід моніторити учасникам ринку
Після виборів вартість облігацій рвонула вгору, особливо євробондів. Але якщо інвестори хочуть і далі залишатися з прибутком, вони повинні постійно відстежувати те, що відбувається в Україні.
Важливо звертати увагу на новини, які стосуються таких питань:
- Хто стане прем'єр-міністром і кого призначать на ключові посади в новому кабінеті міністрів.
- Хто буде виконувати обов'язки головного прокурора та голови СБУ і якими будуть їх перші кроки. Чи є ознаки, що з боку правоохоронних органів прес на бізнес знижується?
- Чи повноцінно працюють антикорупційні суди та інші служби з боротьби з корупцією.
- Якими будуть перші ініціативи і закони, прийняті новим парламентом, і наскільки вони популістичні.
- Подальший розвиток судових справ щодо націоналізації Приватбанку: чи помітні ознаки протекціонізму?
- Чи буде новий уряд вести дискусії або робити кроки, які загрожують незалежності НБУ.
- І, останнє, як (і коли) нова влада почне готуватися до переговорів з МВФ. Чи не з'являться необґрунтовані вимоги, які можуть затримати або зірвати співпрацю?
Ризики, здатні погіршити фінансову ситуацію
Нереалістичні очікування населення і учасників ринку від нової влади
Якщо президент і парламент не зможуть в короткі терміни виконати очікування свого електорату, довіра може швидко змінитися розчаруванням. Між тим, конфлікт на Донбасі Зеленський не в силах вирішити сам, тим більше, за короткий період. Для цього потрібна добра воля президента Росії, але приклади інших активних і заморожених конфліктів у регіоні не дають приводу для оптимізму. Більше того, значні поступки Кремлю або сепаратистам збільшать напругу в суспільстві і в самій партії «Слуга народу».
Боротьба з корупцією потребує серйозних реформ, а це тривалий і складний процес
Корупція в Україні укорінилася і представлена практично на всіх рівнях, тому реформи будуть стикатися із запеклим опором. Це буде сповільнювати їх впровадження і охолоджувати реформаторський запал. Так провалилися багато спроб провести системні зміни після Евромайдана, в 2014-15 роках. Успішним прикладом стала реформа Нацбанку.
Велике число людей у владі без необхідного досвіду
У нового президента є кваліфіковані і досвідчені радники, однак багато хто з його команди і заступників в політиці зовсім новачки. Брак потрібних знань і досвіду збільшує ризик помилок у судженнях, комунікації тощо. Показовий приклад — пропозиція провести люстрацію на більш жорстких умовах в застосуванні до попередньої адміністрації/уряду. Зовнішні спостерігачі вважають таку пропозицію невиправдано жорсткою і популістською.
В новому парламенті будуть депутати з дуже різними інтересами, що може провокувати розбіжності, непослідовні рішення і затягування з прийняттям важливих законів. Якщо рейтинг президента почне падати, лояльність до нього депутатів може знизитися, що зробить керування країною ще складнішим.
Ознака протекціонізму
Передбачувані тісні ділові відносини Зеленського з олігархом Ігорем Коломойським викликають побоювання у плані впливу останнього на рішення президента і можливого протекціонізму.
Загроза авторитаризму
В руках Володимира Зеленського зараз сконцентровано дуже багато влади, в той час як всередині політичної системи України дуже мало важелів стримувань і противаг. Хоча вплив олігархів і забюрократизованість процесів може діяти як альтернатива системі противаг.
На фінансових ринках поки що панує позитив
Аналітики також нагадали, що фінансові ринки позитивно відреагували на результати парламентських виборів. Курс гривні підвищився на 1% після виборів, і в цілому на 4,6% з моменту президентських виборів, які пройшли в кінці квітня. Валютні держоблігації різко піднялися в ціні після того, як іноземні інвестори переглянули політичні ризики. Вартість євробондів після виборів підстрибнула на 1% і продовжує зростати.
Українські ВВП-варранти (цінні папери, випущені в 2015 році в рамках реструктуризації держборгу, платежі за якими залежать від динаміки реального ВВП України в 2019-2038 рр.) різко подорожчали і досягли нового історичного максимуму.