Продажі старих автомобілів в Україні продовжують бити рекорди. За даними асоціації «Укравтопром», у вересні на облік поставили 17 000 машин, що на 29% більше, ніж роком раніше. При цьому тільки 6800 з них громадяни придбали в салонах, інші 10,2 тис. — це старий імпорт. Плюс — є ще внутрішні перепродажі.
Багато водіїв купують машини за довіреністю, не переоформлюючи їх на себе. Тому точної статистики по цьому сегменту немає. Але експерти вважають, що мова йде, як мінімум, про десятки тисяч щомісяця. Тобто частка автомобілів з пробігом постійно зростає і вже досягає 60%, а сам старий автопарк, у порівнянні з минулим роком, зріс майже вдвічі, — констатують в «Укравтопромі».
Авто з сюрпризом
Такий ласий шматок уже привернув увагу різного роду шахраїв. Голова компанії Autoconsulting Олег Омельницький констатує — кількість схем на ринку б/у автомобілів постійно зростає. «Продають крадені машини, двійників, після ДТП та пожежі під виглядом «не битих та не фарбованих», — розповів він «Мінфіну». Старший партнер адвокатської компанії «Кравець та партнери» Ростислав Кравець говорить, що до них звертаються клієнти, які купили проблемні авто, зокрема, неправильно виведені з-під банківської застави.
Причому нерідко нові власники дізнаються, що з їх машиною щось не так, тільки коли отримують судове повідомлення або постанову про конфіскацію авто.
За даними «Укравтопрому», найпопулярніші серед українських водіїв — старі Volkswagen. У вересні їх поставили на облік понад 1500 шт. На другому місці Renault (близько 1400 шт), на третьому — Skoda (близько 1000 шт.). У п'ятірку потрапили також Ford (690 шт.) та Nissan (579 шт.). Власне, ці ж марки найчастіше беруть участь в різних схемах. Шахраї також люблять преміальні авто — Mercedes, BMW, Lexus та ін. Їх продажі невеликі, зате на заможних покупцях можна більше заробити.
«Двійники» та «конструктори»
Експерти називають кілька схем, які масово використовуються на ринку б/у автомобілів.
На першому місці за масовістю — продаж так званих «двійників». Йдеться про автомобілі з «чужими» номерами або документами. Це або крадені машини, які постачають цілком легальними номерами і техпаспортом, але тільки на інше авто, або ж іномарки з Європи або США. Їх спеціально приганяють під документи українських автомобілів, тих, які вже не на ходу (після ДТП, пожежі та ін.). Такі моделі не потрібно розмитнювати, на них просто чіпляють українські номери та виганяють на авторинок на продаж. Але є нюанс — VIN- номер в цьому випадку буде «нерідним». Отже, така машина на території України вважається незаконною. Їздити на них можна до першого допитливого поліцейського, а перепродати і зовсім нереально.
Велике питання також до стану таких автомобілів. «Часто продаються авто після так званої «модифікації». Тобто це навіть не одна машина, а з'єднані разом частини декількох різних іномарок, причому, зварені ці запчастини в гаражних умовах. Такі авто елементарно небезпечні», — каже Олег Омельницький.
Замовити кредитну карту для водіїв
VIN- номер — це унікальний ідентифікаційний номер автомобіля, що складається з 17 цифр. Його дублюють відразу на декількох частинах транспортного засобу — на рамі передніх дверей, біля вітрового скла, на кермі, внутрішньому зводі колеса, на двигуні. Плюс — номер вказується в техпаспорті авто (вказаний як номер двигуна), хоча саме виправити його в документах — не проблема.
Але багато водіїв можуть навіть не підозрювати, що їздять на «конструкторі». За словами Омельницького, якщо покупець купує авто за довіреністю і не переоформлює його на себе, то детальна перевірка VIN- номера не проводиться.
Поверхнева звірка номера на двигуні і в техпаспорті, яку взагалі-то може провести навіть звичайний покупець, ще не гарантує, що проблеми немає.
«Це можливо зробити через бази сервісних центрів МВС, а вони закриті для пересічних громадян. Як показує практика, даремно. Там немає ніякої секретної інформації, а от якби ці бази зробили загальнодоступними, випадків шахрайства стало б набагато менше», — вважає Ростислав Кравець.
Дивують масштаби цієї афери: тільки офіційно у минулому році виявлено 1200 випадків, і, судячи з усього, це лише вершина айсберга, — говорить Омельницький.
Ці 1,2 тис. розбіжностей реальних VIN- номерів та зазначених в базах даних, зафіксували в МВС, перевіряючи автомобілі при їх постановці на облік. Тобто машини, які були продані без переоформлення, в дану статистику не потрапили.
Всього в Україні перепродується порядка 500 тис. б/у авто в рік. І експерти допускають, що «двійників» серед них може бути до 10%, тобто близько 50 тис. авто.
Крадені та заставні
Окрема категорія на ринку б/у автомобілів — крадені машини. Недорогі моделі відправляються прямо на запчастини, а ось преміальні викрадачі намагаються перепродати. Реалізують їх або за повністю підробленими документами (тобто реального авто, на яке видано конкретний техпаспорт, не існує), або ж як двійники. В останньому випадку документи легальні, але видані на зовсім інший транспортний засіб.
Частота викрадень в Україні вражає — 14-15 авто в день. За даними МВС, за перше півріччя цього року в список крадених потрапило понад 2,7 тис. машин. В кінці жовтня поліція спільно з СБУ та прокуратурою накрила в Київській області цілу базу викрадених іномарок. В автопарку викрадачів — Тoyota, Lexus, Honda, Acura, BMW, Range Rover та Mercedes. Шахраї влаштувалися з розмахом — автомобілі зберігалися на площах понад 1 тис. кв. м. Правоохоронці вилучили у них також «набори», що дозволяють перетворити крадений автомобіль в абсолютно чесний: прилади для зміни ідентифікаційних даних, заготовки та голографічні захисні елементи для техпаспортів, автомобільні номерні знаки та ін.
Як правило, продаються такі автомобілі з великим дисконтом — на 30-50% дешевше від ринкових цін, на що, власне, і клюють покупці.
Ще одна «пастка» — заставні авто. «На ринку ще досить багато машин, які були куплені в кредит на хвилі масової видачі таких позик. І частина з них проблемні — тобто власники за них платити не можуть або не хочуть. Тому шукають різні способи незаконно вивести транспортний засіб зі списку заставного майна і продати», — розповів Ростислав Кравець. За його словами, таких випадків зараз — тисячі. «Звертаються багато водіїв, які потрапили на таку схему. Деякі з них, здавалося б, придбали авто цілком легально: на спеціальних майданчиках з реалізації банківського заставного майна. Але потім виявляється, що авто були виведені із заставного списку незаконно, нерідко це роблять за гроші самі банківські працівники», — розповів Ростислав Кравець. У підсумку, хоч гроші і сплачені, банк в будь-який момент може зажадати своє майно назад і людина, в результаті, залишається ні з чим.
Як перестрахуватися
Мабуть, єдиний спосіб вирахувати проблемне авто ще на етапі покупки — переоформити його на своє ім'я в сервісному центрі МВС. Така послуга коштує близько 1,5-2 тис. грн. Але зате при перереєстрації транспортний засіб перевіряється не тільки по спеціальним базам даних, а й «вживу» — експертом. «Якщо авто перереєстрували, але пропустили обман, власник зможе хоча б судитися з Нацполіцією і розраховувати на вирішення справи на свою користь і отримання компенсації. Але якщо проблемне авто куплено за довіреністю, можна залишитися і без машини, і без грошей», — говорить Кравець. Оскаржити схему із заставним авто можна через суд, але успіх також не гарантований.
За словами Кравця, якби МВС відкрило бази даних, 99% шахрайських схем можна було б запобігти за допомогою елементарної перевірки легковика прямо на авторинку. Але доки цього немає, покупці повинні перестраховуватися самі. Один з доступних варіантів — перевірка через офіційні дилерські центри нових авто. «Такий спосіб дійсно можна вважати одним з елементів перевірки», — підтвердив представник компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов. Справа в тому, що вони мають доступ до загальноєвропейських баз даних, а там вказана вся історія проданих компанією машин за кілька років — реальний пробіг, сервісне обслуговування, технічний стан та ін.
Костянтин Соприкін