Редакція Економічної Правди з'ясувала, що зміниться для власників «евроблях» після прийняття нового закону, а також представила інтерактивний калькулятор розрахунку акцизного податку.
8 листопада Рада ухвалила два законопроекти щодо так званих «євроблях» — в другому читанні та в цілому. До другого читання надійшло 94 пропозиції, частина з них була надана представниками організації «Авто Євро Сила». Паралельно з цим власники авто на «бляхах» два дні поспіль біля будівлі парламенту проводили акцію протесту з вимогою врахувати їхні пропозиції. Під час розгляду у податковому комітеті 6 листопада вісім правок було враховано повністю, шість — частково. Тепер проекти повинні підписати спікер парламенту та президент, а вже наступного дня після опублікування вони стануть законами.
Як зміниться розрахунок акцизу для «євроблях»
Перший законопроект, який підтримали 250 народних обранців, стосувався зміни акцизного податку.
Сама формула розрахунку суми акцизного податку не змінилася і виглядає так:
Базова ставка х Коефіцієнт двигуна х Коефіцієнт віку = Сума акцизного податку
Розглянемо детальніше усі три складові. Як розрахувати коефіцієнт двигуна? Показник об'єму двигуна поділити на 1000. А коефіцієнт віку — це кількість повних календарних років.
Тепер щодо базових ставок. Вони будуть наступними:
- для авто з бензиновим двигуном до 3 000 куб. см — 50 євро, понад 3000 куб см — 100 євро;
- для авто на дизелі з об'ємом двигуна до 3 500 куб см — 75 євро, понад 3 500 куб см —150 євро.
Приклад розрахунку акцизного податку
Розрахований за запропонованою формулою акцизний податок буде меншим за той, що діє сьогодні. Водночас, акциз на старі авто буде вищим через віковий коефіцієнт.
До речі, головною вимогою представників «Авто Євро Сила» було саме скасування вказаного коефіцієнту. За їхнім задумом це б дозволило знизити вартість повного розмитнення до майже 40% вартості авто на постійній основі для кожного українця. Однак ця вимога підтримана не була.
Варто також відзначити, що порівняно з попередньою версією законопроекту, нардепи встановили граничний коефіцієнт віку на рівні 15 років. Тобто, якщо вік авто становить 16-17 або 20 років, до нього все-одно буде застосовуватися віковий коефіцієнт 15.
Ще одна важлива зміна — встановлюються строки пільгового розмитнення «євроблях»: протягом 90 днів після набуття чинності закону власники авто «на євробляхах» зможуть розмитнити його з 50% знижкою. Але за умови виконання певних умов – про них далі.
Важливо знати, що при розмитненні авто сплачується не лише акциз. Щоб завезти іномарку в Україну, ще потрібно сплатити ПДВ (20% від вартості авто), ввізне мито (5-10% від вартості) і збір до Пенсійного фонду (3-5%). Разом це виходить близько 30% вартості.
Як будуть штрафувати власників «євроблях»
Під час вечірнього засідання депутати в цілому проголосували і другий проект закону, яким посилили відповідальність за порушення митних правил. Що він передбачає?
- Вводяться обмеження на кількість авто, які можна ввозити без так званого «грошового забезпечення». Нерезидент зможе без грошового забезпечення ввезти в режимі тимчасового ввезення лише одне авто. Ввезення наступних транспортних засобів буде можливим за наявності гарантії. Гарантом може виступити фінансова установа, яка візьме на себе зобов’язання сплатити суму всіх митних платежів, якщо авто не буде вивезено.
- Особа, яка ввезла в Україну авто в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам чи розукомплектовувати його. Також вона не зможе використовувати таку машину в підприємницькій діяльності чи для отримання доходу, наприклад, для роботи в таксі.За порушення встановлених правил передбачено штраф — 34 тис. грн.
- Будь-яка інша особа, яка отримає транзитне або тимчасово ввезене авто у володіння, користування або розпорядження, чи використовуватиме таке авто в підприємницькій діяльності для отримання доходу, також буде оштрафована. При першій фіксації правопорушення — на 8,5 тис грн. При повторній фіксації штраф складе 17 тисяч грн, порушник буде позбавлений права керування на 1 рік, також передбачено оплатне вилучення авто за рахунок порушника.
- За недотримання строків режимів транзиту та тимчасового ввезення, тобто за невивезення авто за межі країни своєчасно, порушники мають сплатити штраф. Його розмір буде залежати від кількості днів перевищення встановлених строків. За один день прострочення з порушника буде стягнуто 170 грн, а за три дні вже 850 грн. Зайвий місяць перебування такого авто в Україні коштуватиме порушнику 170 тис. грн або навіть транспортного засобу, який може бути конфіскований за рішенням суду.
В законопроекті прописані правила взаємодії підрозділів органу доходів і зборів, Державної прикордонної служби та Нацполіції. Якщо дозволений строк перебування іноземного авто в Україні сплив, а машина так і не була вивезена, митник повинен повідомити інші органи про вчинення правопорушення. Після отримання повідомлення поліцейські мають відслідковувати таке авто на дорогах, а прикордонники, в свою чергу, повинні не допустити перетину кордону особою, яка ввезла його без сплати відповідних штрафів.
Крім того, Нацполіція отримає право звіряти відповідність особи водія авто з іноземною реєстрацією особі, яка його ввезла. Якщо за кермом буде інша особа, поліцейський може накласти на водія відповідний штраф і повідомити про порушення митних правил митницю.
Важливо: протокол про порушення, може бути складений митником за відсутності порушника, і вручений йому під час виїзду з України.
Нові правила — старі проблеми
Однією з найбільших проблем зараз є те, що люди, які користуються машинами на єврономерах, не є їхніми фактичними власниками. Більшість з них перебувають на території України з порушенням митних правил. Вказаними змінами проблема була вирішена, але тільки частково.
«Оскільки більшість машин оформлено на нерезидентів, очевидно, що знову цих „верблюдів“ привезти в Україну неможливо. Тому ми звільнили від відповідальності за порушення дотримання термінів і умов митних режимів тимчасового везіння або транзиту осіб, які виконали умови тимчасового порядку митного оформлення авто», — пояснила Южаніна.
За такі порушення українці отримають змогу сплатити за третю особу (фактичного власника — ЕП) штраф 8,5 тис. грн. Гроші підуть до Пенсійного фонду.
Однак проблема із власниками авто залишилася не вирішеною. Для того, щоб громадяни могли розмитнити машину, вони повинні мати на руках документ про перехід права власності на авто (угода про купівлю-продаж — ЕП) від громадянина або компанії нерезидента до українця. Щоб узаконити такий транспортний засіб, необхідно спочатку знайти власника. Він мусить передати право власності, а потім українець з усім пакетом документів повинен в'їхати в Україну в режимі імпорту. Враховуючи кількість «євроблях» в Україні, зробити це буде вкрай важко. Тим більше, що на пільгове ввезення надається тільки 90 днів.
Інше питання, яке залишається відкритим — чи встигнуть всі власники авто узаконити їх в пільговий період. За даними митниці, в Україні понад 350 тисяч «євроблях». Насправді ця кількість може бути в рази більшою. Якщо припустити, що всі вони зможуть зібрати необхідний пакет документів і спробують узаконити машини за 90 днів, на митниці можуть виникнути довжелезні затори.
Втім, Южаніна вважає, що жодних проблем не буде. «Ми вивчали це питання. Найбільше, що нас турбувало — спроможність наших митних органів. Ми витратили на вивчення питання багато часу, митниця готова для розмитнення авто», — сказала голова Комітету.
Чи готові громадяни за короткий час зібрати необхідний пакет документів та чи є у них кошти на розмитнення — питання також відкрите. Судячи з реакції представників «Авто Євро Сили», ухваленими змінами вони не задоволені. Через декілька хвилин після ухвалення першого закону лідер активістів Олег Ярошевич повідомив, що вони вимагатимуть накладення вето. А на сторінці організації з'явилося таке повідомлення: «Закон прийняли з правками автоолігархів, проти народу. Всі області готуються до всеукраїнської акції протесту для ветування закону президентом. Деталі повідомимо незабаром, будьте готові».