Останнім часом програвач вінілових дисків можна зустріти в кожному фільмі, серіалі та музичному кліпі. Мода на вініл переживає ренесанс. Обсяги продажів платівок у 2018 році в США досягли 16,8 млн штук, у Великобританії — 4,2 млн шт. Захоплення вінілом докотилося і до України.
Чому популярні платівки
1. Звучання. Формат кодування мр3 передбачає погіршення якості звучання. Воно стає біднішим за рахунок зниження низьких і високих частот. Вініл записується в стерео форматі, тобто дає відчуття «повної присутності».
2. Фетиш. Коли ваша улюблена група випускає новий альбом, ви можете одним кліком завантажити його в ITunes, заплативши певну суму. І так само зроблять цієї миті тисячі інших меломанів. Ніякої ексклюзивності! Інша справа, коли ви купуєте не чергову цифрову копію, а надруковану на заводі, що ще пахне поліграфією, запаяну пластинку. Вона належить тільки вам.
3. Дефіцит. Хоча обсяги ринку зростають, а найбільш популярні пластинки періодично перевидають, вініл — окремий світ. Перевидання Amy Winehouse 2018 року коштує 35 дол, а оригінальна платівка 2011 року — 200 дол. Одні виробники випускають більш якісний вініл, у інших платівки «тріскають». Найдорожче коштують японські видання. Їх звучання — ідеальне, а контроль якості при виробництві — на вищому рівні. Тому меломани готові переплачувати, чекати і пересилати через океан певний диск.
Чи дохідний це бізнес
Мало хто з колекціонерів спочатку не думає про інвестування.
«Бажання заробити на цьому не було. Я купував ту музику, яка мені подобається, а продавати почав, коли з'явилися повторні екземпляри або знайшов найкраще видання диска», — розповідає власник магазину і організатор Kyiv Vinyl Musiс Fair Андрій Муха.
Проте, на цьому цілком можна заробляти. Хоча прорахувати,, який прибуток врешті-решт принесе перепродаж тієї чи іншої пластинки, часто дуже складно.
Наприклад, диски ДахаБраха та Dukh Doughters різко злетіли в ціні після виходу фільму «Гуцулка Ксеня» в березні 2019 року. Передбачити такий поворот подій заздалегідь було неможливо.
Дорожчають диски і після смерті виконавця, так як відразу перетворюються в дефіцит. Наприклад, після смерті Майкла Джексона було продано 9 млн екземплярів його платівок. Після смерті Amy Winehouse продажі її дисків зросли в 37 разів.
Ціна зростає і в тому випадку, якщо тираж платівки повністю розкуплений, а перевидання давно не було. Перевірити всю актуальну інформацію про випущені диски, а також знайти пропозиції щодо купівлі та продажу можна на Discogs.
Але всі фактори, які впливають на вартість, дуже ситуативні і мало прогнозовані. Тому колекціонери радять не слідувати моді і не купувати те, що в тренді сьогодні.
Топ-10 найдорожчих платівок, проданих на Discogs, $
27 500 | |
Sex Pistols – God Save The Queen | 16 125,18 |
Ferris Wheel – Supernatural Girl | 15 001,77 |
Prince – Black Album | 15 000 |
The Beatles – Love Me Do | 14 845,17 |
Sex Pistols – God Save The Queen | 14 680,20 |
Pink Floyd – Ummagumma | 13 845.84 |
The Beatles – Love Me Do | 10 472.89 |
Billy Nicholls – Would You Believe | 9 851.06 |
Röyksopp – Melody A.M. | 8 025. 04 |
Де купити диск
Найбільший ярмарок у світі знаходиться в Утрехті, Нідерланди. Якщо говорити про покупки онлайн, то варто звернути увагу на Discogs.
В Україні, в Києві щомісяця проходить ярмарок Kyiv Vinil Musik Fair. А у Львові пополювати на диски можна під час щорічних фестивалів Alfa Jazz Fest та Lviv Craft Beer & Vinyl Music Festival.
Також в кожному місті є «Балки» (місця тусовки меломанів) і регіональні ярмарки.
Поради колекціонерам-початківцям
— купуйте музику, яка вам подобається. Якщо людина, яка жодного дня не слухала джаз, скупить всі доступні платівки — такий вклад ніколи не окупиться. «Часто можна зустріти пропозиції з продажу чиєїсь колекції повністю. З досвіду, 90% цієї колекції ніколи не вдасться продати, але 1-2 платівки можуть виявитися рідкісними і з лишком окуплять витрати на всі інші диски. Тому перевіряйте актуальну вартість», — радить Андрій Муха.
— можна заробляти на сучасній музиці. Вініл неймовірно популярний у молоді. Розвиток діджей-культури підігріває інтерес до дисків. Якщо раніше говорили «скажи, хто твій друг і я скажу, хто ти», то сьогодні — «скажи, що в твоєму плей-листі, і я скажу, хто ти».
Щоб зрозуміти, що буде користуватися попитом, подивіться, що слухає молодший брат або син. Але інвестиції в сучасну музику повинні бути короткими. Як тільки в тренді Youtube з'явиться щось нове, інтерес згасне. Є ще один нюанс: молодь — не платоспроможна аудиторія. «Тут важливо встигнути купити модну платівку і швидко привезти її в Україну. Є навіть анекдот: Зустрілися два хіпстери, один говорить: А я вінілом захопився, колекцію вже пів року збираю, всі гроші на неї витрачаю. Ось другу платівку купив», — сміється Андрій Смірнов.
— Орієнтуйтеся на покупців у віці 40+. Саме вони — найактивніші покупці вінілу. Це спроба повернути молодість через улюблену музику. Вони купують Hard rock, heavy metal і те, що слухали 30 років тому. Це найбільш платоспроможна категорія меломанів. Вони легко викладають за диск 500-1500 грн., а іноді і набагато більше.
Наприклад, за перший реліз альбому групи Metallica 1991 року на українських інтернет аукціонах просять в середньому 5 000 грн, за збірку Майкла Джексона, випущений в 2010 році в США – 4 000 грн., а колекцію альбомів легендарного гурту Rammstein — 7 500 грн.
Окрема категорія — російський рок. Він коштує недорого, але користується популярністю у цій категорії покупців.
— вічна класика нікому не потрібна. Класична музика була особливо популярною за радянських часів, сьогодні любителів дуже мало. «Купують найчастіше музиканти. Вартість пластинки рідко піднімається вище 300 грн за диск», — говорить Муха.
— зверніть увагу на «якірні» позиції. Колекціонери жахливо хвалькуваті. Тому повне видання Beatles вартістю 500 дол або диск Земфіри за 300 дол (перш, ніж завершити кар'єру, співачка випустила всього 4 альбоми, які тепер рідкість) вважається у них must have.
Але таких покупців дуже мало. Термін окупності таких дорогих дисків може затягнутися на роки.
— видання «Limited edition», екземпляри з автографом виконавця — завжди користуються попитом і коштують дорожче.
Сучасна українська музика
Українська музика поки що не популярна на Заході. Але якщо раніше всі заслуховувалися голосом Ніни Матвієнко і піснями Володимира Івасюка, то сьогодні найкраще продається Onuka (2 тис грн за диск), ДахаБраха (900 грн — 2 тис грн), Monatik (3 тис грн). Наприклад, нова реп-зірка Alyona Alyona вже увійшла до музичних чартів США. Через місяць вийде її вініл.
Експерти кажуть, що випуск однієї платівки в 300 екземплярів обійдеться в 2 тис євро. В кращому випадку йде рік-два, щоб їх продати. Максимум, можна отримати 2 тис євро прибутку.
Олег Скрипка у 2014 році випустив найкраще з української естради 20-го століття — колекцію з 5 вінілів «Шедерври української естради». Всього 750 дисків. «Ці диски продавалися 4 роки. Весь збірник коштував 3 500 грн. І тільки тепер вони розпродані. Тому величезного попиту на вініл немає», — додає Смірнов. Хоча є і несподівані винятки. Добре продавався диск Monatik, зараз він коштує 3 тис грн.
Як продати диск за кордон
Експорт української музики на Захід — справа клопітка. Основна проблема — труднощі з отриманням оплати. Звичний європейцям PayPal у нас не працює, а покупцеві доводиться возитися з переказами Western Union — йти в банк і платити досить високу комісію за переказ.
Перевага PayPal в тому, що система захищає покупця: якщо товар з якихось причин не прийде, він без зволікань отримає назад свої гроші. З Western Union ризик обману покупця набагато вищий.
Тому в цій справі головне репутація та рекомендації. Наприклад, вже згадана Discogs передбачає систему відгуків і рейтингів покупця і продавця. Продавець платить відсоток від вчинених продажів системі, але покупці завжди мають можливість почитати відгуки про продавця і прийняти зважене рішення.
«Новачкам не довіряють. Як у будь-якій субкультурі, тут є свої і зальотні. Але правда і в тому, що якщо людина купила у вас диск, залишилася задоволеною, то вона повернеться знову за чимось «новим українським, свіжим», — додає Смірнов.
Трохи історії
Перший вініловий диск з'явився в 1948 році. Продажі щорічно зростали. Але пошук нових зручних форматів тривав. На зміну вінілових дисків в кінці 1970-х прийшла магнітна стрічка і касети. Новий формат був компактним, а головне, його легко можна було тиражувати — перезапис з касети на касету можна було зробити в домашніх умовах.
Наступним кроком були CD і DVD. Сьогодні вся музика доступна в цифровому форматі МР3, доступна будь-якому аудіофілу в режимі on-line. І саме в цей момент почався ренесанс вінілу.
Регіна Дацюк