Де знайти точки зростання галузі і як на них впливати, розповідає директор компанії «ПОСТ ФІНАНС» Андрій Кривошапко.
E-commerce — двигун фінтеху
Фінтех у світі зростає: в 2018 році обсяг ринку перевищив 110 млрд дол. В Україні нових сервісів на ринку порівняно мало. Минулого року, по суті, ми не чули, щоб запустилось щось окрім NovaPay. Платоспроможність населення все ще на низькому рівні, а інвестиційних грошей в країні як і раніше не вистачає.
З іншого боку, у нас є дизбаланс. Наприклад, вражаюче зростає ринок е-кома. І це буде дуже сильно стимулювати розвиток фінтеху. Це вже відбувається — з 2015 року стартапів стало помітно більше. Їх якість поки що залишає бажати кращого, але ситуація буде змінюватися.
Неосвоєні ніші
Сюрпризом для багатьох стали результати дослідження USAID та Unit.City. Виявилося, що платіжні сервіси займають не 70-90% ринку, як вважали раніше, а лише близько 30%. Вже зараз значна частка компаній працює у сфері інфраструктури, кредитування, страхування. Набирають популярність діджитал і нео-банки (онлайн-компанії нового покоління), а також послуги з управління фінансами.
Прийнято вважати, що українці консервативні і важко сприймають нове, особливо у сфері фінансів. Проте минулого року Україна посіла 4 місце у світі за безконтактними платежами. Це показує, що населення досить швидко змінює свої звички і вчиться. І це чудова можливість для фінтеху.
Банківська криза
Кількість банків у країні продовжує скорочуватися — у 2018 році закрилося ще 5 банків. Рівень доступу населення до фінансових послуг безнадійно відстає від Європи: за різними оцінками, до 50% населення взагалі знаходиться поза банківською системою, і банківські продукти для них недоступні. У той час як у Європі таких не більше 18%. Судячи з динаміки відкриття депозитних рахунків, довіра до традиційних фінансових інститутів як і раніше залишається низькою.
Відкрити вклад з підвищеними відсотками
На цьому тлі ми бачимо стійку міграцію менеджменту з банківського сектору у фінтех. Вихідці з банків — засновники значної частки стартапів у сфері фінансових технологій. З якісним менеджментом у галузі поки що не все добре. Недостатньо просто вкласти гроші, красиво намалювати і розповісти. Щоб «злетіло» — потрібно вміти цим керувати. Думаю, ми стоїмо на порозі якісного зрушення у цьому напрямку. «Старі» банки стають донорами персоналу, ідей і компетенцій для нових компаній.
Замовники інновацій
Ще одна світова тенденція: фінтех-напрямки «відокремлюються» від великих компаній різних галузей і починають жити своїм життям. Яскравий приклад — китайський AliPay. В Європі популярністю користується Auchan Scan & Pay. Щось схоже є і у нас, правда, поки що це навряд чи можна назвати самостійним бізнесом: WOG і OKKO запустили додатки для оплати WOG Pay і OKKO Рау.
До речі, можливий і зворотний варіант. У Бангладеш є компанія Becash. Починали вони з малого, а зараз виросли у цілу систему, через яку можна зробити будь-яке замовлення, доставку, записатися до лікаря, викликати таксі і так далі. Компанія перетворилася на щось на кшталт локального міні-google. Тобто цей процес циклічний — і це приклад того, що можна робити в Україні.
Від ідеї до прибутку
Кількість збиткових проектів на ринку буде зменшуватися: фінтех стає більш «бізнесовим». Раніше, щоб стати «фінтех», досить було задекларувати ідею. Причому не мало значення, була вона робочою чи ні. Зараз же потрібно мати працюючий бізнес.
З фінансової успішністю компаній все як і раніше не дуже добре: як нам відомо, більшість стартапів поки що не вистрілили. Серед тих, які заробляють на себе самі, левова частка — «зрілі» компанії. Тож ми очікуємо, що найближчим часом станемо свідками низки злиттів та поглинань.