Конфлікт почав назрівати на початку грудня. Cпівзасновник monobank Олег Гороховський заявив у Facebook, що деякі українські компанії та торговці все частіше використовують в роботі «нездорову» модель.
«Все більше українських торговців домовляються з деякими банками на наступну схему проведення транзакцій за картами: банк ставить торговцю POS-термінал, а одержувачем коштів при оплаті картою виступає не юрособа і не ПП, а фізособа. Платіж при оплаті картою проходить як платіж від однієї фізособи до іншої», — стверджував Олег Гороховський. За його словами, таку схему з метою економії практикує, в основному, Нова пошта та ще кілька компаній. «З банків на це йде Ощад і ПУМБ (не розумію навіщо вони це роблять)», — написав Гороховський.
У цій схемі є кілька слабких місць. По-перше, держбюджет недоотримує гроші. По-друге, банки втрачають заробіток, а клієнти — несуть додаткові витрати.
Коли власники карток розплачуються карткою в магазинах або інших торгових точках, банки отримують від платіжних систем комісію interchange. Це дозволяє фінустановам не стягувати комісії з клієнтів. Але якщо платіж проходить як P2P-переказ, платіжні системи не відшкодовують interchange і банки змушені брати комісії. Особливо це стосується переказів за рахунок кредитних грошей. Тут клієнт може «попасти» на 4% і більше комісії за переказ.
До середини грудня історія отримала новий поворот. Monobank ввів обмеження для своїх клієнтів. Їх попередили: якщо при оплаті товарів і послуг карткою в торгових точках транзакція буде проходити як P2P-переказ, її заблокують. Це стосується тільки розрахунків за рахунок кредитних грошей. Для тих, хто буде розплачуватися власним коштом, нічого не зміниться.
Наступного дня Олег Гороховський звинуватив поштового оператора «Нова Пошта» в тому, що компанія відмовляється приймати картки ПриватБанку і monobank до оплати через POS-термінали. На доказ він навів звернення незадоволеного клієнта і запис його розмови з підтримкою «Нова Пошта».
«Мінфін» дізнався у всіх сторін конфлікту, що сталося, і що буде далі.
Mono проти
Як розповів «Мінфіну» Олег Гороховський, перші конфліктні ситуації з «Нова Пошта» були зафіксовані ще в квітні цього року.
«Втрати несуть клієнти при сплаті післяоплатних платежів на «Нова Пошта», яка для цього виду платежів використовує свою фінансову компанію Пост Фінанс. Не післяоплатні платежі проводяться за класичною схемою і там додаткові комісії для клієнтів не виникають», — запевняє Гороховський.
Monobank обговорював цю ситуацію з поштовим оператором і просив не використовувати цю схему, адже вона вводить в оману клієнтів. Але переговори не дали результатів. «Мабуть, Нова Пошта так багато економить, що думка скривджених клієнтів і здивованих партнерів її не особливо турбує», — припустив Гороховський.
В результаті мобільний банк ввів обмеження для своїх клієнтів, щоб убезпечити їх від додаткових комісій.
КРЕДИТКА З КЕШБЕКОМ ВІД monobank. Замовити
Після цього клієнти monobank почали скаржитися, що поштовий оператор відмовляється взагалі приймати карти mono. Це підтвердили «перевірочні дзвінки» в підтримку компанії — оператори розповіли про повне обмеження на прийом карток monobank і ПриватБанку. «Після невеликого скандалу в соцмережах цю заборону вони скасували. У всякому разі, ми не отримуємо інших сигналів, і бачимо успішні транзакції за картками за рахунок особистих коштів», — пояснює Гороховський.
Monobank навіть звернувся у НБУ і платіжні системи з проханням припинити «схему», адже вона «йде в розріз із загальносвітовими правилами проведення транзакцій».
Правда, в monobank визнають, що конкретні правила або закони Нова Пошта не порушує. «Є загальносвітові півстолітні правила проведення подібного роду транзакцій, і ось з'являється Нова пошта і рве шаблони сприйняття. Виступає з інновацією, так би мовити, а давайте-но ми вчинимо ось так. Що, не очікували? І що Ви будете тепер робити? », — нарікає Олег Гороховський.
Що стосується інших торгових точок, які практикували подібну «схему», Гороховський стверджує, що вони від неї відмовилися «після скарг в платіжні системи».
Приват попереду всіх
У Приватбанку «Мінфіну» розповіли, що не тільки знають про цюситуацію, але держбанк насправді був «ініціатором процесу». Приватбанк також ввів обмеження при оплаті за рахунок кредитного ліміту, які проходять як P2P-перекази. «До нас приєднався і ряд інших банків, клієнти яких зіткнулися з такою проблемою», — повідомила прес-служба держбанку. Але назви інших фінустанов називати не стали.
Таке рішення держбанк прийняв через «десяткитисяч негативних скарг клієнтів на некоректнесписання додаткових комісій» при розрахунках карткою увідділеннях Нова Пошта.
«При звичайній оплаті товарів картою в будь-якій торговельній точці за рахунок власних коштів або кредитного ліміту банк не бере ніяких додаткових комісій. Але в даному випадку послуга еквайрингу замінюється переказом на карту фізособи. І за послуги переказу банк бере додаткову комісію, якщо це кредитні кошти», — кажуть в Приваті.
Подібна «схема» дозволяє торговцям заощаджувати на банківських комісіях, адже вони, по суті, перекладаються на клієнтів. «Тому банк і ввів обмеження на здійснення операцій приватних переказів через POS-термінали за рахунок кредитних коштів, щоб в цьому випадку клієнтам не доводилося платити додаткову комісію 4%».
Поштова відповідь
В Нова Пошта ж стверджують, що компанія не вводила ніяких обмежень ні щодо Приватбанку, ні monobank, ні проти будь-якої іншої української фінустанови. А те, що клієнти можуть «потрапити» на додаткову комісію при розрахунках кредитними грошима — оператору також добре відомо.
«Нова Пошта і Пост Фінанс не обмежують клієнтів — вони можуть платити будь-якими картами будь-яких банків. Обмеження вводять тільки банки. Ми знаємо, що при використанні кредитних коштів деякі банки беруть комісію при розрахунках. Ми просили їх піти своїм же клієнтам назустріч, і цього не робити. Більшість банків погодилася, а деякі — відмовилися і заблокували розрахунки за рахунок кредитних коштів», — повідомила прес-служба Нова Пошта «Мінфіну».
Які саме банки погодилися — в компанії не назвали.
Але також повідомили, що всі оплати на користь юрособи проходять за принципом еквайрингу, а перекази P2P використовуються тільки в тому випадку, якщо кінцевий одержувач грошей — фізична особа.
«Компанії Нова Пошта і Пост Фінанс не стягують додаткових комісій з клієнтів. Ми за прозорі і зрозумілі тарифи і оплати. Тому нам довелося встановити спеціальні таблички у відділеннях Нова Пошта і зробити оповіщення в мобільному додатку, щоб захистити клієнтів від несподіваних платежів», — кажуть у прес-службі.
В законності своїх дій Нова Пошта не сумнівається. «Проведення транзакцій між фізособами — законно, як з точки зору законодавства України, так і з точки зору міжнародних платіжних систем MasterCard і Visa».
Попутно зачепили
Перший пост Олега Гороховського, в якому він підняв цю проблему, спочатку включав в себе кілька назв компаній. Серед них виявилася не тільки Нова Пошта, але і квиткове агентство Карабас і квитковий сервіс Vkino.ua.
Скріншот першої версії поста Олега Гороховського
Через декілька годин назви цих компаній зникли.
Скріншот відредагованого поста
І все б нічого, але деякі із згаданих компаній спростували, що працюють по «P2P схемою», і зажадали від Олега Гороховського публічних вибачень, так як звинувачення в їх сторону, також були зроблені «в голос».
«Не розібрався в деталях, і зробив поспішні висновки. Вірніше, це взагалі лукаво писати неперевірену інформацію. Олег помилково вказав багато компаній», — стверджує акціонер Vkino.ua Олесь Слободенюк.
За його словами, сервіс ніколи не брав з клієнтів ніяких додаткових комісій — тільки ціну за сам квиток, і оплату за послуги. Причому перевірити це легко, потрібно просто купити квиток на сервісі, і відразу стане ясно, що транзакція проходить як звичайна оплата, а не P2P-переказ.
Олесь Слободенюк стверджує, що особисто акцентував увагу Гороховського на цьому, і він погодився, що припустився помилки. Правда, публічних вибачень він так і не приніс. Але пост був відкоректований, і назви Vkino, як і інших компаній – зникли.
Олексій Рябуха