Керуючий партнер лізингової компанії «ЕСКА Капітал» Сергій Васьков розповідає, які вигоди може отримати компанія від випуску корпоративних облігацій і які складнощі чекатимуть її на цьому шляху. 

Залучення довгих грошей і диверсифікація джерел кредитування роблять корпоративні облігації вигідним інструментом для середнього бізнесу. Якщо у компанії є довгострокова стратегія на 5-10 років вперед і амбіції перейти в категорію великого бізнесу — це причина вже зараз розглянути можливості їх випуску. У процесі можна отримати набагато більше, ніж просто гроші для розвитку.

На поточний момент у представників середнього бізнесу не так вже й багато способів для залучення коштів. Банківське кредитування працює слабо і, до того ж, воно дуже обмежене в гнучкості через високу зарегульованість. Випуск акцій на вітчизняному фондовому ринку, з огляду на його жалюгідний стан, безперспективний. А закордонні майданчики для середніх компаній — дорого.

На цьому тлі випуск корпоративних облігацій виглядає вигідною альтернативою. Однак з часів кризи 2008-2009 рр. цей інструмент «припадає пилом на далекій полиці». З цілком обгрунтованих причин — занадто великі були масштаби обвалу в даному сегменті. «Сітіком» (обсяг емісії — 50 млн грн), «Союз-Віктан» (50 млн), «Квіза-Трейд» (40 млн), «Караван» (30 млн) — ці та багато інших компаній оголосили дефолти за своїми борговими паперів. В результаті інвестори втратили сотні мільйонів гривень. Довіру було втрачено, і до недавнього часу ринкові корпоративні папери інвесторам практично не пропонувалися.

Однак сьогодні ситуація змінюється в кращу сторону. Грунтовно почистивши ринок від сміттєвих паперів, регулятор закрив доступ шахраям. Крім того, розроблений законопроект №7055 «Про ринки капіталу та регульовані ринки», в якому окремий розділ присвячений корпоративним паперів та посиленню захисту прав інвесторів.

У світі протягом останніх п'яти років спостерігається бум корпоративних бондів. Нещодавно Financial stability опублікував дослідження за 47 країнами, що розвиваються. З 2008 року сукупний обсяг ринку корпоративних облігацій зріс з 0,8% до 3,3% і позитивно відгукнувся на зростанні економіки. Україна могла б звертати більше уваги на цей інструмент.

Особистий досвід

Залучати позиковий капітал через корпоративні облігації завжди було метою нашої компанії. Справа в тому, що в усьому світі є галузі, для яких залучати великі обсяги фінансових ресурсів шляхом розміщення бондів — стандартна і виправдана практика. В першу чергу це фінансовий сектор та інфраструктурні проекти. У лютому 2018 року «ЕСКА Капітал» почала активно розміщувати корпоративні облігації. Відносно невеликий обсяг в 30 млн грн було запропоновано інвесторам з купоном 19% і терміном погашення 3 роки. На даний момент ми розмістили понад 60%. З нашого досвіду ми винесли кілька корисних уроків.

Труднощі, які будуть зустрічатися на шляху

Ринок занадто добре пам'ятає минулі провали. Ці «рани» ще повністю не зажили, і вам будуть про них нагадувати при кожній презентації.

Крім того, з весни 2018-го Нацбанк постійно підвищував облікову ставку. Дохідність базового інструменту фондового ринку України — ОВДП (в останні кілька років його частка становить 99% на ринку облігацій) прив'язана до цього показника. Зараз це 19%. В результаті буквально протягом півроку відбулося підвищення приблизно на 5%. Бізнесу стало складно пропонувати ставку вище, ніж пропонує держава.

З цих та ряду інших причин не варто очікувати великого інтересу інвесторів до покупки цінних паперів українських компаній. Випуск корпоративних облігацій в Україні сьогодні обійдеться практично в ту ж вартість, якщо не дорожче, що і банківський кредит. Однак, перераховані труднощі — тактичні. Залучення ж капіталу через випуск облігацій — рішення стратегічне.

Можливі вигоди

Випускаючи облігації, ви отримуєте доступ до нових видів фондування. Крім того, облігації забезпечують більш стійкі шляхи залучення коштів. Якщо інвестори знають вашу компанію і мають позитивний досвід співпраці, вони будуть більш охоче надавати фінансові ресурси навіть тоді, коли банківське фінансування буде недоступне.

Процес підготовки до випуску змусить вас подивитися на компанію з боку інвестора. Ви обов'язково знайдете недоліки в системі корпоративного управління, в якихось бізнес-процесах. А це дорогого коштує. Навіть якщо ви в підсумку відмовитеся від випуску (а повірте в процесі ви себе мінімум раз 100 запитаєте «Так навіщо воно нам треба?», І ще стільки ж раз, якщо не більше, вас про це запитають чиновники з комісії з цінних паперів), то компанія вже буде підготовлена ​​до спілкування з міжнародними кредиторами, фондами або українськими професійними інвесторами.

По-друге, це буде тримати компанію в тонусі — змусить по-іншому вести звітність, налагодити і автоматизувати бізнес-процеси. Сам процес підготовки дасть цінний досвід, який, безсумнівно, виявиться корисним як для отримання кредиту в банках (повірте, прозора звітність може сильно здешевити ставку за кредитом), так і для спілкування з інвесторами або іноземними партнерами.

Перспективи

Несприятлива ситуація на ринку може змінитися на протилежну досить швидко. А підготовка до випуску облігацій, як показує досвід, може зайняти не менше півроку. Фондовий ринок в Україні маленький і знаходиться в напівмертвому стані. Тому у того, хто зважиться на випуск бондів і зможе довести справу до кінця, є шанс отримати репутацію піонерів та налагоджений процес. Так чи інакше в найближчому майбутньому ми прийдемо до цивілізованого ринку. Плоди, які пожнуть першопрохідці, будуть щедрими.

Підготовка до випуску облігацій

Для початку потрібно зрозуміти, наскільки випуск корпоративних облігацій потрібен компанії, її власникам і менеджменту. Робота буде важкою та копіткою. Спочатку потрібно визначити для себе розмір емісії і стратегію розміщення. Навіть смішний за світовими мірками обсяг в 30 млн грн в Україні розмістити дуже важко. Можна поставити завдання знайти для всього випуску одного великого покупця. Більш далекоглядно — продати невеликі частини в різні руки. Таким чином можна привчити до корпоративних облігацій більш широке коло інвесторів.

Після цього потрібно почати підготовку компанії до випуску — привести звітність до МСФЗ, домовитися з консультантами, пройти аудит, отримати кредитний рейтинг. Одночасно почати комунікацію з НКЦПФР. Цей процес не обіцяє бути легким. Грунтовно вичистивши ринок, регулятор, м'яко кажучи, дуже строго стежить за появою нових (на всякий випадок відлякуючи від ринку практично всіх емітентів). Для комісії дуже важлива власна репутація. Будьте готові до того, що вас перевірять буквально під мікроскопом. Доведеться обґрунтувати причину емісії, в подробицях надати бізнес-модель компанії. Вибір аудитора, який буде її перевіряти, повинен бути узгоджений. Далі потрібно домовитися з торговцем, біржею, банками. Нарешті, відбувається реєстрація випуску.

Розміщення корпоративних бондів

Це найскладніший етап. Про деякі труднощі, пов'язані з цим процесом, було сказано вище. Щоб подолати недовіру і нерозуміння з боку ринку, у 2018-му році довелося закласти в бюджет проведення круглих столів, просвітницьких заходів тощо. Якщо ви представники середнього бізнесу, вам, швидше за все, потрібно буде самим займатися продажами, тому що великі інвесткомпанії зазвичай за це не беруться.

У приватних інвесторів сьогодні на руках колосальні кошти. За нашими підрахунками мова йде про суми, що порівнюються з розміщеними на банківських депозитах. Їм потрібно нагадати, що ставки за депозитами в надійних банках мізерні і тренд на зниження триває.

Шукаєте депозити з високими ставками? Дивіться тут

Інституційних інвесторів необхідно переконати в тому, що облігації відповідальної, компанії, що стійко розвивається протягом багатьох років, — надійний засіб диверсифікації ризиків навіть у порівнянні з ОВДП. Картина, коли ставки за держоблігаціями зрівнялися за рівнем з дохідністю корпоративних боргових паперів, звичайно ж, аномальна для будь-якого ринку. Маємо нестабільність економіки і, як наслідок, труднощі із залученням інвесторів. Ймовірність того, що в якийсь момент Мінфін змушений буде вдатися до реструктуризації, тобто відстрочки платежів за борговими зобов'язаннями, не нульова. Пенсійним фондам, страховим компаніям, приватним інвесторам і т.д. цей ризик необхідно враховувати.

Інструментів диверсифікації на українському ринку сьогодні дуже мало. Тому корпоративні бонди компанії з гарною репутацією виглядають вкладенням більш ніж адекватним ситуації. В не дуже віддаленому майбутньому залучення капіталу за допомогою емісії цінних паперів має стати найдешевшим і ефективним способом. Потенціал такого інструмента, як корпоративні облігації, дозволяє йому стати одним з основних локомотивів економічного зростання і успішно долати кризові стани. Це показує досвід як наших найближчих сусідів — Польщі та Чехії, так і багатьох інших країн, що активно розвиваються. Зараз в Україні це, звичайно, не так. Однак, якщо у бізнесу довгострокові стратегічні цілі, він має достатньо причин обрати цей шлях.