Про те, які можливості відкривають електронні каталоги для бізнесу, розповідає керівник департаменту держзакупівель майданчика Zakupki.Prom.ua Олена Парфенюк.
Всі тендери у системі електронних державних закупівель ProZorro можна розділити на дві категорії — великі, так звані надпорогові, і невеликі — допорогові. Перші — це закупівлі на суму понад 200 тис. грн для товарів і послуг, та понад 1,5 млн для робіт. За рідкісним винятком, надпорогові закупівлі проходять у форматі відкритих торгів з аукціоном і конкуренцією між учасниками.
Також читайте: Ефект від аукціонів на ProZorro вже перевищив 16 мільярдів
А ось із допороговими закупівлями все не так просто. Торги, сума яких нижче 200 тис. грн для товарів і послуг та менше 1,5 млн для робіт, не регулюються законом. І найчастіше дізнатися про їх проведення та результати можна лише постфактум — зі звітів замовників у ProZorro.
З початку цього року замовники провели близько 330 тис. допорогових закупівель на суму понад 48 млрд грн. Більшість з них, а саме 277,6 тис., пройшли без конкуренції. Сума таких закупівель склала 36,9 млрд грн — більше 75% загальної суми.
Електронний каталог — новий інструмент, який виведе невеликі закупівлі «з тіні». Працювати він буде за принципом онлайн-магазину. Наприклад, замовнику потрібно купити тисячу кулькових ручок синього кольору певної фірми. Він заходить в систему і вводить опис необхідного товару. Під його вимоги потрапляє 10 постачальників. Замовник вибирає учасника з кращою ціною на товар і укладає з ним договір.
Крім очевидної зручності для замовника, електронний каталог відкриє нові можливості і для постачальників.
Чому бізнесу вигідно використовувати електронний каталог
1. Точка входу на ринок держзакупівель. Дуже багато компаній бояться працювати з державою. Вони переконані, що корупційні схеми не перемогти, тому немає сенсу витрачати час. Електронний каталог — відмінна можливість для новачків спробувати свої сили у держзакупівлях і дослідити цей ринок. Вони матимуть можливість співпрацювати з декількома замовниками, у тому числі в різних регіонах. А також зможуть подивитися, як платить держава.
На даний момент участь в е-каталозі для постачальника безкоштовне. Навіть якщо підприємець не зможе укласти угоду, він нічого не втратить, до того ж здобуде корисний досвід.
2. Новий цифровий канал продажів. Як правило, постачальники не бачать у системі закупівлі на невеликі суми. У подібних випадках замовники купують необхідне у знайомої перевіреної компанії. Так простіше, адже у більшості організаторів торгів немає часу порівнювати вартість, вивчати якість товару і перевіряти надійність нового партнера. Як результат, постачальник канцелярії з хорошими цінами не може запропонувати товар державі, тому що не знає про таку потребу.
Завдяки е-каталогу учасник отримає доступ до ринку, який зараз для нього фактично закритий. Замовник відтепер може знайти у системі за своїм запитом усі наявні пропозиції на ринку, проаналізувати їх і вибрати найкращу. А постачальник матиме доступ до всіх закупівель у своїй категорії і чесно конкуруватиме в них.
3. Ніякої паперової тяганини. У деяких регіонах місцева влада зобов'язує замовників проводити закупівлі через систему, якщо сума перевищує 3 тис. грн. Для участі в торгах навіть на невелику суму все рівно потрібно підготувати повний пакет документів, і це ускладнює процес. В електронному каталозі такої необхідності немає. Кваліфікація постачальників проводиться один раз, після чого вони можуть працювати з державою, не втрачаючи час і ресурси на підготовку пропозицій.
4. Відсутність дискримінаційних умов. Зараз одне з найпоширеніших порушень у держзакупівлях — це вимоги організатора, які обмежують рівноправний доступ у торги для учасників. Електронний каталог виключить можливість дискримінації постачальників з боку замовника.
Кваліфікацію проводитиме неупереджений орган — Центральна закупівельна організація (ЦЗО). Саме ЦЗО, а не замовники, перевірятимуть відповідність учасників і їх продукції критеріям е-каталогу. Умови для постачальників будуть уніфіковані в залежності від категорії товару.
Першими в е-каталозі з'являться три категорії товарів: офісна та комп'ютерна техніка, канцелярія і медичні вироби та препарати.
Обсяг ринку публічних електронних закупівель в Україні зростає з року в рік. А значить, з'являється все більше можливостей для виробників продукції та компаній-дистриб'юторів. Але головне, що такі інструменти, як електронний каталог спрощують взаємодію бізнесу з державою. Навіть невелика компанія отримує всі шанси стати постачальником для держустанов.