Поки що більше вражає динаміка, ніж сам розмір автопарку. Так, у 2018 році на облік поставили трохи більше 5,6 тис. електромобілів, а в позаминулому році — близько 3 тисяч. Для порівняння: загальний автопарк в Україні перевищує 1 млн. машин.

Тим не менш, українському авторинку пророкують саме «електричне» майбутнє. Очікується, що в нинішньому році продажі електрокарів зростуть ще, як мінімум, на 50%. Тож не дивно, що охочих освоїти цей напрям стає все більше. Виробники лобіюють державні програми підтримки електричного автопрому, а імпортери розширюють модельний ряд і нарощують інфраструктуру.

«Мінфін» розбирався, у чому інтерес пересічних водіїв і чи дійсно вигідно зараз купувати електрокари.

30 копійок замість 3 гривень за кілометр

Як показує статистика Autoconsulting, найбільше люблять електрокари кияни — на частку столиці та області в минулому році припало близько 29% продажів. На другому місці — одесити (близько 14%), на третьому — жителі Дніпропетровської та Харківської областей (по 8,6%). Замикають п'ятірку львів'яни — вони придбали 5,3% електромобілів.

Голова компанії Autoconsulting Олег Омельницький пояснив: торішній бум на ринку електрокарів підстьобнуло скасування податків. За звичайні авто українці платять 20% ПДВ, 10% ввізного мита (у випадку з іномарками) та акциз. Тобто всього виходить близько 33% від вартості машини. А ось електрокари повністю звільнили він оподаткування. В кінці минулого року пільги продовжили ще на 4 роки — до кінця 2022 року. Відповідні поправки до Податкового кодексу були внесені проектом №9260.

Відсутність податків дає електромобілів головний козир на нашому ринку — порівняно невисоку ціну. Довгий час такі машини були у нас екзотикою саме через дорожнечу. Наприклад, якщо середньостатистична нова малолітражка коштує до 20 тисяч доларів, то за електромобіль такого ж формату доводилося викласти близько 30 тисяч. Тепер же цінові категорії, як мінімум, зрівнялися.

Але, як каже керівник напрямку електромобілів Renault Олександр Митник, податкові пільги — лише одна з причин буму.

«На електрокари все частіше пересідають таксисти. Плюс — формується ринок уживаних електокарів, з'являється все більше моделей і брендів, розвивається інфраструктура», — перераховує він.

Не пройшли даром і зусилля Ілона Маска — електромобілі стають свого роду модним гаджетом. А активний розвиток заміського будівництва дозволяє українцям ще й мінімізувати залежність від заправки. Замість того, щоб стежити як скачуть цінники на бензин і дизель, вони встановлюють розетки і заправляють свої електричні авто вдома. Вартість такої установки стартує від 15-17 тис. грн. За середній цикл зарядки авто споживає від 8 до 15 кВт електроенергії. За діючими тарифами це обійдеться в 13,44- 25,2 грн., а якщо встановити двозонний лічильник і заряджати авто вночі, то ще дешевше. В цьому випадку середньостатистичний кілометр пробігу обходиться близько 30 -50 копійок. Для порівняння: при вартості бензину в 30 грн./л, авто «з'їсть» до 3 грн./км, тобто в десять разів більше, ніж електрокар.

«Основні переваги електромобілів — саме істотне скорочення витрат на заправку/зарядку, відмова від традиційного палива, значне зменшення витрат на обслуговування», — зазначає Митник.

Новий або з пробігом?

Як і у випадку з традиційними авто, на ринку електрокарів лідирують старі іномарки. Перекос у бік електричних б/у моделей навіть більш різкий, ніж в сегментах бензинових і дизельних машин.

«З 5,6 тис. проданих в Україні в минулому році електрокарів, тільки 600 — нові, інші — старі авто з США і Європи», — каже Олег Омельницький. PR -менеджер компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов розповів «Мінфіну», що саме з цієї причини вони до сих пір не поставляють в нашу країну нові Nissan Leaf. І це при тому, що саме ця б/у модель є лідером за обсягами продажів. За підсумками минулого року вона очолила топ-5 з часткою майже 65%. На другому місці — Renault Kangoo ZE (6,3%), на третьому — BMW i3 (5,1%). Далі йдуть Тesla Model S (4,3%) і Mercedes-Benz B-Class EV (3%).

У сегменті нових електрокарів лідери, в принципі, ті ж, але обсяги продажу менше в 8-10 разів. Тих же Nissan Leaf придбали всього 129 штук, BMW i3 -103 шт., Hyundai Ioniq — 95 шт., Tesla Model X — 60 шт., Tesla Model S — 45 шт., KIA Soul — 35 шт., Renault ZOE -18 шт, Tesla Model 3 -11 шт. І тут тільки три моделі, які продаються в Україні офіційно. Решта — «сірі», — говорить Омельницький.

«Рено Україна» представляє на ринку 2 моделі електромобілів — компактний міський хетчбек Renault ZOE і універсальний комерційний фургон Renault Kangoo ZE, — розповів Митник. Офіційні поставки нових електрокарів є також у «АВТ Баварія» (BMW), «Богдан-авто» (Hyundai).

Головний аргумент, що змушує українців скуповувати старі електрокари, очевидний — більш низька ціна. Наприклад, новий Nissan Leaf під замовлення вам привезуть за 38-42 тис. доларів. Дворічне авто з пробігом в 10 тис. км можна купити вже за 18 тис. доларів. Така ж модель 2015 року випуску з пробігом близько 20 тис. км обійдеться в 14 тис. доларів.

Найпростіша нова Tesla коштує від 50 тис. доларів. Модель з більш комфортною комплектацією і технічними характеристиками (скажімо, Model S) потягне вже на 140 -150 тис. доларів. За такі ж гроші або дешевше можна придбати бензинове або дизельне авто преміального класу. А ось Tesla Model S 2013 року випуску з пробігом 111 тис. км на Auto Ria пропонують вже за 38 тис. доларів.

Старі авто до нас масово везуть з США. Причому, як кажуть експерти, їх технічний стан часто залишає бажати кращого. Головне вразливе місце електрокара — батарея. Її ціна — це 50-60% від вартості авто. Якщо батарею доведеться міняти, простіше відправити таку машину на звалище. Перевірити ж стан батареї «на око» покупцеві вкрай складно — доводиться вірити продавцям на слово. До речі, в тих же США і Європі електрокари, в основному, продаються без батареї. А саму батарею водії беруть на прокат, так як при її виході з ладу доводиться оплачувати утилізацію, що досить дорого (кілька тисяч доларів).

Нерідко такі б/у батареї, що вже виконали своє призначення в США або Європі, везуть до нас. Це збільшує ризики для потенційних покупців. Якщо движок не «полетить» відразу, то може принести власникові масу клопоту, скажімо, авто не буде заводитися в морози.

Тому головне, на що радять звернути увагу експерти при виборі електрокара — саме гарантії по батареї. Чи готовий продавець обслуговувати таке авто і як довго. Ще краще — перевірити якість батареї на надійному СТО.

Ніяких податків для патріотів

Бум на ринку електрокарів надихнув не тільки імпортерів, а й вітчизняних виробників. Про готовність зайнятися випуском електрокарів заявила, зокрема, корпорація «Богдан». «Україна має багаті родовища літію і кобальту. У Міністерстві інфраструктури вважають, що це може дозволити нам стати світовим центром з виробництва літієвих батарей та електрокарів. «Богдан» в свою чергу підтримує розвиток «зеленого» машинобудування, оскільки це залучить нові інвестиції і позитивно вплине як на економіку країни, так і на стан навколишнього середовища», — заявили в прес-службі компанії. До слова, «Богдан» вже виробляє електричні автобуси, а недавно представив і електричну вантажівку.

Але, щоб вітчизняні автоскладальники всерйоз взялися за цей напрямок, їм потрібні чергові преференції, які компанії як раз і лобіюють. У парламенті вже з'явилася 15-річна стратегія розвитку електрокарів в Україні (законопроекти №8159 і 8160). Вона містить кілька пунктів, але всі вони стосуються потенційних покупців вітчизняних електрокарів. Їм обіцяють, зокрема, податкову знижку на 10 років, а також звільнення від зборів до Пенсійного фонду. Це може виявитися вагомим аргументом хіба що для українців, які отримують повністю «білу» офіційну і велику зарплату і, відповідно, платять великі податки, або ж для підприємців. Але для громадян, які офіційно отримують мінімалку, а решту — в конверті, пільги від держави навряд чи стануть стимулом купувати українські електромобілі. Особливих преференцій для самих виробників в програмі немає, в першу чергу, через відсутність коштів у бюджеті. Плюс — залишаються в силі пільги на імпорт. А в такій ситуації, на думку Олега Омельницького, вигідніше буде завозити електрокари з-за кордону, ніж виробляти всередині країни. Так що, якщо українським виробникам не вдасться виторгувати для себе вигідніші умови, їм навряд чи світить істотна частка цього ринку. Сумнівно, що вдасться домовитися і з закордонними інвесторами про перенесення збірки іноземних моделей електрокарів в Україну.

Так що поки вітчизняний ринок електромобілів буде зростати за рахунок імпорту, — впевнені експерти. «Протягом найближчих п'яти років на ринок виведуть десятки нових моделей електромобілів. Цей вид транспорту буде дешевшати, що пов'язано зі збільшенням виробництва електромобілів, будівництвом нових заводів з випуску батарей, зниженням вартості виробництва, — прогнозує Митник.

Костянтин Соприкін