Навіщо реєструвати свій бренд і які нюанси потрібно враховувати, розповідає голова Асоціації власників малого та середнього бізнесу Руслан Соболь.
Захист авторських прав в Україні залишає бажати кращого. Не секрет, що цьому сприяє національна судова система. І справа не в тому, що немає високих штрафів за порушення — по суті, не було жодного показового процесу за недотримання авторських прав. А якщо прецеденту немає, то можна і порушувати. А якщо можна порушувати, то наче й немає сенсу захищати торговельну марку.
До того ж еєстрація торгової марки може займати від року до півтора. Але якщо у вас є грунтовний і довгостроковий план розвитку бізнесу – на це варто витратити час.
Навіщо потрібна реєстрація ТМ
Перш за все тому, що відкладати офіційне закріплення своїх прав на бренд на потім загрожує наслідками. До вас у будь-який момент можуть нагрянути представники відповідних органів з юридичними документами і звинуватити у використанні чужої торговельної марки. Навіть якщо ви її не використовуєте, просто вона комусь сподобалася і її не проти отримати конкуренти. В результаті вам доведеться з'ясовувати стосунки, втрачати час і сили.
Багато залежить від того, на який період часу ви запланували свій бізнес. Якщо потенціал компанії дозволяє підтягнутися до світових марок, отримати свідоцтво на торговельну марку необхідно в першу чергу. І якщо ви замахнулися на випуск унікальної продукції, то це саме та гра, яка варта вичинки.
Скептики кажуть: ну так, викинеш 300 доларів, зареєструєш ТМ, а Китай все одно змайструє підробку. З Китаєм, звичайно, не посперечаєшся, особливо, якщо у вас немає реєстрації бренду. А якщо є, то можна і посперечатися, створити прецедент. Дивись, і китайці б задумалися, чи потрібно ввозити в країну товар під чужим ім'ям. Хоча в Китаї добре розуміють, що у нашого бізнесу немає реальних інструментів у боротьбі з підробками, як немає і державної підтримки. Держава залишила за собою лише функцію контролю. Тому компаніям, особливо невеликим, доводиться проходити шлях створення бренду методом проб і помилок.
Ціна помилок
Помилок не треба боятися, їх треба попереджати. Згадайте, як у свій час McDonalds в Україні купував свою торгову марку за $50 000. А бренд AKAI викуповував свої права в Росії взагалі за нечувану суму в мільйон доларів. Настільки висока ціна помилки. Тому закріплення права на назву вашої продукції має стати кроком під номером один. Формальності за затвердженням юридичної особи, розробка логотипу, оренда приміщення можуть почекати, а реєстрація бренду – ні.
У наших підприємців ще дуже мало досвіду. Але давайте проведемо елементарний розрахунок. Витрати на реєстрацію бренду – це прямі інвестиції в бізнес. Навіть при продажу компанії ви продасте не швейні машинки або шпильки, а бренд, зареєстровану торговельну марку. Якщо бренду немає, то і продавати вам, власне, нічого.
Як проходить процедура реєстрації торгової марки
Щоб закріпити свої права на торговельну марку, потрібно подати заявку в Український інститут промислової власності. Перед реєстрацією необхідно провести перевірку за патентним пошуком, самостійно або за допомогою агентства. Так ви дізнаєтеся, чи є зареєстровані бренди зі схожими назвами. Якщо вони є, вашу заявку можуть відхилити.
Сама процедура реєстрації регулюється законом «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг». Права закріплюються мінімум на 10 років. І якщо комусь здається, що сума за «непотрібні зобов'язання» занадто висока, візьміть калькулятор і порахуйте: розділіть 300 доларів на 10 років, а потім отриманий результат на кожен день. Вийде 8 центів. Сума цілком підйомна навіть для початківців бізнесменів.
До речі, саме починаючі бізнесмени з побоюванням ставляться до реєстрації торгової марки: а раптом не піде, навіщо витрачатися на те, що може не окупитися? А витрачатися необхідно, щоб вберегти себе від юридичних проблем в майбутньому. Адже тільки після реєстрації бренду ви отримаєте виключне право на його використання. Ніхто інший не ризикне використовувати його без вашої згоди. Якщо конкуренти будуть випускати товари під торговою маркою, сильно схожою на вашу, ви вправі через суд стягнути чималу компенсацію.
Зареєстрований бренд – це ще і цивілізований шлях до розміщення реклами в друкованих та телевізійних ЗМІ. Вони готові співпрацювати тільки за умови, що у вас зареєстрована торгова марка. На моє переконання найбільший плюс в тому, що офіційне оформлення дозволяє рекламувати і, головне, просувати товар з максимальною ефективністю. Торгова марка працюватиме на імідж компанії — нехай не відразу, але в майбутньому неодмінно.