Принаймні, так витлумачили рішення Верховного суду у справі власника авто на іноземній реєстрації Михайла Козинца багато українських ЗМІ та самі євробляхери.

Нагадаємо: нещодавно прес-служба ВСУ оприлюднила рішення суду у скандальній справі громадянина України Михайла Козинца проти митної служби. Його суть коротко така: ще у 2016 р Козинец завіз авто з Естонії, а, щоб не розмитнювати його, заявив режим «транзит». По закінченню термінів, відведених для вивезення транзитного автомобіля з країни, митники виписали водієві штраф за порушення цього режиму в сумі 8,5 тис. грн. Водій виявився настирливим та замість того, щоб заплатити, почав судитися. Він виграв суд першої інстанції, отримав скасування цього рішення після апеляції митників, знову виграв у Конституційному суді та знову погорів на апеляції. Крапку в цій справі повинен був поставити Верховний суд. І він встав на сторону водія — скасував штраф і визнав, що експлуатація власного авто на єврономерах, ввезеного як транзитне, не є правопорушенням, передбаченим статтею 469 Митного кодексу. Тобто користуватися ним можна.

І хоча в самому ВСУ пізніше пояснили — їх рішення зовсім не означає легалізації євроблях, самі автомобілісти і навіть багато юристів вважають інакше. І збираються йти до судів.

Мінфін розбирався що означає рішення ВСУ на практиці, і чи є тепер у євробляхерів шанси узаконити свої авто через суд.

Помилка митниці або шанс для євробляхерів?

Голова Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів (ВААІД) Олег Назаренко налаштований скептично. За його словами, замість криків про «перемогу», варто уважно прочитати рішення суду. У ньому, зокрема, говориться, що ще кілька років тому Конституційний суд встановив — ввезення євроблях дійсно не можна кваліфікувати за статтею 469 Митного кодексу. Але порушення все одно є, тільки за іншими статтями — 470 та 485 (ухилення від сплати податків, неправомірне звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розмірів, надання неправдивих даних про договір купівлі-продажу). Тобто, митники просто помилилися зі статтею і тепер можуть скласти новий протокол та виписати новий штраф. До речі, він може бути куди більше, ніж раніше — до 300% від вартості авто. Такі штрафи митники вже виписували. У минулому році в Одесі власницю елітного авто на євробляхах оштрафували на 3,6 млн. грн. У Чернігові водієві вручили квитанцію на 3,3 млн. грн.

Втім, деякі юристи вважають, що все не так однозначно.

Юрист компанії «Де-юре» Володимир Данілін розповів «Мінфіну», що рішення Конституційного суду, яким вперше поставили під сумнів штрафи для євроблях, вже активно використовується в судах нижчих інстанцій.

«Якщо включити пошук в Єдиному державному реєстрі судових рішень України за запитом 1-рп/2015 (номер рішення КС, на який посилається Верховний суд при розгляді касаційної скарги), то отримаємо 77 документів. Це означає, що українські суди вже 77 раз посилалися на вказане рішення КС. Більш того, той же пошук показує, що перше аналогічне рішення, тоді ще Вищого адміністративного суду України винесено 19.05.2016 р. Все це підтверджує — судова система використовує рішення КС про те, що користування і розпорядження транспортним засобом для особистих потреб не є предметом адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 469 Митного кодексу», — говорить юрист.

Він вважає, що останнє рішення ВСУ — хороша новина для євробляхерів. Воно переконує людей продовжувати ввозити автомобілі і далі ними користуватися без реєстрації на території України. Будь-який користувач автомобіля на єврономерах може звернутися з оскарженням постанов по ч. 2 ст. 469 Митного кодексу, маючи на те повну підставу і суд встане на його сторону», — впевнений Данілін.

Коли варто йти до суду

Втім, є й інша думка, За словами старшого партнера адвокатської компанії «Кравець та партнери» Ростислава Кравця, рішення ВСУ дійсно знімає штраф та визнає правоту позивача. «Але це рішення стосується виключно конкретної людини і конкретного випадку. Не факт навіть, що якщо він передарує це ж авто в управління іншій особі, того не оштрафують. Це також не дає право на продаж авто і будь-які дії з ним. Тільки особисте користування. Іншим водіям, щоб отримати таке ж рішення, доведеться пройти так само всі судові інстанції. Причому, не факт, що цей шлях буде успішним. Адже в Україні немає прецедентного права і рішення навіть такого поважного органу як ВСУ не є обов'язковим для суддів. Вони можуть брати його до уваги, а можуть і проігнорувати», — пояснив Кравець.

Виправдувальні рішення судів не сильно вражають і митників. «Як показує практика, органи митного контролю продовжують вперто складати протоколи», — зазначив Данілін.

При цьому Кравець уточнив, що спробувати домогтися дозволу на користування авто на євробляхах можуть лише ті громадяни, які купили її та ввезли на територію України самостійно. Просто «забули» розмитнити. Для тих, хто купував євробляхи, оформлені на закордонні фірми, ця лазівка ​​не спрацює. У будь-якому випадку походи по судах дорого обійдуться водіям, адже їм доведеться платити судові збори та оплачувати роботу адвокатів. Причому, без жодних гарантій на успіх. У підсумку можна витратити більше, ніж коштує сама середньостатистична євробляха. Такі витрати виправдані хіба що в тому випадку, якщо мова йде про преміальні авто та мільйонні штрафи, виписані митниками.

Костянтин Соприкін