«Мінфіну» вдалося поставити кілька запитань співзасновнику «Нова Пошта» В'ячеславу Клімову та директору «Пост Фінанс» Андрію Кривошапко. Вони розповіли про плани компанії на 2019 рік, конфлікти з банками і запуск власної платіжної системи.
«Мінфін»: У минулому році було багато шуму через позов «Нова Пошта» до Національного банку України. НБУ надав Укрпошті ліцензію на переказ коштів у гривні без відкриття рахунків і зареєстрував договори про її участь у міжнародних платіжних системах. «Нова Пошта» вирішила оскаржити таке рішення в суді. Нещодавно Мінфін змінив правила гри. Тобто ви перемогли в цій суперечці?
«Мінфін»: Ви задоволені фінансовим результатом за минулий рік?
В'ячеслав Клімов: В принципі задоволені. Хоча «бути задоволеним» — це не в нашій традиції. Але в цілому це був хороший рік, ми добре спрацювали. У 2018 році ми перевезли 174 млн посилок. Це означає зростання кількості відправлень на 20%.
«Мінфін»: А на скільки зріс прибуток?
В'ячеслав Клімов: Ми не публічна компанія і маємо привілей не оприлюднювати цю інформацію. І користуємося цим привілеєм. Будемо говорити тільки про зростання в штуках, в кількості перевезених посилок.
«Мінфін»: Який Ваш прогноз на 2019 рік?
В'ячеслав Клімов: Ми закладаємо приблизно таке ж зростання, як у 2018 році — на 20%. Ми продовжимо розширювати мережу, будемо додавати нові сервіси.
«Мінфін»: В кінці минулого року «Нова Пошта» стала учасником ще одного конфлікту. Приватбанк і monobank звинуватили компанію в тому, що вона проводить клієнтські оплати карткою в POS-терміналах як переказ коштів між картами фізосіб. Через це власники кредиток несуть додаткові витрати. Якщо оплата проводиться за рахунок кредитних коштів, з них знімають комісію. Чи вдалося вирішити цей конфлікт?
На даний момент ми домовилися: Приватбанк дає можливість клієнтам обрати: хочуть вони платити з кредитного ліміту і при цьому нести витрати на комісію, або не хочуть. Клієнт може розблокувати кредитний ліміт і заплатити. Компроміс знайдено.
«Мінфін»: Як це відбувається на практиці? Я приходжу з кредиткою, мені потрібно переказати післяплату...
Андрій Кривошапко: Так. Ви телефонуєте в контакт — центр Приватбанку і говорите: «Я хочу розблокувати кредитний ліміт». Банк його розблокує, і ви платите. Тобто без відома клієнта платіж не відбудеться. Його також попереджають, що йому доведеться заплатити комісію. Її розмір залежить від конкретного банку. У Приватбанку це 4%, у когось менше, деякі банки її взагалі не встановлюють.
«Мінфін»: З картами monobank все працює за тією ж схемою?
Андрій Кривошапко: Про monobank не скажу, у нас були переговори тільки з Приватом.
«Мінфін»: З вересня 2018 року у відділеннях «Нова Пошта» почала працювати власна платіжна система, яку розробила і запровадила компанія «Пост Фінанс». Ви задоволені першими результатами?
Андрій Кривошапко: На мій погляд, це взагалі епохальна подія і для «Пост Фінанса», і для всієї групи компаній «Нова Пошта». Швидкість обслуговування у нас зросла в 2,5 рази, що дозволяє зменшити черги або взагалі їх уникнути. Також збільшилася надійність програмного забезпечення: менше стало збоїв, менше простоїв, підвищилася швидкість розробки.
Ми вже стали обслуговувати клієнтів швидше. В цьому році ми чекаємо ще півтораразового збільшення швидкості в порівнянні з тією, яка вже була.
«Мінфін»: Чи буде компанія працювати над розширенням лінійки фінансових послуг для різних категорій клієнтів?
Андрій Кривошапко: Зараз ми даємо клієнтам можливість заплатити за товар, відправлений поштою, а також робити перекази, не пов'язані з логістикою: ви можете прийти в будь-яке відділення «Нової Пошти», відправити переказ і отримати його в будь-якому з 2,7 тисячі відділень. Так само є зручний сервіс Cash-to-Card, якщо ви як фізособа продали товар, наприклад, з майданчика OLX, ви можете попросити зарахувати гроші вам на картку і навіть не приходити у відділення.
Ми плануємо додавати нові платіжні сервіси. Наприклад, збираємося пропонувати послуги для е-commerce, не пов'язані з логістикою.
«Мінфін»: Які саме?
Ми плануємо запустити сервіс так званої «Безпечної покупки». Він дозволить продавцю і покупцю застрахуватися при проведенні операцій від несумлінної поведінки контрагента. Це послуга по типу тієї, що зараз працює на OLX.
«Мінфін»: З якими компаніями Ви вже обговорювали цей проект?
Андрій Кривошапко: Поки ні з ким не обговорювали, але плануємо вийти з цією пропозицією десь через 3-4 місяці. Будемо говорити з усіма маркет-плейсами. Думаю, це всім буде цікаво. Так влаштований ринок e-commerce в Україні, що у покупців і продавців не завжди є взаємна довіра. Сервіс напевно буде затребуваний.
Ще ми плануємо подальший розвиток мобільного додатку, а також вихід на ринок електронних платежів. Щоб клієнт платив не через мобільний додаток, а через банер на сайті інтернет-магазину.
«Мінфін»: Компанія не раз заявляла, що має намір рухатися в напрямках cashless і digital. Що за минулий рік зроблено?
Андрій Кривошапко: Ми запустили можливість оплати в мобільному додатку «Нова Пошта». Тобто наші клієнти можуть зробити платіж, не приходячи до відділення, а потім просто забрати посилку. Це, знову-таки, дозволяє прискорити процес — забрати або відправити посилку в один дотик. За минулий рік ми збільшили кількість POS-терміналів, зараз вони є на кожному робочому місці. Відповідно, зросла частка безготівкових операцій. Тільки в мобільному додатку в 2018 році було проведено понад 2 млн оплат і оформлено понад 10 млн експрес-накладних.