AirBaltic виконує польоти з Риги до Києва і Одеси. З початку квітня компанія додасть ще й рейс Рига-Львів і значно збільшить пропозицію на маршруті Рига-Київ. По-перше, введе додатковий четвертий щоденний рейс, збільшивши тижневу кількість польотів Рига-Київ з 19 до 24. По-друге, замінить на цьому маршруті регіональний турбогвинтовий 76-місний літак Bombardier Q400 на середньомагістральні реактивні 120/142-місцеві Boeing 737-500 і 300. Це вдвічі збільшить кількість крісел, пропонованих до продажу.

AirBaltic та аеропорт Рига — головні конкуренти МАУ та аеропорту Бориспіль в боротьбі за клієнтів на маршрутах між Скандинавією і Північно-Східною Європою, а також Близьким Сходом та Центральною Азією. Крім того, у AirBaltic дуже широке охоплення по містах Німеччини, Великої Британії та країн Балтійського басейну. У минулому році авіакомпанія перевезла 4,1 млн пасажирів, з яких понад 130 000 — на українських маршрутах.

Український ринок авіаційних пасажирських перевезень — один з найбільш швидко зростаючих в Європі. Природно, що латиський перевізник, який давно і успішно працює на нашому ринку, вирішив активніше його освоювати. Але і конкуренти не сидять склавши руки. Крім МАУ, з майбутнього літа на маршрут Рига-Київ вийде і лоукостер Wizzair.

Про плани розвитку AirBaltic, методи боротьби з конкурентами і можливе придбання української авіакомпанії, «Мінфін» поговорив з президентом і генеральним директором AirBaltic капітаном Мартіном Гауссом.

— Яким був 2018 рік для вашої авіакомпанії? Які події були найважливішими?

— 2018-й рік став для нас ще одним рекордним роком. airBaltic зміцнила свої позиції в якості регіонального лідера. Авіапарк поповнили нові літаки Airbus A220-300, і ми змогли літати набагато частіше, ніж раніше. Завдяки цьому ми змогли запустити 11 нових маршрутів. Компанія також поставила новий рекорд за кількістю перевезених пасажирів — в цілому 4 мільйони осіб.

НАЙКРАЩІ КРЕДИТНІ КАРТКИ ДЛЯ МАНДРІВНИКІВ. ОБРАТИ СВОЮ 

Тепер ми можемо літати за довшими маршрутами, такими як Абу-Дабі, Малага або Лісабон, на які дуже високий попит. Високі показники дозволили airBaltic наростити ринкову частку в Балтійському регіоні, тепер вона перевищує 30%. В аеропорту Рига частка ринку компанії в окремі місяці досягала 57%.

У 2018 році airBaltic мала честь отримати безліч світових нагород авіаційної галузі. На початку року OAG, яка відстежує більше 50 мільйонів записів про рейси, оголосила, що airBaltic втретє стала найбільш пунктуальною авіакомпанією в світі. Крім того, airBaltic отримала нагороду «Лідер року на ринку ATW».

— Що для вашої авіакомпанії означає український ринок?

— Цього літа ми будемо виконувати 35 щотижневих рейсів в та з України. Тому можна з упевненістю сказати, що це один з наших ключових ринків за межами Балтії.

Щоб домогтися більшого успіху в Україні, ми сформували спеціальну українську команду продажів. З 1 квітня airBaltic почне сезонні польоти за своїм третім українським напрямком — Львів. Крім того, цього літа airBaltic збільшить кількість рейсів з Риги до Києва та Одеси.

— Скільки пасажирів ви перевезли за українськими маршрутами у 2018 році? Скільки з них було транзитними пасажирами? Які найбільш популярні маршрути для українських пасажирів?

— У минулому році airBaltic перевезла понад 130 000 пасажирів на українських маршрутах. Це на 17% більше, ніж в 2017 році. Понад 50% пасажирів з України обрали Ригу для зручного транзиту в більш ніж 80 пунктів призначення — в Європі, Скандинавії, СНД і Близькому Сході. Найбільш популярними транзитними напрямками серед мандрівників з України були Таллінн, Москва, Гельсінкі, Осло та Копенгаген.

— Скільки пасажирів на українських напрямках ви плануєте перевезти у 2019 році?

— Наша бізнес-стратегія Destination 2025 передбачає стійке зростання всієї нашої мережі. Оскільки в цьому році ми додали третій український пункт призначення-Львів і збільшуємо частоту польотів з Києва та Одеси, ми очікуємо побачити в 2019 році зростання не менше 10%, але, швидше — ближче до 20%.

— Деякі європейські авіалінії використовують лібералізацію авіаційного сполучення між Україною та Європейським союзом і вже почали виконувати перельоти з України в треті країни Європи. У вас великий досвід прямих рейсів з Литви, Естонії та Фінляндії. Чи розглядаєте ви можливість відкриття прямих рейсів з міст України в інші європейські країни?

— Наш бізнес-план до 2025 року, в першу чергу, орієнтований на подальше розширення airBaltic в Прибалтиці. Ми будемо збільшувати кількість напрямків з усіх трьох балтійських столиць. В кінцевому рахунку, airBaltic планує з'єднати Балтію практично з будь-яким пунктом призначення в світі.

Крім того, згідно із планом, 30 літаків Airbus A220-300 будуть базуватися за межами Балтії. Ми оголосимо, куди вони будуть літати, ближче до дати доставки літаків — в 2022 році.

— Як ви оцінюєте конкуренцію на ринку авіаперевезень в Україні? Як ви бачите його подальший розвиток?

— З 2016 року кількість пасажирів, які літають з українських аеропортів, щорічно збільшується більш ніж на 20%. Зростання було дуже швидким, особливо у другорядних аеропортах. Це не могли не помітити європейські перевізники. Багато з них запускають рейси в Україну. Зараз ми бачимо спроби лоукостерів активно виходити на український ринок.

Конкуренція зростає, і це вигідно для мандрівників, так як будь-яке змагання знижує вартість авіаквитків. На відміну від багатьох аеропортів в Європі, в Україні немає істотних інфраструктурних обмежень, які могли б обмежити зростання в найближчому майбутньому. Темпи зростання пропозиції на українському ринку залишаться високими, проте їх потрібно поступово сповільнювати, враховуючи, що попит не безмежний.

— Авіакомпанії повально посилюють вимоги до перевезення багажу, ручної поклажі. У минулому році було кілька скандалів, пов'язаних з політикою вашої компанії в цій сфері. Що змінилося після цього?

— На airBaltic кожен пасажир може безкоштовно взяти з собою одну ручну поклажу (55x40x23 см) та один особистий предмет (30x40x10 см). Вага обох предметів не може перевищувати 8 кілограмів. Минулого літа ми трохи збільшили розмір багажу в салоні, щоб він відповідав показникам, які використовує більшість наших глобальних партнерів, і тим самим забезпечили більш комфортні умови подорожі.

Нещодавно ми досліджували звички наших пасажирів. Досить ймовірно, що незабаром ми запропонуємо додаткові допоміжні послуги, які забезпечать додаткову гнучкість при перевезенні ручної поклажі.

У минулому році ми зафіксували значне зростання допоміжних доходів — все більше число пасажирів airBaltic воліє купувати зареєстрований багаж серед інших послуг. В цілому за 2018 рік авіакомпанія перевезла понад 2 мільйонів одиниць зареєстрованого багажу.

Купівля найдоступніших квитків базового класу і додавання багажу в бронювання дуже популярні серед наших пасажирів. Хоча водночас зростає і число клієнтів, які обирають квитки преміум-класу і безкоштовний зареєстрований багаж.

— На вашу думку, до яких заходів вдаватимуться авіакомпанії в майбутньому, щоб знизити вартість перевезень і підвищити ефективність, не завдаючи значної шкоди комфорту пасажирів?

— Зростання авіаційного ринку в Європі відбувається швидше, ніж процес консолідації, тому конкуренція посилюється. З нашого досвіду, одним з найбільш важливих факторів є ефективність використання палива, враховуючи непередбачуваний характер динаміки світових цін на нафту. До 2024 року ми плануємо створити єдиний парк з 80 Airbus A220-300. Новий літак економить до 22% палива в порівнянні з Boeing 737, який ми використовуємо зараз.

Що стосується пасажирів, то їм ці літаки забезпечують більш високий рівень комфорту. Парк Airbus A220-300 дає такі переваги, як широкі сидіння, великі вікна, більше місця для ручної поклажі, поліпшені туалети. Відгуки, які ми отримуємо від пасажирів, в основному позитивні. Додаткове бронювання місць особливо популярно саме на Airbus A220-300. Сидіння у вікна з великими ілюмінаторами-найпопулярніший вибір серед пасажирів.

— Чи працюють у вашій авіакомпанії громадяни України? На яких позиціях?

— В даний час в airBaltic працюють понад 1500 осіб з 30 країн. У тому числі — 14 українців, 12 з яких працюють техніками. Більшість з них працюють в компанії більше 10 років. В цілому airBaltic в майбутньому планує брати на роботу більше українців.

— На авіаційному ринку спостерігається тенденція об'єднання авіакомпаній, але в нашому регіоні вона ще не почалася. Чи бачите ви можливість об'єднатися з іншими авіакомпаніями в регіоні, наприклад, українськими, білоруськими чи румунськими?

— Латвійська держава, як основний акціонер airBaltic, продовжує шукати стратегічного інвестора. І якщо airBaltic захоче придбати іншу авіакомпанію, це рішення має бути спочатку схвалене урядом Латвії. Якщо таке поглинання потенційно зможе поліпшити зв'язок, що надається з Риги і Балтії, є ймовірність, що угода відбудеться.

— Ваша авіакомпанія продала 3 Boeing 737-500 в кінці минулого року. Коли ви плануєте повністю відмовитися від літаків класичного покоління?

— 28 травня 2018 року airBaltic уклала угоду про покупку 30 літаків Airbus A220-300. У разі потреби ми зможемо докупити ще до 30 літаків того ж типу. Згідно з планом, airBaltic планує ввести єдиний парк Airbus A220-300 до 2022 року, коли ми відмовимося повністю від експлуатації літаків Boeing 737 і Bombardier Q400 NextGen.

— Восени в одному з інтерв'ю ви сказали, що, можливо, Air Baltic створить дочірню авіакомпанію в іншому регіоні Європи. Коли і де вона може з'явитися?

— В інтерв'ю Bloomberg було заявлено, що 50 літаків, які в даний час знаходяться в твердому замовленні, будуть базуватися в країнах Балтії. 30 додаткових літаків будуть літати на маршрутах за межами Балтії. Наш бізнес-план не передбачає створення нової дочірньої компанії.

— Ринок авіаперевезень в Європі зростає вже більше року. Але багато авіакомпаній не витримують конкуренції і стають банкрутами — Air Berlin, Primier Air. Які ваші прогнози на 2019 рік?

— Протягом десятиліть конкуренція на європейському ринку авіаційних перевезень була дуже високою. Протягом більшої частини 2018 року ціни на паливо росли, і залишаються на цьому рівні. Це підсилює стрес для авіакомпаній, сприяючи майбутній консолідації. Ефективність авіакомпаній буде дуже важлива, щоб вони могли пропонувати пасажирам доступні ціни.

Багато авіакомпаній зазнають труднощів з набором професіоналів для своїх команд, особливо пілотів — на них зараз глобальний дефіцит. Якщо не вистачає персоналу, неможливо зростати і підвищувати ефективність. Тому в кінці 2017 року airBaltic запустила власну Pilot Academy, яка зараз готує місцевих майбутніх пілотів для авіакомпанії.

В цілому, однак, можливостей для розвитку зараз набагато більше, ніж це було 10 чи 20 років тому. Це відкриває нові ринки, нові сегменти клієнтів, але також чинить тиск на інфраструктуру. Багато аеропортів — і не тільки великі хабові — мають фізичні, юридичні або екологічні обмеження. У деяких випадках це ускладнює зростання авіакомпаній на ринках з високим попитом. Яскравими прикладами цього є Лондон-Гатвік, Амстердам або Варшава.

Спілкувався: Олександр Ланецький