Редакція «ЕП» розглянула ключові виклики, здатні стати на заваді отримання чергового траншу МВФ. «Мінфін» публікує скорочену версію статті.

Нова програма допомоги від МВФ stand-by була підписана наприкінці грудня і розрахована на 14 місяців, протягом яких Україна може отримати 3,9 млрд дол.

Перший перегляд програми заплановано на середину травня: його успішність залежить від того, чи виконає Україна умови з дедлайном «до кінця березня». Після цього стане зрозуміло: може Україна розраховувати на наступний транш у розмірі $1,3 млрд чи ні.

Графік переглядів програми stand-by та розмір запланованих траншів

  • 18 грудня 2018 року — затвердження програми stand-by, транш $1,4 млрд.
  • 15 травня 2019 року — перший перегляд, сума траншу $1,3 млрд.
  • 15 листопада 2019 року — другий перегляд, сума траншу $1,3 млрд.

На даний момент Україна виконала дві з чотирьох необхідних умов, і ще одну — лише частково.

Перепони на шляху програми stand-by

1. Збій антикорупційної реформи

Останні 5 років боротьба з корупцією — мейнстрім кожної програми співпраці з кредитором. Серед умов поточної програми — запуск Вищого антикорупційного суду (ВАС) і призначення до кінця квітня мінімум 35 суддів. Процес відбору триває: за офіційними даними, Вища кваліфікаційна комісія вже обрала 27 кандидатів на посади суддів ВАСУ.

Утім, все може змінити рішення Конституційного суду, який 26 лютого в закритому режимі визнав неконституційною статтю 368-2 Кримінального кодексу про незаконне збагачення. Міжнародна спільнота сприйняла це як гальмування антикорупційної реформи.

В НАБУ пояснили, що скасування відповідальності відкриває посадовцям можливості для зловживань та надає індульгенцію на вчинення ними кримінальних корупційних правопорушень. У БПП зазначають, що норма про притягнення до відповідальності за незаконне збагачення у першу чергу була націлена проти режиму Януковича, але вона не працювала. Доказ — не була покарана жодна особа. Після рішення КС в парламенті з’явилисянизка законопроектів про відновлення кримінальної відповідальності за цей злочин.

Міжнародні партнери ж бачать прогалину у боротьбі України з корупцією та загрозу для дієздатності антикорупційних інституцій (НАБУ, САП) розслідувати злочини. Тож єдиний варіант вийти з положення, це ухвалити узгоджені з міжнародними партнерами редакції статті, яка б забезпечувала розслідування злочинів за незаконне збагачення.

2. Вічний спліт

Законопроект про перерозподіл функцій з нагляду за небанківським фінансовим сектором — наразі найскладніша умова.

Президент вніс відповідний законопроект на розгляд парламенту. За останні 3,5 року його ставили на порядок денний 15 разів. У липні 2016 був ухвалений за основу.

За словами голови Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Тимура Хромаєва, законопроекти про спліт (№2413а) та щодо захисту інвесторів від зловживань на ринках капіталу (№6303) — це не лише загроза не отримати мільярд доларів. Це чотири роки обіцянок провести реформу, це витрачені мільйони доларів інших донорів та свідчення того, наскільки Україна здатна виконувати взяті на себе зобов'язання.

Як стверджують у БПП, камінь спотикання у тому, хто і як керуватиме страховим ринком. Спліт передбачає, що Нацбанк отримає функції з регулювання страхового ринку, тоді як зараз їх виконує підвідомча президенту Нацкомфінпослуг. Страховий ринок побоюється «великої чистки» на кшталт ситуації з виведенням з ринку банків у 2015-2016 роках.

Окрема тема політичних переговорів — хто в структурі НБУ контролюватиме страховий ринок. Йдеться про те, як в Нацбанку функціонуватиме вертикаль «заступник голови НБУ — департамент з нагляду за небанківським фінсектором».

Зважаючи на різні групи впливу та політичні інтереси, консенсусу в парламенті немає, як і голосів за цей законопроект.

3. Невиконання важливих пунктів, які не є умовами отримання траншу

У парламенті зависла низка важливих законопроектів, у тому числі тих, які стосуються запобігання та протидії відмиванню доходів (№9417) та доступу НАЗК до реєстрів (№7276).

Маяк/Умова

Термін виконання

Стан

Створити на базі ДФС дві окремі юридичні особи: Податкову та Митну служби

До кінця квітня 2019 року

Виконано. Рішення про роз'єднання ДФС уряд ухвалив у грудні 2018 року, у березні 2019 року — затвердив положення про служби

Схвалення Верховною Радою закону пророзподіл повноважень щодо нагляду за фінансовими посередниками, закон «спліт» №2413a

До кінця квітня 2019 року

Не виконано

Публікація першого звіту про прогрес у відновленні активів та у судових процесах стосовно чотирьох державних банків

До кінця березня 2019 року

Виконано

Призначення принаймні 35 антикорупційних суддів з бездоганною репутацією та відповідними професійними навичками до ВАСУ

Кінець квітня 2019 року

Виконано частково. ВККС обрала 39 переможців серед кандидатів до Вищого антикорупційного суду: 27 з них працюватимуть суддями ВАСУ, 12 — суддями апеляційної палати. Суддів повинен призначити президент. Очікується, що Порошенко призначить їх до першого туру президентських виборів — до 31 березня 2019 року

Інші умови, виконання яких заплановане на березень-квітень 2019 року

НБУ завершить оцінку життєздатності бізнес-моделей 56 найменших банків

Кінець березня 2019 року

Виконано. За даними НБУ, у чотирьох з 56 банків було виявлено потребу в капіталі на початок 2018 року. Два із них до моменту завершення діагностики були достатньо капіталізованими. Ще два банки — «Глобус» і Містобанк — потребували докапіталізації, проте в кінці 2018 року виконали необхідні заходи

Призначення керівників Державної митної та державної податкової служб

Кінець квітня 2019 року

В процесі. Як повідомили ЕП у Мінфіні, протягом семи днів після опублікування рішення про затвердження положень про ДМС та ДФС Кабмін повинен видати розпорядження про оголошення конкурсів на посади керівників. Постанова про положення щодо обох служб ухвалена 6 березня, однак документи не опубліковані

ФГВ опублікує список позичальників, керівників та колишніх акціонерів ліквідованих банків, які повинні повернути свої борги, пов'язані з банкрутством установ

З кінця березня 2019 року

В процесі. Як повідомили ЕП у прес-службі ФГВ, список складатиметься з дотриманням норм закону «Про доступ до судових рішень» і міститиме інформацію, оголошену при ухваленні судом рішень. До списку будуть включені особи, які не погасили суму боргу, визначену судовими рішеннями до стягнення з них, а права вимоги за таким боргом не відчужені у процесі ліквідації банку

Запуск пілотного проекту з монетизації субсидій

Березень 2019 року

Виконано. Монетизація субсидій стартувала 1 січня. Щоправда, уряд відійшов від попереднього плану і вирішив частково виплачувати їх в готівковій формі. Ефективність цього рішення МВФ оцінить, коли стане зрозуміло, як українці витратять ці кошти: на оплату компослуг чи на інші цілі

Рада фінансової стабільності ухвалить рішення про відновлення платоспроможності ФГВ до кінця грудня 2019 року

До кінця березня 2019 року

Не виконано. Як повідомили у прес-службі ФГВ, робоча група з представників ФГВ, НБУ та Мінфіну (створена за рішенням Ради з фінансової стабільності) опрацювала план заходів для відновлення платоспроможності ФГВ і розробила план реструктуризації заборгованості фонду. Передбачається, що план буде розглянуто на засіданні Ради з фінансової стабільності у березні.

Ухвалити поправки до закону про ФГВ щодо посилення його ефективності як санаційного органу

До кінця березня 2019 року

Не виконано. Комітет Верховної Ради з питань фінансової політики і банківської діяльності 16 січня 2018 року рекомендував ухвалити законопроект №6273 за основу

Призначення незалежних членів наглядових рад в Ощадбанку та Укрексімбанку відповідно до нового закону

До кінця березня 2019 року

В процесі. Своїх представників до наглядових рад держбанків призначив парламент

На що очікувати у травні

За узгодженим з МВФ графіком, перегляд програми заплановано на травень. До цього часу повинно бути вирішене питання щодо кримінальної відповідальності за незаконне збагачення.

У БПП озвучують такі перспективи: зважаючи на темп роботи парламенту (зараз депутати зосереджені на розгляді законопроекту про мову. — ЕП), питання відповідальності за незаконне збагачення може бути проголосоване «десь під другий тур або після виборів».

Законопроект про спліт депутати можуть розглянути раніше, однак шанси на те, що в період між двома турами за нього знайдеться достатня кількість голосів, мінімальні.

За словами співрозмовників ЕП, ознайомлених з позицією МВФ, кредитор не схвалить виділення траншу, поки не будуть виконані всі прописані зобов'язання. Якщо ж повториться ситуація 2018 року й отримання траншу затягнеться, на Україну чекатиме низка інших проблем: як вийти на зовнішні ринки запозичень та отримати фінансування інших кредиторів. Без підтримки МВФ на ці кошти розраховувати не варто.